اخبار
بلاتکلیفی قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان
قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان از سال ۱۳۹۸ تصویب و ابلاغ شده اما تاکنون به مرحله اجرای کامل نرسیده است و تازهترین اعلام معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که این قانون در سال آینده اجرا خواهد شد. سازمان امور مالیاتی از شهریور سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل میشوند را دستهبندی کرد تا برای شفاف شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت نام در سامانه مؤدیان و استفاده از کارتخوان باشند. این اقدام در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان صورت گرفت که طبق آن تمام افراد مشمول باید به ترتیبی که سازمان مقرر میکند، نسبت به ثبتنام در سامانه مؤدیان اقدام کنند و خردهفروشیها و واحدهای صنفی که به صورت مستقیم با مصرفکننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی نیز هستند اما استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که به صورت مستقیم با مصرفکننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست و مؤدیان مزبور موظفند کلیه صورتحسابهای خود را به ترتیبی که سازمان تعیین میکند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند. گزارش تفریغ بودجه سال گذشته حاکی از آن است که تنها ۳۵ درصد از پزشکان و وکلای شناسایی شده اقدام به ثبتنام در سامانه مؤدیان کردهاند و ۶۵ درصد این افراد از قانون مربوطه تخلف کردهاند. ۵۰ گروه شغلی که باید برای اتصال به سامانه فروشگاهی اقدام کنند، بدین شرح هستند: وکلا مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده دفاتر اسناد رسمی مشاورین املاک تالار پذیرایی، رستورانها، چلوکبابیها، کبابیها،
اغذیه فروشیها و فست فودیها، سفره خانههای سنتی و کافی شاپها، کترینگها و تهیه غذاها، قهوهخانهها، سالنهای غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخیها، آش و
حلیم پزیها، جگرکیها، کته کبابیها، بریانی فروشیها و مشاغل مشابه مرکز اقامتی از قبیل هتلها، هتل آپارتمانها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانهها، مسافرخانهها، باغ ویلاها، اقامتگاههای بین راهی و متلها نمایشگاهها و فروشگاههای وسایط نقلیه موتوری (به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی) آرایشگاههای مردانه و زنانه آجیل و خشکبار فروشیها (به استثنای مشمولین ماده (۸۱) قانون مالیاتهای مستقیم و واردکنندگان) قنادیها و شیرینیفروشیها، آبمیوهفروشیها، بستنی و فالودهفروشیها میوه و ترهبار فروشهای مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشیهای میوه و تره بار، میوهفروشیها مجموعههای فرهنگی و ورزشی لوازم تحریر و نوشت افزارفروشیها (به استثنای تولیدکنندگان و واردکنندگان) بازیهای رایانهای (گیمنتها) و کافینتها دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی)
تعلیق «آیتول» به خاطر وجود رانت اطلاعاتی
طبق اعلام مسوولان بیمه مرکزی، وجود رانت اطلاعاتی از سامانههایی مانند راهور و معاینه فنی موجب تعلیق استارتآپ «آیتول» که در حوزه بیمه شخص ثالث فعالیت میکند، شده است. به گزارش ایسنا، چند ماه پیش بود که به دنبال ایجاد برخی اختلالهایی از سوی استارتآپهای غیرمجاز در فعالیت صنعت بیمه، بیمه مرکزی طی بخشنامهای نسبت به فعالیت استارتآپهای فاقد مجوز اخطار داده و شرکتهای بیمهای را از همکاری با این بخش که فعالیت غیرقانونی داشتند منع کرد، در عین حال از غیرمجازها خواسته شد برای قانونی شدن فعالیت و دریافت مجوز حرکت کنند. اما از مدتی قبل شنیده میشد که برخی از استارتآپها دارای اطلاعاتی از بیمهگذاران در سطح گسترده هستند که صنعت بیمه و حتی استارتآپهای دیگر از آن بهرهمند نبوده یا اینکه مثلا یک شرکت بیمهای آن را طی سالها فعالیت به دست آورده است و این موجب اعتراض فعالان بیمه شده بود، در این بین نام کارگزاری برخط همپاد کیان (آیتول) نیز مطرح بود تا اینکه اخیرا بیمه مرکزی اعلام کرد که پروانه فعالیت این استارتآپ تعلیق شده است. در رابطه با چرایی این اقدام و تعلیق آیتول، محمد جواد آقاجری،مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمهای بیمه مرکزی در گفتوگویی با ایسنا به بیان توضیحاتی در این رابطه پرداخت.
آیتول از قبل هم مشکل داشت
این مقام مسوول در بیمه مرکزی با اشاره به اینکه ورود آیتول به فعالیت بیمهای فراز و نشیب زیادی داشته است، گفت: در جریان ساماندهی فعالیت استارتآپهای غیرمجاز، بیمه مرکزی از آنها دعوت کرد و طی تذکری خواست که به فعالیت غیرمجاز خود پایان داده و در مسیر دریافت مجوز حرکت کنند که آیتول هم یکی از این کارگزاریهای برخط بدون مجوز بود که مشکلاتی با خود به همراه داشت اما به هر ترتیب توانست فرآیند را طی کرده و در سال جاری مجوز فعالیت دریافت کند.
حتی بین خودشان هم از آیتول انتقاد میکردند
آقاجری با بیان اینکه اما در ادامه شاهد آن بودیم که به صورت مرتب شکایتها و گلههایی از فعالیت آیتول به بیمه مرکزی اعلام میشود توضیح داد: ماجرا این بود که این کارگزاری برخط به اطلاعاتی دسترسی داشت که سایر کارگزاریهای برخط یا صنعت بیمه بهطور کامل به آن دسترسی نداشتند. این در حالی بود که حتی در جلساتی که با کارگزاریهای برخط برگزار میکردیم و آیتول هم حضور داشت، از دغدغههای حاضران این بود که اطلاعات در اختیار این کارگزاری از کجا آمده که سایر کارگزاریها به آن دسترسی ندارند و نسبت به این موضوع انتقاد میکردند.