مدیریت هوشمند کرونا در سفرهای ریلی در انتظار سامانه امید
گروه راه و شهرسازی |
سرعت شیوع سویه تازه کرونا موسوم به «اُمیکرون» در اروپا تشدید شده و اولین مورد مبتلا به این ویروس در کشور نیز شناسایی شده است. بیماری که گفته میشود در کشور امارات مبتلا شده است. از همین رو، کشورهای اروپایی اقدامات تازهای را برای مقابله با این ویروس در نظر گرفتهاند به گونهای که هلند بهطور کل قرنطینه شده است و آلمان نیز شرایط و محدودیتهای سختگیرانهای را برای ورود مسافران از انگلیس در نظر گرفته است. در این حال، هنوز پروتکلهای خاص مقابله با امیکرون از سوی مسوولان ایران و به ویژه برای بخش حمل و نقل تصویب و به اجرا گذاشته نشده است و صرفا همان پروتکلهای سابق در مبادی ورودی کشور اعمال میشود. این در حالی است که به گفته برخی از کارشناسان، سویه جدید کرونا میتواند طی 17 روز کشور را وارد فاز تازهای شیوع کرونا کرده و موج جدید اپیدمی را رقم زند. در این حال، معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران جزییات اجرای پروتکلهای بهداشتی در سفرهای ریلی و نظارت بر همه شرکتهای ریلی در این زمینه را اعلام کرد و گفت: بستر لازم از سوی شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری برای اتصال به سامانه امید انجام شده و به محض ایجاد دسترسی اقدامات لازم انجام خواهد شد. میر حسن موسوی در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در حال حاضر برای اجرای طرح مدیریت و کنترل هوشمند کرونا به سامانه امید متصل شدهاید یا خیر؟ اظهار کرد: بستر لازم از سوی شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری برای اتصال به سامانه امید انجام شده و به محض ایجاد دسترسی اقدامات لازم انجام خواهد شد. وی افزود: البته رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به صورت هوشمند و بر خط از بیستم فروردین ماه سال گذشته انجام شده است و تا ۳۰ آبان ماه امسال بلیت قطارهای مسافری با ظرفیت ۵۰ درصد فروخته شد و از ابتدای آذر ماه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا به ۸۰ درصد رسید.
معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پایش و غربالگری سلامت مسافرین و مامورین اعزامی با قطار در کلیه مبادی حرکت و توزیع اقلام بهداشتی و خود محافظتی در بین کلیه مامورین موظف قطارهای مسافری و ایستگاهها از دیگر پروتکلهایی بوده که همواره از سوی راه آهن اجرایی شده و بر آن نظارت شده است. موسوی اعلام کرد: همچنین اجرای فرآیند ضدعفونی کردن وسایل مسافرین در مبادی حرکت قطارهای مسافری، توزیع ماسک چند لایه و رایگان به مسافرین در کلیه قطارهای مسافری بین شهری، پلمب کردن درب کوپههای قطارهای مسافری پس از انجام ضد عفونی، فروش و استرداد بهای بلیت مسافرین در بدو شیوع کرونا بدون مراجعه به مراکز فروش از طریق سامانههای ۵۱۴۵ راه آهن و ۱۵۳۹ از دیگر اقداماتی است که شرکت راه آهن برای مقابله با کرونا انجام داده است. وی گفت: نصب دستگاههای ضدعفونی در سالن قطارهای مسافری و ایستگاههای مسافری، راهاندازی سیستم مکانیزه بلیت قطارهای حومهای (کاهش دخالت نیروی انسانی و پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا)، افزایش ظرفیت ایجادی در قطارهای پر تردد در قطارهای حومهای و الزام مسافران در ایستگاهها برای استفاده از ماسک و استفاده از تمامی ظرفیت برای اجرای آن و جلوگیری از شیوع کرونا نیز در این بازه زمانی مورد تاکید قرار گرفته است. معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: همچنین همه دستورالعملهای صادره از سوی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا به شرکتهای مسوول ابلاغ شده و بر حسن اجرای آنها نظارت کردیم. همچنین اتصال به سامانه ماسک از دیگر اقدامات مهم شرکت راهآهن بوده است به گونهای که سامانه یکپارچه فروش بلیت شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری از آبان ماه سال گذشته به سامانه ماسک وزارت بهداشت متصل شده و در دو مرحله (زمان خرید بلیت و سوار شدن مسافران به قطار) وضعیت تست مسافران بررسی شده و امکان تهیه بلیت و سوار شدن به قطار برای مسافرینی با تست کوید ۱۹ مثبت، مقدور نبود.