امید معامله‌گران به روند صعودی ارزهای دیجیتال

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۲:۲۶:۰۲
کد خبر: ۱۸۴۴۳۵
امید معامله‌گران به روند صعودی ارزهای دیجیتال

پس از آنکه خبر کشف سویه جدید ویروس کرونا منتشر شد، قیمت بیت‌کوین حدود ۹ درصد سقوط کرد. با این حال، آن‌طور که از داده‌های مربوط به بازار قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای آتی بیت‌کوین پیداست، معامله‌گران حرفه‌ای همچنان انتظار دارند که قیمت تا پایان سال ۲۰۲۱ روندی صعودی داشته باشد. قیمت بیت‌کوین از ۹ نوامبر (۱۸ آبان) در یک کانال نزولی در نوسان بوده است و این موضوع می‌تواند بازتابنده سقوط ۲۲ درصدی قیمت از اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری باشد. صرافی ارز دیجیتال دریبیت که یکی از پرطرفدارترین بازارها برای معامله قراردادهای اختیار بیت‌کوین است، چهارشنبه هفته گذشته پستی را در توییتر خود منتشر کرده بود و در آن با اشاره به شاخص دلتای چولگی ۲۵ درصد، گفته بود که احساسات معامله‌گران حرفه‌ای در حال نزولی‌ترشدن است. از شاخص دلتای چولگی ۲۵ درصد برای مقایسه موقعیت‌های معاملاتی اختیار خرید و فروش استفاده می‌شود. گفتنی است که منفی‌شدن چولگی نشانه‌ای برای بازار صعودی و مثبت‌بودن آن، نشانه‌ای برای نزولی‌شدن بازار است. دریبیت در توییتی نوشته بود: «آن‌طور که مشاهده کرده‌ایم با نزدیک‌شدن موقعیت‌های معاملاتی اختیار  به تاریخ انقضا از ابتدای نوامبر (آبان)، چولگی دلتا ۲۵ درصد از حدود صفر به نزدیکی ۱۰ الی ۱۵ درصد رسیده است که نشان‌دهنده نزولی‌ترشدن احساسات بازار است. هزینه پریمیوم موقعیت‌های نزولی (فروش) گران‌تر می‌شود و سطح انقضای بیشتر قراردادهای اختیار ۵۸,۰۰۰ دلار است.» همان‌طور که گفته شد شاخص چولگی دلتا ۲۵ درصد، قراردادهای اختیار خرید و فروش را با یکدیگر مقایسه می‌کند. این شاخص زمانی مثبت می‌شود که پریمیوم قراردادهای اختیار فروش از قرارداد‌های اختیار خرید با ریسک مشابه بیشتر باشد. به همین خاطر است که مثبت‌شدن این شاخص نشان‌دهنده احساسات نزولی است. از سوی دیگر، زمانی که معامله‌گران احساساتی صعودی دارند، خلاف آن صادق است و به همین خاطر شاخص چولگی دلتا ۲۵ درصد وارد ناحیه منفی می‌شود. قرارگرفتن این شاخص بین منفی ۸ درصد تا مثبت ۸ درصد معمولاً خنثی تلقی می‌شود. بنابراین با توجه به این نکته که شیب شاخص از ۲۳ نوامبر (۲ آذر) تغییر قابل‌توجهی داشته، می‌توان گفت که تحلیل صرافی دریبیت هم درست بوده است. روز گذشته اما شیب شاخص سبک‌تر شد و به سطح ۸ درصد رسید؛ سطحی که دیگر نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای نزولی‌بودن احساسات معامله‌گران در نظر گرفته شود.

    در بازارهای آتی چه می‌گذرد؟ 

معامله‌گران بیشتر از قراردادهای اختیار خرید استفاده می‌کنند

معامله‌گران قراردادهای اختیار بیت‌کوین بیش از حد برای قراردادهای اختیار فروش هزینه می‌کنند و این موضوع تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد. شاید دلیل ترس این گروه تحقیق یکی از کمیته‌های سنای امریکا درباره عرضه‌کنندگان استیبل کوین‌ها باشد. در همان روزی که این خبر منتشر شد، شورای حکام فدرال رزرو اعلام کرد که برای بهبود شفافیت قانون‌گذاری صنعت ارز دیجیتال، روی مجموعه‌ای از «سیاست‌های قانونی جامع» کار می‌کند. احتمالاً دستگاه‌های اجرایی مسوول انطباق با قوانین و اعمال این استانداردها بر مقررات جدید خواهند بود. با این حال نمی‌توان با استناد به همین موضوع توضیح داد که چرا این احساسِ بی‌اعتمادی بازار قراردادهای آتی بیت‌کوین را تحت‌تأثیر قرار نداده است. ۶۰ درصد از کل قراردادهای اختیار باز بیت‌کوین در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، یعنی پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شوند و در مجموع ۱۳.۴ میلیارد دلار ارزش دارند. با در نظر گرفتن این موضوع که حجم قراردادهای اختیار خرید ۱۴۵ درصد بیشتر از قراردادهای اختیار فروش منتهی به ۳۱ دسامبر 

(۱۰ دی) است، نباید زیاد نگران قیمت‌گذاری معامله‌گران در بازار قراردادهای اختیار معامله بود. بنابراین، با وجود اینکه وضعیت شاخص چولگی دلتا ۲۵ درصد در مجموع نزولی است، در حال حاضر اهمیت زیادی برای بازار ندارند.

   سقوط هش ریت استخرهای استخراج  بیت‌کوین

کاربران چینی بزرگ‌ترین استخرهای استخراج بیت‌کوین گفته‌اند که در برقراری ارتباط با آنها دچار مشکل شده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی بروز این اختلال، دخالت مقامات چینی در فعالیت استخرهای ارز دیجیتال است. استخرهای استخراج مهمی مانند بایننس پول، پولین و یا بی‌تی‌سی در ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده‌اند که در برقراری ارتباط با استخر دچار مشکل شده‌اند. بایننس پول، پولین، F2pool در کانال‌های تلگرامی چینی‌زبان خود اعلام کرده‌اند که این مشکل به‌دلیل آلودگی سیستم نام دامنه (DNS) به وجود آمده و F2pool هم گفته است که مشکل نام دامنه این استخر هنوز به‌طور کامل برطرف نشده است. دی‌ان‌اس یک سرویس اینترنتی است که نام‌های دامنه (مانند example.com) را به آی‌پی آدرس‌ها که رشته‌ای از اعداد هستند، تبدیل می‌کند. آلودگی دی‌ان‌اس زمانی رخ می‌دهد که یک هکر ترافیک ورودی را از یک نام دامنه مشخص به سمت یک وب‌سایت جعلی هدایت کند. کاربران یا بی‌تی‌سی هم در تلگرام گزارش داده‌اند که در دسترسی به استخر با مشکل مواجه شده‌اند. این استخر در کانال تلگرام انگلیسی‌زبان خود این موضوع را تأیید کرده، اما به‌طور مشخص به مشکل اتصال دی‌ان‌اس اشاره‌ای نکرده است. الخاندرو دِلاتوره، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ای پروف‌آف‌ورک، معاون پیشین استخر پولین، در این خصوص گفته است: «به‌نظر می‌رسد مشکلات اتصال اول از همه ماینرهای چینی را تحت‌تأثیر قرار داده باشد.» دلاتوره معتقد است که دولت چین احتمالاً در استخرهای استخراج بیت‌کوین دخالت می‌کند. بر اساس داده‌های پلتفرم بیت ماینینگ، هش ریت استخر بایننس پول در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ درصد، F2pool حدود ۸ درصد و یا بی‌تی‌سی نزدیک ۷ درصد کاهش یافته است. بخش بزرگی از فعالیت این استخرها در چین انجام می‌شود؛ کشوری که تصمیم گرفته است استخراج ارزهای دیجیتال را متوقف کند. با اینکه هش ریت این استخرها فقط از چین تأمین نمی‌شود و بسیاری از آنها گفته‌اند که قصد دارند تا پایان سال از این کشور خارج شوند، انتشار مطالب مختلف به زبان چینی ماندارین از سوی این استخرها را می‌توان تلاشی برای جلب‌توجه جامعه این کشور در نظر گرفت. بایننس پول، F2pool و پولین به کاربران خود توصیه کرده‌اند که برای حل این مشکل دی‌ان‌اس خود را تغییر دهند. به گفته بایننس پول راه‌حل بلندمدت، استفاده از وی‌پی‌ان برای دورزدن اپراتور مخابراتی چین است. 

    هشدار گوگل درباره استفاده از  حساب‌های گوگل کلود برای استخراج رمزارز

در عین حال گوگل هشدار داد استخراج‌کنندگان رمزارز از حساب‌های هک شده گوگل کلود برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند. به گزارش ایسنا، تیم امنیت سایبری این غول اینترنتی جزییات رخنه امنیتی را در گزارشی به عنوان «افق‌های تهدید» منتشر کرد که هدف آن فراهم کردن اطلاعاتی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند فضاهای ابری خود را ایمن نگه دارند. گوگل در خلاصه اجرایی این گزارش نوشت: «عوامل خرابکار مشاهده شده‌اند که استخراج رمزارز را در حساب‌های هک شده گوگل کلود انجام می‌دهند.» استخراج رمزارز یک فعالیت پرسود است که اغلب مستلزم میزان زیادی قدرت رایانشی است که مشتریان گوگل کلود می‌توانند با پرداخت هزینه به آن دسترسی داشته باشد. گوگل کلود یک پلتفرم ذخیره‌سازی ابری است که مشتریان می‌توانند در آن فایل‌ها و دیتا را خارج از سایت خود نگه دارند. گوگل اعلام کرد ۸۶ درصد از ۵۰ حساب گوگل کلود هک شده برای استخراج رمزارز استفاده شده‌اند. در اکثر موارد هک، نرم‌افزار استخراج رمزارز در مدت ۲۲ ثانیه از حساب هک شده دانلود شده است. حدود ۱۰ درصد از حساب‌های هک‌شده برای رصد منابعی که به صورت عمومی در اینترنت قابل دسترسی هستند، استفاده شده‌اند تا سیستم‌های آسیب‌پذیر شناسایی شوند در حالی که هشت درصد موارد برای حمله به اهداف دیگر استفاده شده‌اند. بیت‌کوین که محبوب‌ترین رمزارز جهان است، برای مصرف بیش از حد انرژی هدف انتقاد قرار گرفته است. مصرف برق استخراج بیت‌کوین از کل مصرف برق بعضی از کشورها بیشتر است. پلیس در ماه مه به مزرعه‌ای حمله کرد که تصور می‌رفت محل کشت شاهدانه است اما در عوض استخراج غیرمجاز بیت‌کوین را شناسایی کرد. باب مکلر، مدیر دفتر رییس امنیت اطلاعات گوگل کلود و سث روزنبلات، مدیر امنیت گوگل کلود در یک پست وبلاگ نوشتند: «چشم‌انداز تهدید ابری در سال ۲۰۲۱ پیچیده‌تر از تنها استخراج‌کنندگان رمزارز متخلف بوده است. محققان گوگل همچنین اواخر سپتامبر حمله فیشینگ گروه روسی Fancy Bear را شناسایی کردند و گوگل این حمله را مسدود کرد.» محققان گوگل همچنین یک گروه تحت حمایت دولت کره شمالی را شناسایی کردند که خود را به عنوان استخدام‌کنندگان سامسونگ جا زدند تا بتوانند ضمیمه‌های مخرب ایمیل را به کارمندان شرکت‌های امنیت سایبری ضدبدافزار کره جنوبی ارسال کنند.


 

ارسال نظر