در شهر

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۳:۳۶:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۸۱۲

مرگ زودرس ۴ هزار تهرانی به‌دلیل آلودگی هوا

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تشریح عوامل موثر در ایجاد آلودگی هوای تهران گفت: اگر برای خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده کاری نکنیم به وضعیت بحرانی در آلودگی هوا می‌رسیم، سالانه ۴هزار مرگ زودرس به‌دلیل آلودگی هوا در تهران داریم. مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به معضل آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: با توجه به تعدد دستگاه‌های مسوول در اجرای قانونی هوای پاک، پیشنهادم این است که معاون اول رییس‌جمهور در رأس کار قرار گیرد زیرا اختیارات و قدرت اجرایی لازم را دارد و همه دستگاه‌ها می‌توانند به آن پاسخگو باشند. وی در تشریح عوامل ایجاد آلودگی هوا، اظهار کرد: حدود 65 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و باقی آن ناشی از منابع ثابت است البته هر 5 سال یک‌بار در این باره پایش جدیدی صورت می‌گیرد که فکر می‌کنم باید با فاصله زمانی کمتری این امر انجام شود. پیرهادی با اشاره به سهم منابع ثابت در ایجاد آلودگی هوا، گفت: فرودگاه 0.2 درصد، راه‌آهن 0.2، پایانه‌های اتوبوس حدود 2 درصد، مصارف سوخت خانگی و تجاری حدود 2.5 درصد، نیروگاه‌ها 12 درصد، پالایشگاه 4.5 درصد و صنایع در حدود 18 درصد در آلودگی هوا نقش دارند. وی با ابراز اینکه «سالانه 4 هزار مرگ زودرس به‌دلیل آلودگی هوا در تهران داریم »، افزود: وضعیت تنفسی بسیاری از مردم به‌ویژه کسانی که بیماری‌های تنفسی دارند با مشکل مواجه است و نمی‌توان ساده از کنار این موضوع گذشت. رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اظهار کرد: ضعف مدیریتی در سطح کلان کشور باعث شده است حمل‌ونقل عمومی تهران به سطح مطلوب نرسد و راه‌های متعددی مانند تهاتر نفت با اتوبوس، نفت یا واگن مترو و... قابل انجام است و باید مسوولان در جلسات به این موضوع جدی‌تر بپردازند. وی با تأکید بر اینکه لازم است سنجش منابع آلاینده به‌صورت علمی صورت گیرد، گفت: انجام تکالیف قانونی توسط سازمان استاندارد و جلوگیری از تولید خودروها و موتورسیکلت‌ها بدون استاندارد روز یک امر ضروری است که به‌طور حتم باید مورد توجه قرار گیرد.

افزایش استاندارد و کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل نیز موضوع دیگری است که باید کنار اجرای تکالیف دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا به‌طور جد در دستور کار قرار گیرد. پیرهادی همچنین گفت: کنار قانون هوای پاک به یک طرح جامع در این زمینه نیاز داریم تا در اجرای قوانین کاهش آلودگی هوا ما را یاری کند.

مذاکره با 3 کشور برای نوسازی ناوگان مترو تهران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: در حال حاضر با برخی کشورهای خارجی از جمله مالزی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن‌ها به نتیجه برسیم. مهدی شایسته اصل، در گفت‌وگو با مهر در خصوص خرابی‌های اخیر مترو و برنامه این شرکت برای رفع مشکلات ناوگان مترویی پایتخت گفت: در تمام دنیا زمانبندی استفاده از تجهیزات ناوگان حمل و نقل متناسب با کیفیت تجهیزات تعیین می‌شود. در حال حاضر تجهیزات و قطارهای مترو نیاز به اورهال و نوسازی دارند.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران افزود: شرایط فعلی ناوگان حمل و نقل متروی تهران به گونه‌ای است که مشکلات با تعمیرات حل نمی‌شود بلکه نیاز به نوسازی و اورهال اساسی داریم. برخی قطعات، واگن‌ها و قطارها باید به‌طور کامل جدید شوند. شایسته با تاکید بر اینکه تا 6 ماه آینده باید اقدام و برنامه‌ریزی جدی برای نوسازی واگن‌ها انجام شود، عنوان کرد: مترو تهران در شرایطی است که مشکلات آن با بودجه‌های جاری و عادی حل نمی‌شود و نیاز به اعتبارات و فاینانس ویژه‌داریم. وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای نوسازی و توسعه خطوط مترو داریم، بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین هدف‌گذاری فعلی ما نوسازی بخش‌های مختلف این ناوگان است.

در همین خصوص نیز با شهردار تهران مباحثی را دنبال کرده‌ایم و در دیدار با آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور کشور نیز وعده‌هایی برای کمک به توسعه حمل و نقل کشور داده شد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با توضیح در این خصوص، اظهار کرد: در این دیدار رییس‌جمهور وعده پرداخت بدهی‌های دولت به سیستم حمل و نقل عمومی را از محل ماده ۱۲ و همچنین بحث تأمین منابع از محل فروش نفت را داده‌اند.

شایسته با اشاره بر همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه نیز بیان کرد: در حال حاضر با برخی کشورهای خارجی از جمله مالزی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن‌ها به نتیجه برسیم. وی تاکید کرد: البته رویکرد اصلی ما بهره‌گیری از تولیدات داخلی و بومی‌سازی است. در این زمینه نیز با استفاده از ظرفیت گروه‌های دانش بنیان در نهادهای مختلف از جمله وزارت دفاع، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و غیره در حال همکاری هستیم. بسیاری از گروه‌های دانش بنیان نیز برای تولید و تأمین قطعات مترو اعلام آمادگی کرده‌اند.