دریچه
شستا برای سال مالی خرداد ۱۴۰۰ گزارش مقبول حسابرسی دریافت کرد
محمود ملکوتیخواه، عضو هیاتمدیره و قائممقام شستا، ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول که پدیدار شدن آثار رحمت الهی و برکات خداوندی است، از تداوم خبرهای خوش در شستا خبر داد و با بیان اینکه شستا با شفافیت بیشتر توانست برای دومین سال متوالی بالاترین رتبه کیفیت گزارش مالی را دریافت کند، گفت: با توجه به گستردگی دامنه فعالیت، تنوع شرکتها و هلدینگهای زیرمجموعه، سابقه طولانی فعالیت و حجم عملیات در شرکت چند رشتهای شستا دریافت گزارش مقبول برای صورتهای مالی تلفیقی گروه و شرکت اصلی منتهی به 31/۰۳/1400 محقق شد. به گزارش شستا رسانه، قائممقام شستا با بیان اینکه دستاوردهای شستا در کنار رشد سودآوری، انجام پروژههای ملی در راستای ایجاد اشتغال با قوت در دولت سیزدهم ادامه یافته است، گفت: با توجه به سیاستهای ابلاغی از سوی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای راهاندازی قرارگاه مانعزدایی و ایجاد شفافیت، شستا گام موثر دیگری در مسیر کیفیت بخشیدن به شفافیت بیشتر برداشته است. او به تعداد گزارشهای مقبول در شرکتهای زیرمجموعه هم اشاره کرد و افزود: تعداد گزارشهای مقبول در شرکتهای زیرمجموعه از ۱۰۲ گزارش مقبول در سال ۹۷ به ۱۴۷ گزارش مقبول در سال مالی جاری به رشد ۴۴ درصدی رسیده است.
از شایعه بسته شدن مرز ترکیه تا عوارض یک میلیون تومانی
24 ساعت پس از آنکه رییس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران از بسته شدن گذرگاههای مرزی ترکیه به روی کامیونهای ایرانی خبر داد سرکنسول ایران در ارزروم، اجرای چنین ممنوعیتی برای کامیونهای ایرانی را رد کرد. اوزجان آلاش، رییس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران، روز پنجشنبه ۱۵ مهر به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته بود که گذرگاههای ترکیه در واکنش به اقدام اخیر تهران، به روی کامیونهای ایرانی بسته شده و این اقدامی در پاسخ به تصمیم تهران درباره ممنوعیت ورود کامیونهای ترکیه به این کشور است. این اخبار در پی تنش مرزی ایران با جمهوری آذربایجان منتشر میشود، تنشی که پس از منازعه اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آزاد شدن بخشی از اراضی آذربایجان، بالا گرفت و در هفتههای اخیر به اوج رسید. جمهوری آذربایجان نزدیک به 15 روز پیش با وضع محدودیت و عوارض برای کامیونهای ایرانی عازم ارمنستان و دستگیری دو راننده به این تنشها دامن زد و همزمان گزارشهایی درباره اقدامات مختلف آذربایجان برای تغییر مرزهای ایران با ارمنستان و قطع دسترسی ایران به بازارهای اروپایی منتشر شد. گفته میشود رانندگان ترانزیتی ایران که از منطقه «گوریس قاپان» یعنی مسیری 21 کیلومتری به ارمنستان میروند پس از جنگ آذربایجان و ارمنستان و تصرف قرهباغ توسط نیروهای آذربایجان، با درخواست زیادهخواهانهای مبنی بر پرداخت عوارض 130 دلاری برای عبور از این 21 کیلومتر، روبهرو شدهاند. در یک ماه گذشته برخی رانندگان چنین پولی نداشتند (یا اصلا نخواستند) که به پلیس آذربایجان بدهند. رانندگان میگویند که تا همین یک ماه پیش که جاده در دست نیروهای ارمنستان بود بدون پرداخت پول از آن عبور میکردند. اما رانندگانی که پول پرداخت نکردند، دستگیر شده و ایران نیز خواهان آزادی آنهاست. حالا رییس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران میگوید گردش تجاری بین ایران و ترکیه به دلیل اوضاع متشنج در مرز ایران با جمهوری آذربایجان متوقف شده است. این در حالی است که سجاد سلطانزاده، سرکنسول ایران در ارزروم، خبر منتشر شده در شبکه روسی اسپوتنیک را رد کرد و گفت که «خبر ممنوعیت ورود کامیونهای ایرانی به ترکیه کاملا جعلی و شیطنتآمیز است.» سلطانزاده گفت: بنا بر استعلام انجام شده از مدیرکل گمرکات شرق ترکیه «تردد دو طرفه کامیونها بهطور عادی در جریان است.» یک راننده ترانزیت که نخواست نامش عنوان شود در این باره با تایید سخنان سرکنسول ایران در ارزروم به «اعتماد» میگوید: «بله مرز ایران و ترکیه باز است و تردد ادامه دارد. اما ترکیه اعلام کرده که برای عبور از مرز باید 300 لیر (تقریبا معادل یک میلیون تومان) پرداخت کنیم.» او میافزاید: «ترکها این پول را بابت دوزبلاغ از رانندگان میگیرند و در صورت پرداخت نشدن در مرز، جلوی عبور کامیون گرفته میشود.» در ادبیات حمل و نقل بینالمللی به پولی که کشور مقابل از کشور صادرکننده برای اینکه ماشینی باربری که باری را حمل میکند و از جادههای آن کشور و آسفالتهای آن استفاده میکند، میگیرد دوزبلاغ یا پروانه عبور میگویند. در واقع دوزبلاغ پول استفاده از جادههای یک کشور است. از 5 سال پیش به این طرف، پرداخت این عوارض برای کامیونهای ایرانی که در ترکیه تردد میکنند، لغو شده بود. رانندگان ترانزیتی اگر از جادههای برخی کشورهای اروپایی عبور میکردند باید این عوارض را پرداخت میکردند. اما حالا ترکیه به عنوان دروازه ترانزیت ایران این عوارض را وضع کرده است. در حال حاضر نظام دوزبلاغ میان ایران و کشورهای CIS تنها با دو کشور برقرار است که عبارتند از: ازبکستان و قزاقستان. ایران با گرجستان، تاجیکستان و ترکمنستان قرارداد معافیت دوزبلاغ دارد و از اینرو رانندگان نیازی به پرداخت عوارض از این کشورها ندارند. اما با اقدام ترکیه و پس از تنشهای موجود، به نظر میرسد که شرایط تغییر کند.