ایرانشهر
منافع ملی فدای منافع کامیونسازان نشود
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با تاکید بر ضرورت ارتقای زیرساختهای ترانزیتی کشور، گفت: نباید منافع ملی را فدای منافع زودگذر خودروسازان کنیم. هدایتی در گفتوگو با تسنیم با تاکید بر اینکه در جاهایی باید تصمیمات استراتژیک بگیریم، اظهار کرد: اینگونه نمیشود. در حوزه حمل ونقل یا باید منافع کلان ملی را ببینیم یا منافع بخش خودروسازی را. این هم حتی منافع خودروساز هم نیست چراکه منافع زودگذر است. ما در جنگ کریدورهای بینالمللی قرار داریم. معتقدم جنگ اخیر قفقاز به دلیل کریدور حملونقل بود. وی با بیان اینکه در مسیر کریدور شمال-جنوب سرمایهگذاریهای بالایی در بندر امالاقصر صورت گرفته تا با ریل و... بتوانند به خلیجفارس متصل شوند، افزود: چینیها در گوادر پاکستان سرمایهگذاری کردهاند تا مسیر موازی ایران از کراچی یا گوادر را به سمت افغانستان و از آنجا به سمت آسیای میانه را راهاندازی کنند. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با بیان اینکه ما در حال از دست دادن مزیتهای ترانزیتی هستیم، تصریح کرد: اگر به سمت ارتقای زیرساختهای ترانزیتی حرکت نکنیم فرصت را از دست خواهیم داد که جبران آن غیرممکن خواهد شد.
تعطیلی واحدهای تولید شن در روزهای پنجشنبه و جمعه
جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری تهران تشکیل شد. به گزارش ایلنا، غلامحسین آرام، معاون عمرانی استانداری تهران در این جلسه گفت: شرایط مان نسبت به سال گذشته حاد نیست. ما در آذرماه وارونگی هوا و سرما داریم و کارکردن وسایل گرمایشی و ادارات دولتی و غیردولتی و منازل مسکونی این شرایط را ایجاد میکند. یکی از راهکارهایی که باید روی آن مانور بدهیم کنترل ترافیک در مواقع خاص است. روز دوشنبه باید از روز قبل محدودیتهای ترافیکی را جبران میکردیم که این شرایط ایجاد نشود. او افزود: روی مدارس نمیشود مانور داد که تعطیل کنیم. نمیتوان تقصیر را به گردن مدارس انداخت چون هنوز ۳۰ درصد ظرفیت مدارس فعال است. چیزی حدود ۴.۵ میلیون موتور سیکلت در تهران فعالیت میکند. فکری برای موتورسیکلتها در تهران، خودروهای سبک و سنگین باید داشته باشیم. خودروهای سنگین یکی از عوامل عمده آلایندگی است. روزانه ۱۵۰ هزار متر مکعب نخاله از تهران با کامیونهای مستهلک حمل میشود. مهدی کمری، در این جلسه گفت: کرونا با این درگیریهایی که داشت، در دنیا در دو سال گذشته ۴.۵ میلیون کشته داده است درحالی که آلودگی هوا سالانه ۸ میلیون نفر کشته میدهد. ما سه هزار مرگ در تهران به دلیل آلودگی هوا در یک سال داشتهایم.