استقلال و شبکه ملی اطلاعات اثرگذاری بینالمللی
مهدی کریمی نیسیانی
سالهای دولت دهم سالهای مربوط به پایهگذاری شبکه ملی اطلاعات بود. در سالهای ۹۲ تا ۹۶ دولت یازدهم به توسعه زیرساختها توجه ویژهای نشان داد و یکی از افتخارات فعلی ما داشتن گیتوی متمرکز به مدد همین توسعه زیرساختها بوده است. هماکنون یکی از نگرانیهای امروز کشورها از دست رفتن حاکمیت گیتوی است، اما این دغدغه در کشور ما وجود ندارد. عمده تمرکز دولت دوازدهم روی توسعه روستایی بود و تلاش این بود که توسعه ارتباطات روستایی با توانمندی بیشتری تکمیل شود. البته در حوزه شبکه ملی اطلاعات هم کارهای موثری انجام شد و میتوان گفت که یک جهاد خاموش اتفاق افتاد. بهتر است که ما درصدی از پیشرفت ارایه ندهیم. بلکه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان ناظر شبکه ملی اطلاعات باید این درصد را اعلام کند. البته آخرین خبری که وجود دارد این است که مرکز ملی فضای مجازی به تازگی شروع به ارزیابی جامعی از وضعیت موجود و اقدامات باقیمانده از شبکه ملی اطلاعات کرده که دولت جدید با اولویتهای آنها، برنامه خود را تدوین کند.
این برنامه تا یکی- دوماه آینده آماده میشود. تلاش ما این بوده که معماری مناسبی در اختیار توسعهدهنده پلتفرم قرار دهیم تا این کسب و کارها تمرکزشان را روی سرویسدهی بگذارند. در مرکز داده شهید سلیمانی آخرین نسل سرورها آماده شده و در اختیار پلتفرمهای داخلی قرار گرفت تا دغدغه زیرساخت نداشته باشند. از آنجایی که این کسب و کارها نیاز به حمایتهای قانونی و اقتصادی و هم آمادهسازی جامعه دارند، یک بسته کامل حمایتی نیز تهیه شده تا از طریق آن بتوان چالشها را کاهش داد. برای مثال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای فعالسازی رومینگ مکالمات سیار برای پلتفرمهایی که به حد مناسبی از کاربر رسیدهاند از این حیث انجام شده است. به این ترتیب کاربران پیامرسان داخلی میتوانند با اتصال به شبکه ثابت و سیار از بستر پیامرسان خود مکالمه داشته باشند. بانک مرکزی نیز مکلف شده قابلیتهای مالی را در اختیار پیامرسانهای داخلی بگذارد و امکان پرداخت آنلاین در داخل پیامرسانهای بومی فراهم شود. برنامههای خوبی در راه است که امیدواریم با این قابلیتها و ایجاد یک ارزش افزوده، کاربران به استفاده از پلتفرمهای پیامرسان بومی متقاعد شوند. ما معتقدیم که به صرف ایجاد یک پیامرسان نمیتوان کاربران را متقاعد کرد که از آن استفاده کنند. بلکه در وهله اول باید کیفیت خدمات و پس از آن زنجیره ارزش وجود داشته باشد. تحقق موتور جستوجو، سیستم عامل، پیامرسان و امثال اینها در کشور موضوعات کلیدی و اساسی و دستورات رهبری و مصوبات شورای عالی است که باید عملیاتی شود. برای پلتفرمهای پیامرسان اقدامات خوبی شکل گرفته اما با نقطه مطلوب فاصله دارد. این به معنای آن نیست که هیچ کاری انجام نشده است. در صورتی که نگاه مناسب برای حمایت از این پلتفرمها وجود داشته باشد ما میتوانیم ظرف دو سال آینده به یک حدی از قابلیت مناسب در این بخش برسیم. در زمینه جویشگر نیز باید توجه داشت که جویشگر یک زیستبوم است و جویشگری مانند گوگل با یک نظام هویت یکپارچه، کاربر را در اختیار میگیرد. ما نیز تلاشمان این است که این زیستبوم شکل بگیرد و برای آن قدمهای استواری نیز برداشته شده است. در حوزه تولید گوشی و سیستم عامل نیز باید به این نکته توجه داشت که ما با یک زنجیره مواجه هستیم و تنها تولید گوشی موبایل مشکل را حل نمیکند. سیستم عامل، مرورگر و اپاستور همه در این زنجیره قرار دارند و در این خصوص نیز قدمهایی برداشته شده تا به یک چارچوب اولیه برسیم و با حمایت دولت به بخشی از بازار گوشیهای زیر ۳۰۰ دلار دست پیدا کنیم. این هدفگذاری در برنامه عملیاتی شبکه ملی اطلاعات برای تولید سالانه ۴۰۰ هزار گوشی داخلی نیز آمده است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ به این هدف برسیم. ما زیرساختها را تا حدود قابل توجهی ایجاد کردیم. هماکنون پلتفرمها صدها وابستگی کلیدی به اینترنت و خدمات گوگل دارند. اگر فردا با توجه به قوانین کنگره امریکا این خدمات را از گوشی کاربران حذف کردند چه باید کرد؟ ما نگاه قطع دنیا را نداریم اما معتقدیم که باید استقلال نسبی در کنار اثرگذاری بینالمللی داشته باشیم. هماکنون زیرساختها برای تأمین استقلال شبکه ملی اطلاعات فراهم است.