دنیای فناوری
ضرر ۱۰ میلیارد دلار به غولهای فناوری با سیاست حریم شخصی اپل
سیاست جدید اپل برای جلوگیری از کنترل کاربران از طریق اپلیکیشنهای ثالث به ضرر غولهای فناوری در امریکا تمام شده و در مجموع ده میلیارد دلار به آنها خسارت زده است. به گزارش مهر به نقل از ورج، اسنپ چت، فیسبوک، توئیتر و یوتیوب از این بابت بیشتر از دیگر شرکتهای فناوری ضرر کردهاند و مجموع خسارت وارد شده به آنها بر مبنای بررسیهای نشریه تایمز مالی بیش از ۹.۸۵ میلیارد دلار بوده است. اپل سال گذشته اعلام کرد ابزاری موسوم به شفافیت کنترل توسط اپلیکیشنها را به کار میگیرد تا نرمافزارها و اپلیکیشنهای ثالث برای جمعآوری اطلاعات خصوصی کاربران مجبور به اطلاعرسانی و کسب اجازه از کاربران باشند. این سیاست از ماه آوریل اجرایی شده و اپلیکیشنهای ثالث دیگر نمیتوانند مخفیانه کاربران را دنبال کرده و اطلاعات خصوصی آنها را برای بازاریابی و ارسال تبلیغات هدفمند جمعآوری کنند. این اقدام اپل با واکنش تند فیسبوک مواجه شد و این شرکت با انتشار یک آگهی تمام صفحه در نشریات مختلف به آن اعتراض کرد. بررسیهای تایمز مالی حاکی است فیسبوک بیش از سایر رقبا از این سیاست اپل متضرر شده و اسنپ چت هم با توجه به ابعاد کسب و کاری که دارد با بدترین شرایط به همین علت مواجه شده است. انتظار میرود شرکتهای فناوری برای جبران این خسارت به روشهای تبلیغاتی جدید و خلاقانهای روی آورند.
اجرای بازیهای واقعیت مجازی باکیفیت از طریق هدست اپل
اپل به دنبال عرضه هدستهای واقعیت مجازی اختصاصی خود است که در سال ۲۰۲۲ از راه میرسند و توانایی اجرای بازیهای واقعیت مجازی باکیفیت بالا را خواهند داشت. به گزارش مهر به نقل از انگجت، چند سالی است که شایعاتی در مورد تولید هدست واقعیت مجازی توسط اپل شنیده میشود. کارکرد اصلی این هدست اجرای بازیهای فوق دقیق واقعیت مجازی است. گفته میشود هدست یادشده مجهز به نمایشگری فوق دقیق و تراشههای سریع خواهد بود. هنوز نام تراشه مورد استفاده در این هدست افشا نشده است. پیش از این گفته شده بود دقت نمایشگر یادشده که برای هر چشم بهطور جداگانه طراحی میشود، 8K است. اپل امیدوار است این هدست را تا اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه کند. شاید علاوه بر مدل واقعیت مجازی یک مدل واقعیت افزوده از این هدست هم با امکانات منحصر به فرد عرضه شود. منابع مختلف قیمت این هدست را تا ۳۰۰۰ دلار هم برآورد کردهاند. اپل در مورد اخبار منتشر شده در این زمینه موضعگیری رسمی نداشته است.
سایت مشهور تولید و اجرای بازی از کار افتاد
سایت رابلکس که برای طراحی بازی و اجرای بازیهای آنلاین به کار میرود از روز یکشنبه عصر هفته گذشته از کار افتاد، ولی سرانجام در روز سهشنبه به حالت عادی بازگشت. به گزارش مهر به نقل از ورج، این سایت پرطرفدار تولید بازیهای ویدئویی از ساعت ۷ عصر ۲۸ اکتبر به وقت محلی امریکا دچار مشکل شد. رابلکس در همان زمان بیانیهای صادر کرد و از تلاش جدی برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی خبر داد. این شرکت از ارایه جزییات فنی در این زمینه خودداری کرد. اما علت وقوع مشکل یادشده را یک نقص فنی داخلی عنوان کرد. رابلکس همچنین افزوده که علت از دسترس خارج شدن آن تهاجم خارجی و حمله هکری نبوده است. شرکت مذکور از کارکنان خود نیز عذرخواهی کرده است. سه روز اختلال در رابلکس موجب اعتراض گسترده کاربران در شبکههای اجتماعی شد. رابلکس به خصوص در میان کودکان محبوب است و بیش از ۵۰ درصد از کاربران آن را کودکان زیر ۱۳ سال تشکیل میدهند. بیش از ۴۰ میلیون نفر هم هر روز به این سایت سر میزنند.