وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بیشتر بشناسیم
گلی ماندگار|
بالاخره بعد از 2 ماه و اندی بلاتکلیفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از سوی دولت به مجلس معرفی شد. قرار است امروز نامه معرفی «مسعود فیاضی» در مجلس اعلام وصول و قرائت شود و جلسه رای اعتماد هفته آینده تشکیل خواهد شد. به همین دلیل نمایندگان فعلا از اظهارنظر در مورد این فرد خودداری کرده و حرف زدن در این باره را به روزهای بعد از اعلام وصول موکول کردند. اینکه آیا فرد معرفی شده از سوی دولت میتواند رای اعتماد از مجلس را دریافت کند و سکان یکی از مهمترین وزارت خانههای کشور را به دست بگیرد یا نه، مسالهای است که زمان آن را مشخص میکند. وزارت آموزش و پرورش این روزها اصلا حال و روز خوبی ندارد، همهچیز آشفته است، از کلاسهای درسی که تشکیل شدهاند اما خبری از معلم نیست، تا برنامه شاد که در هوا معلق مانده و عملا کارایی گذشته را ندارد. وضعیت بازگشایی مدارس هم در شرایطی که موج ششم کرونا آهسته آهسته از راه میرسد نیز خود معضل دیگری است که باید دید آیا وزیر جدید بعد از گرفتن رای اعتماد میتواند به آنها سر و سامان بدهد یا نه؟ البته سن و سال کم وزیر پیشنهادی میتواند برای او که تنها 46 سال دارد در برابر نمایندگان مجلس یک امتیاز منفی به حساب بیاید اما ...
«مسعود فیاضی» کیست؟
او متولد سال ۵۴ در تهران و دارای لیسانس عمران از دانشگاه تهران است. وی هفت سال معلم و مدیر امور پرورشی و فرهنگی در مدارس متوسطه دوم بوده است. فیاضی از سال دوم دانشگاه، دروس حوزوی را نیز آغاز کرده و 9 سال دوره سطح و 15 سال دوره خارج را طی کرده است. فیاضی در سال 1396 دکتری فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی از کمیسیون نخبگان (بدون مدرک از وزارت علوم) اخذ کرده است و استادیاری گروه منطق، فهم و دین پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سوابق علمی وی دیده میشود و اکنون در دانشگاه و حوزه تدریس میکند.
سوابق شغلی و اجرایی وزیر پیشنهادی دولت
از سوابق شغلی و اجرایی او نیز میتوان به عضویت هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (استادیار)، معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس، معاون اجتماعی- فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس، مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، عضویت هیاتمدیره شرکت افست (چاپ و توزیع کتب درسی وزارت آموزش و پرورش)، رییس هیاتمدیره انتشارات مدرسه (وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش)، مدیرمسوول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مسوول جشنواره فیلم رشد وزارت آموزش و پرورش، دبیر علمی جشنوار کتاب رشد وزارت آموزش و پرورش، مسوول کلان بنیاد ICDL (زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی)، رییس کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی آموزش و پرورش شهر تهران، معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی سازمان بسیج، عضو هیاتمدیره تبیان، سردبیر نشریه حاشیه، مدیرعامل کانون اندیشه جوان، رییس مرکز پژوهشهای جوان، رییس کانون سپهر اندیشه، مشاور علمی موسسه صراط مبین (مبنا) و مدیر مسوول نشریه زمانه اشاره کرد.
این رزومه برای وزیر آموزش و پرورش کافی است؟
حال سوال اینجاست که آیا تنها چند سال تدریس در نقش یک استادیار یا دبیر دبیرستان و سردبیری نشریههای دانشآموزی و مدیریت جشنواره فیلمهای دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش میتواند برای اینکه فردی سکان هدایت وزارتخانهای مانند آموزش و پرورش را در دست بگیرد کافی باشد؟ این سوال طی روزهای آینده از سوی نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در نهایت مشخص میشود که فرد معرفی شده صلاحیت رسیدن به چنین منصبی را دارد یا خیر. اما نکته اینجاست که در این شرایط روش آزمون و خطا تا چه حد میتواند به پیکره نیمه جان این وزارتخانه ضربه بزند. تا کی قرار است افرادی که تجربه کافی برای این پست ندارند به مجلس معرفی شوند و زمان طلایی سر و سامان دادن به چنین وزارتخانه مهمی از دست برود. سوال دیگری که مطرح میشود این است که آیا واقعا رییسجمهور در بین این همه افراد با تجربه و کسانی که سالها عمر خود را در این وزارتخانه صرف کردهاند و با جان و دل برای آن زحمت کشیدهاند، نتوانسته کسی شایستهتر از یک جوان 46 ساله پیدا کند. جوانگرایی خیلی خوب است اگر با تخصص، شایستگی و البته توانایی همراه باشد. انتخاب یک وزیر جوان برای وزارتخانهای که عملا آینده کشور را در دست دارد نهتنها نمیتواند خیلی مطلوب باشد که ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتری در این زمینه شود. به هر حال قرار است طی هفته آتی نمایندگان مجلس در مورد صلاحیت داشتن یا نداشتن «مسعود فیاضی» اظهارنظر کرده و به این نتیجه برسند که آیا او برای تکیه زدن بر کرسی وزارت صلاحیت کافی را در تمام زمینهها داراست یا خیر.