خبر
توزیع اینترنتی کالاهای اساسی در تهران آغاز شد
رییس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق ایران گفت: فروش هوشمند مواد غذایی ابتکار جدیدی نیست و مدتهاست که شرکتهای دیجیتال در این زمینه ورود کردند. افشین کلاهی درباره اینکه وزارت جهاد به دنبال توزیع هوشمند محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است آیا زیرساختها برای فروش مواد غذایی در کشور فراهم شده است، گفت: این روند فروش در گذشته نیز مرسوم و متداول بود و شیوه فروش جدیدی نیست.
وی ادامه داد: پلتفرمهای مختلفی در این زمینه ورود کردند و باید بگویم که نتایج قابل قبولی هم حاصل شده است. به نظر من مساله اصلی در این شیوه فروش فراهم بودن زیرساختهای مجازی نیست بلکه آن سوی قضیه یعنی چگونگی نگهداری، انبار و تقسیم مواد غذایی مهم است و نهادی که میخواهد این طرح را اجرایی کند باید در این زمینه برنامهریزی کند.
کلاهی بابیان اینکه در اجرای طرحهای مشابه از لحاظ زیرساختی و پهنای باند مشکلی نداریم، گفت: این روزها شاهد کاهش سرعت اینترنت، در کشور هستیم. اما از سوی دیگر همهگیری بیماری کرونا باعث شد که میزان تمایل مردم برای خرید اینترنتی افزایش پیدا کند. حتی با اینکه تاحدودی این بیماری مهار شده است باز هم بسیاری از مردم ترجیح میدهند که نیازهای خود را بهصورت اینترنتی تامین کنند از اینرو شاهد توسعه تجارت الکترونیک در کشور هستیم.
این فعال اقتصادی با اشاره به گستردگی دامنه فعالیت شرکتهای آنلاین تصریح کرد: از سال 97 تا به امروز شرکتهای دیجیتال گزارشهای دقیقی در زمینه میزان فروش خود و افزایش تمایل مردم برای خرید اینترنتی ارایه دادهاند. این گزارشها به خوبی نشان میدهد که خریدهای آنلاین به شکلهای مختلفی افزایش پیدا کرده است و همچنین بازیگرانی جدیدی در این زمینه ورود کردند.
همچنین در این رابطه علیرضا جاوید عربشاهی مشاور سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اجرایی شدن طرح هوشمند فروش اینترنتی مرغ و تخممرغ، گفت: این طرح بهصورت آزمایشی در شهر تهران با شرکت بازرگام کار خود را آغاز کرده است. وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در اصفهان، بیان کرد: برای توسعه توزیع هوشمند فراخوان دادهایم تا شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپهای) توانمند و فعال در توزیع دیجیتال که دارای زیرساختهای مناسب برای توزیع مستقیم و اینترنتی کالاهای اساسی هستند در این زمینه ورود و با ما همکاری کنند.
پیشنهاد سرمایهگذاری ایران در معادن افغانستان
رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره مذاکرات تجاری دو کشور اظهار داشت که پیشنهاد سرمایهگذاری ایران در معادن این کشور ارایه شده است. تسنیم «حسین سلیمی» رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به آخرین وضعیت تجاری دو کشور اظهار داشت که پیشنهاد ورود به معادن افغانستان ارایه شده تا این کشور واردات را در سطح قبلی ادامه دهد. وی افزود، پیشنهاد دادهایم که در معادن افغانستان ورود کرده و از طریق سرمایهگذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی درآمدشان را از معادن افزایش دهیم تا بتوانند واردات را در همان سطح قبل ادامه دهند. سلیمی درباره روابط تجاری با افغانستان اظهار کرد که قطعا تجارت ایران و افغانستان به روزهای پیش از روی کار آمدن طالبان بازمیگردد. اما به دلایل مختف تجارت دو کشور در سال جاری به رقمی که پیشبینی میشد یعنی 3.6 میلیارد دلار نخواهد رسید.
رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: جلساتی که در افغانستان برگزار شد در این جهت بود که وضعیت تجاری دو کشور بهبود پیدا کند و تاکیداتی هم روی بازارچههای مرزی شد که نتایج این توافقنامهها به تدریج هم مشخص میشود. البته مشکلاتی مانند نقل و انتقال ارز همچنان باقی مانده چراکه سیستم بانکی ندارند. وی گفت که در مورد جادهسازی و پلسازی هم مذاکراتی شده است. وقتی درآمدزایی داشته باشند میتوانند خرید هم داشته باشند. قرار شده که ما در مرزها در مورد سوخت فعالیت بیشتری داشته و کمک کنیم که مشکلات سوختی آنها حل شود.سلیمی اضافه کرد: این پیشنهادها در جلسهای که در افغانستان برگزار شد مطرح شده است، باید صبر کنیم طرف ایرانی و طالبان راهکارهای خود را ارایه دهند و در یک کارگروه نواقص آن را برطرف کنند. نتیجه گرفتن از آن همزمان میبرد. طالبان هم گفته است که باید در این مورد فکر کنند چراکه برخی از این پیشنهادات هزینهبردار است و باید ببینند که امکانات مالی آنها اجازه این کار را میدهد یا خیر. سلیمی با اشاره به میزان حجم تجارت دو کشور گفت: میزان تجارت ایران و افغانستان در وقت اخیر کاهش داشته است. با روی کار آمدن طالبان حدود 2 ماه تجارت تقریبا متوقف شده بود. امروز حمل و نقل و رفت و آمد بین دو کشور وجود دارد ولی با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما شاید نتوانیم کسری را جبران کنیم.