اما و اگرهای مالیات بر خودروهای لوکس

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۰۰:۵۸:۱۷
کد خبر: ۱۸۴۹۱۶

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) ‌مشمول مالیات شدند. نایب‌رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برای سال سوم است که مالیات به خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان و خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه منظور می‌شود. این موضوع در لایحه‌های سال 99 و 1400 هم بود. تاکنون این موضوع درآمدی برای سازمان مالیاتی نداشته است. جلیل کاربخش در گفت‌وگو با «ایلنا» در مورد پیش‌بینی اخد مالیات از دارندگان خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان اظهار کرد: برای سال سوم است که مالیات به خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان و خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه منظور می‌شود. این موضوع در لایحه‌های سال 99 و 1400 هم بود و تاکنون این موضوع درآمدی برای سازمان مالیاتی نداشته است. وی افزود: دستورالعمل بودجه سال 99 را در بهمن 99 ابلاغ کردند یعنی دولت قبل چندان تمایلی به وصول این پایه مالیاتی نداشت، این طرحی بود که از مجلس به بودجه ابلاغ شد و دولت هم به آن اعتقادی نداشت. برای سال 1400 هم در خردادماه جلساتی برگزار شد اما هنوز اقدامی نشده است. نایب‌رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این مالیات تعریف شده تاکنون چندان تاثیرگذار نبوده و نخواهد بود. قانون‌گذار ارزش پایه دارایی‌ها را در قانون مشخص کرده است. در آبان 98 در فصل بررسی بودجه این ارزش پایه دارایی‌ها مشخص شد. 700 میلیون تومان در سال 98 قابل مقایسه با سال 1400 نیست ولی در همین سال‌ها هم همین رقم تکرار شد. به نظر می‌رسد که رقمی که مشخص شده بود چندان منطقی نبود. وی در ادامه خاطرنشان ساخت: قانون‌گذار می‌توانست مشخص کند که ارز پایه دارایی‌ها برای این مالیات را یک کمیته مشخص کند اما مشخصا در متن قانون و لایحه آن را آورده و همین موضوع یکی از دلایلی بود که این قانون قابلیت اجرایی نداشت.