ویژه
پلتفرم دیجیتالی که تبدیل به زیست بوم آموزش مجازی شد
اسفند 98 کرونا همه را غافلگیر کرد، مخاطرات ادامه آموزش در مدارس به شیوه حضوری، دانشآموزان را خانهنشین کرد، اما اگر دانش در ثریا هم باشد، ایرانیان برای فراگیری آن از چیزی فروگذار نخواهند کرد. و اینجا قصه «شاد» شروع شد؛ «شاد» با ابتکار عمل «همراه اول» توسعه یافت و با همراهی ویژه «وزارت آموزش و پرورش» اجازه نداد حتی یک روز وقفه در نظام تعلیم و تربیت مدرسهها ایجاد شود. این اپلیکیشن در ابتدای کار، به عنوان یک پیامرسان واسطه دانشآموزان و نظام آموزشی کشور شد، تا نیاز به اطلاعرسانی و ارتباط در سیستم آموزشی کشور را به صورت رایگان و امن برطرف نماید. هرچند در روزهای نخستین شروع به کار شاد، کندی سرعت، عدم امکان ارسال فایل و مدیا، و مشکلاتی از این دست، گاهی آموزش مجازی را دچار وقفه میکرد ولی با همراهی معلمان و دانشآموزان و تلاش شبانهروزی توسعهدهندگان شاد، این مشکلات در مدتزمان کوتاهی برطرف شد و پیش شروع سال تحصیلی 1400-99، توسعهدهندگان شاد، مجموعهای از امکانات مورد نیاز نظام آموزشی را برای اضافه کردن به اپلیکیشن هدف قرار دادند. از نیمه دوم سال 99، شاد توانست با راهاندازی امکان پخش زنده صوتی و تصویری و بهبود زیرساخت شرایط را برای آموزش مجازی بهبود دهد. راهاندازی فضای ابری شخصی، سرویس حضور و غیاب، سرویس نظرسنجی، سرویس مناسبتی، سرویس تکلیف و سرویس کارپوشه از دیگر سرویسهایی بود که برای تسهیل آموزش و پرورش مجازی در نظر گرفته شد. استفاده از شاد توانسته، معادله پهنای باند کشور را نیز دچار تغییر کند؛ براساس گزارشهای رسمی، درهنگام استفاده دانشآموزان و معلمان از شاد، ده درصد از کل ترافیک پهنای باند کشور به این پلتفرم اختصاص مییابد به صورتی که کل ترافیک داخلی کشور از 20درصد به 30 درصد افزایش مییابد. شاد رکورد بیشینه پهنای باند 460 Gb/s و حضور حداکثر 2.6میلیون کاربر همزمان را نیز ثبت کرده است.
جیرینگ آماده حضوری پرقدرت در صنعت فینتک
جیرینگ در آستانه دوازدهمین سال فعالیتش، موفق به ثبت رکورد فروش چهار هزار میلیارد تومان در کمتر از یک سال مالی شد. محمدعلی زارع، مدیر منابع انسانی جیرینگ در این رابطه به راه پرداخت گفت: «ثبت رکورد فروش چهار هزار میلیاردی در مدتزمان کمتر از یک سال مالی، برای ما رخدادی منحصربهفرد بود. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم برنامهای را با نام «گامی به سوی فردا» ترتیب دهیم.» او در ادامه توضیح داد: «درست است که رویداد به بهانه رکورد فروش جیرینگ است، اما محورهای آن فقط به این موضوع ختم نمیشود. ما مدتی است که برنامهریزیهای استراتژیکی را همگام با فناوریهای روندشده، از جمله فینتکها انجام دادهایم و قصد داریم بزودی و با تمام توانمان به حوزه فینتک ورود کنیم.» به گفته او، تمام تدابیر در این خصوص اندیشیده شده و مجموعه آمادگی و اشراف کامل بر حوزه مذکور را دارد. همچنین در حال حاضر مجموعه در حال تیمسازی برای حضور قدرتمند است. زارع با اشاره به رویداد گامی به سوی فردا اظهار کرد: «ما در جیرینگ سال ۱۴۰۱ را سال ورود به عرصههای فینتک نامگذاری کردیم، در همین راستا هم، عنوان برنامه را گامی به سوی فردا گذاشتیم تا رکورد فروش چهار هزار میلیاردیمان پلی باشد به سمت دنیای فینتکها، از جمله موبایل پیمنت و کشبک. این را هم بگوییم که ورود جیرینگ به دنیای فینتک با پشتوانه بخش اپراتوری اتفاق خواهد افتاد.» او در پایان اعلام کرد: «هدف رویداد گامی به سوی فردا که روز چهارشنبه ۳ آذر برگزار میشود تبیین برنامه سال آتی مدیرعامل و مدیران ارشد برای ایجاد آمادگی خانواده جیرینگ بهمنظور رشد و پیشرفت شرکت در عرصههای جدید کسبوکاری در این مسیر است.»