ایرانشهر
سازمان هواپیمایی: ورود امیکرون ربطی به پروازها ندارد
محمد محمدیبخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تشدید کنترل و نظارت بر پروازهای داخلی و خارجی برای جلوگیری از شیوع سویه جدید ویروس کرونا گفت: چنین مسالهای که مسافر مبتلا به امیکرون از طریق پروازها به ایران وارد شده مورد تایید نیست. محمدیبخش در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به اینکه با توجه به شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون در ایران آیا محدودیتها و ممنوعیتهای جدیدی برای پروازهای داخلی و خارجی ابلاغ شده است یا خیر، اظهار کرد: تاکنون پروتکل جدیدی که ممنوعیتها و محدودیتها پروازهای داخلی و خارجی را افزایش دهد، از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا ستاد ملی مقابله با کرونا به ما ابلاغ نشده است. وی افزود: البته به تازگی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل جدیدی را برای تشدید اقدامات پیشگیرانه و کنترلی اعلام کرده که اگر مسافری مشکوک به کرونا بود و تست منفی PCR یا کارت واکسن نداشت آن را به آزمایشگاههای مرجع معرفی کنیم. این دستورالعمل چهارشنبه هفته گذشته به همه مبادی و فرودگاهها اعلام شد و بر اجرای درست و دقیق آن نظارت میکنیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اگر مسافران تست منفی PCR و کارت واکسن که در آن هر دو دز دریافتی آنها شده باشد را در اختیار داشته باشند، هیچ مشکل و محدودیتی برای پروازهای مسافری ندارند. محمدی بخش تاکید کرد: البته در روند غربالگری، مسافرانی که از نظر علائم بالینی مشکوک به ویروس کرونا باشند نیز تحت این کنترلهای قرار میگیرند و آزمایشگاههای مرجع را بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ شده به همه فرودگاههای کشور اعلام کردهایم.
قطار باری خط پاکستان- ایران- ترکیه راه افتاد
امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاریسازی وزارت راه و شهرسازی از راهاندازی مسیر ترانزیتی ریلی پاکستان- ایران- ترکیه خبر داد. به گزارش ایلنا، مهر ماه امسال طبق مصوبات سازمان همکاری اقتصادی اکو مبنی بر راهاندازی کریدور ITI (استانبول-تهران-اسلامآباد) توسط اعضای این سازمان برای اتصال شرق به غرب، دو محموله پارچه و لاستیک از مقصد کراچی پاکستان به سوی ترکیه حرکت کرد و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی این تردد آزمایشی بوده و طبق توفق صورت گرفته با پاکستان، کامیونهای ایرانی هم میتوانند از هر نقطه ایران بهطور مستقیم تا چین حرکت کرده و کامیونهای پاکستانی هم میتوانند از مسیر ایران به اروپا تردد کنند. البته تردد ازاین کریدور موضوع جدیدی نیست و از سالها قبل استفاده از این کریدور مورد توافق کشورها بوده اما اخیرا با توافقهای صورت گرفته اولین تردد به صورت آزمایشی از این مسیر انجام شد. طبق مطالعات بازار، با استفاده از کریدور ITI زمان تردد نسبت به مسیر فعلی که مورد استفاده کشورهای مبدا و مقصد قرار میگیرد از 25 تا 30 روز به کمتر از 12 روز میرسد و این کاهش زمان تردد تاثیر مستقیم بر کاهش هزینهها میگذارد. طبق گفته مدیرکل دفتر تجاریسازی وزارت راه و شهرسازی کریدور ITI میتواند جایگزین مسیر دریایی کانال سوئز شود. از این روز با توجه افزایش هزینههای حمل دریایی پس از کاهش فراگیری ویروس کرونا، کریدور ترانزیتی زمینی جایگزین میتواند مسیر ارزانتری برای صاحبان کالا باشد. ترفع درباره تردد آزمایشی کامیونهای پاکستانی از مسیر ایران به سمت ترکیه و اروپا اظهار کرد: تردد کامیونهای پاکستانی به اروپا از مسیر ایران قطعا برای صاحبان کالا و بار صرفه اقتصادی دارد البته کریدور ITI بسیار قدیمی است و مسیر جدیدی نیست و از مجموع کریدورهای اکو محسوب میشود. وی با بیان اینکه سه کشور ایران ترکیه و پاکستان جزو موسسان این کریدور هستند، گفت: هر چند این این کریدور اتفاق جدیدی در منطقه به حساب نمیآید و بستر اسنادی و قانونگذاری آن وجود داشته اما اخیرا با همکاری سازمان راهداری و وزارت امور خارجه و دبیر خانه اکو تردد ازاین مسیر ترانزیتی عملیاتی شده و اتفاقا و کشورهای طرف این کریدور از ترددی که اخیرا انجام شده، بسیار راضی هستند و قرار بر این است که این ترددها ادامهدار باشد. او افزود: پیش از فعالیت این کریدور، کالا از بنادر پاکستان از مسیر دریایی و از از اقیانوس هند، کانال سوئز و دریای مدیترانه به ترکیه میرسید اما مسیر جایگزین ایران بسیار کوتاهتر و ارزانتر خواهد بود. وی از راهاندازی مسیر ترانزیتی ریلی پاکستان- ایران- ترکیه خبر داد و گفت: قطار باری از پاکستان به سمت ترکیه از مسیر ایران به راه افتاده است و قرار بر این است که از طریق خط ریلی تفتان در پاکستان به مسیر ریلی میرجاوه متصل و از آنجا از طریق شبکه راه اهن ایران به سمت وان ترکیه حرکت کند.