ایرانشهر
افزایش ۱۰ درصدی عملیات راهداری در سال ۱۴۰۰
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به عوامل اثرگذار در افزایش هزینه پروژههای راهداری و تعمیر و نگهداری اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که میتواند پروژههای عمرانی را از تورم مصون نگه دارد این است که برای مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژههای عمرانی، قیمت مصوب تعریف کنیم که این مصالح خارج از ساز و کار بازار قیمت داشته باشند. رضا اکبری در گفتوگو با ایلنا با اشاره به عملکرد و اقدامات انجام شده در بخش راهداری در آستانه هفته حمل و نقل اظهار داشت: در طول سال جاری در بخش راهداری کشور 2500 کیلومتر روکش آسفالت گرم، 3500 کیلومتر لکهگیری و درزگیری و همچنین حدود 1700 کیلومتر روکشهای حفاظتی به اجرا رساندیم که مجموع این اقدامات بیش از 7700 کیلومتر عملیات راهداری و جادهای انجام شده که شامل انواع آسفالت، لکهگیری و سایر اقدامات میشود. وی درباره هدفگذاری سازمان راهداری برای افزایش 10 درصدی در بخش عملیات راهداری در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: طبق برنامههای تعریف شده در سازمان راهداری، عملکرد در این بخش باید نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یابد که با توجه به روند اقدامات انجام شده، این هدف محقق خواهد شد.
جزییات جریمه رانندگان بدحساب در آزادراههای کشور
جریمه رانندگان بد حسابی که عوارض الکترونیکی آزادراهها را به موقع پرداخت نکنند، از سال آینده به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت چرا که یکبار مشمول جریمه ۲۰ درصدی شده و پس از آن به ازای هر ماه تاخیر نیز دو درصد به مجموع اصل عوارض و جریمه مذکور اضافه خواهد شد. به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه در بند «ک» تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است، عوارض مصوب در شبکه آزادراهی پس از عدم پرداخت در زمان مقرر، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل ۲۰ درصد عوارض مصوب در آزادراه مربوطه است و در صورت اخیر بیش از یک ماه در پرداخت علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمهای معادل ۲ درصد مجموع نرخ عوارض مصوب و جریمه ۲۰ درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهد بود. منابع حاصله از این محل صرف استهلاک اصل و سود سرمایهگذاری صورت گرفته در شبکه آزادراهی خواهد شد. این بدان معنی است که اگر یک راننده بد حساب یک بار از آزادراه تهران-شمال عبور کند و عوارض خودش را پرداخت نکند. به ازای یکبار تردد از این محور (بر اساس آخرین نرخ نامه مصوب در سال ۱۳۹۹) باید مبلغی معادل ۵۰ هزار تومان (برای عبور از فاز یک و چهار) در روزهای تعطیل پرداخت کند اما پس از یکسال بدحسابی، اصل و جریمهای که باید بپردازد به ۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان میرسد و هر قدر تعداد این ترددها بیشتر شود مسلما جریمه او نیز به صورت تصاعدی بالا رفته و بیشتر میشود. یا به عنوان مثال اگر رانندهای از آزادراه قم-گرمسار عبور کند به ازای یکبار تردد باید ۱۸ هزار تومان پرداخت کند اما پس از یک سال بدحسابی این عدد به ۲۶ هزار و ۷۸۴ تومان خواهد رسید.