۶ کالا مکلف به درج قیمت تولیدکننده شدند
علاوه بر هشت کالایی که از ۲۷ آذر باید قیمت تولیدکننده را به جای قیمت مصرفکننده درج میکردند، از چهارم دی ماه کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی مکلف به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده هستند. عباس تابش، رییس سازمان حمایت تولیدکنندگان و با ارسال نامهای به انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی و انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی درباره درج قیمت تولیدکننده (به جای قیمت مصرفکننده) توضیحاتی ارایه کرده است.
او در این نامه به بند ۲۳ سیاستهال کلی اقتصادی مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار که لازمه آن اطلاعرسانی دقیق در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرفکنندگان است و به قوانین مربوط به ضرورت درج قیمت اشاره کرده و گفته که بر اساس دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی که آذر ماه از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده و همچنین بر اساس تصمیمات کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی در آذر ماه و اجرای بخش دوم فاز اول پروژه شفافسازی قیمتها از طریق درج قیمت تولیدکننده، کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه در راستای جلوگیری از استفادههای احتمالی و اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام کنند.
انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بودهاند.همچنین بر اساس این ابلاغیه قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره «فاکتورهای فروش» باشد.
قوانین جدید برای اعمال تخفیف
در مورد تخفیفهای نجومی که اخیرا خبرساز شده بود نیز مقرر شده هر گونه تخفیف بیش از سه درصد، با قیمت تولیدکننده درج شده روی کالا صورت گیرد. بنابراین تخفیف بیش از سه درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری است و باید از اینگونه اقدامات جلوگیری کرد. در مواردی از قبیل مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده نیز واحدها باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و محل مجوز دریافت کنند تا اعطای تخفیفات واقعی به مصرفکنندگان رصد شود.
نحوه محاسبه قیمت مصرفکننده
عباس تابش همچنین تاکید کرده که حداکثر مبغلی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تامینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود، شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری معادل ۱۰ درصد و سود خرده فروشی منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب است. البته در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ یاد شده به میزان ضرایب سود مربوطه کاهش مییابد.همچنین کلیه واحدهای تولیدی/وارداتی باید اقدامات لازم را جهت اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط را انجام دهند و خردهفروشان هم باید برچسب قیمت مصرفکننده را با لحاظ سود و هزینههای مصوب و درصد سود اعمالی به صورت شفاف درج کنند.