شهرسازی مستعدترین بخش شهرداری برای فساد
گروه راه و شهرسازی |
نشست علنی دیروز شورای شهر تهران تحت تاثیر گزارش دهی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین آغاز فعالیت قرارگاه اجتماعی شهرداری در مبارزه با معتادان متجاهر قرار داشت.مدیریت جدید شورای شهر طی سه ماهه گذشته نشان داده است، در کنار تشدید فعالیتهای فرهنگی و مذهبی، تمایل دارد به جای ریشه یابی مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مبارزه با علل موجده آنها، به معلولها بپردازد و به جای حل مسائل، صورت مساله را پاک کند. پلمب خانههای پلاک قرمز و جمع آوری معتادان متجاهر با کمک پلیس یکی از اقدامات و تمایلات محوری مدیریت جدید شهری است. در بخش فرهنگی اما مدیریت شهری تلاش دارد تا با ساخت یا حمایت از ساخت آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس فعالیت داشته باشد. کاری که به نظر نمیرسد در چهارچوب وظایف و کارهای شهرداری قرار داشته باشد. ضمن اینکه هم اینک شهرداری با کمبود شدید بودجه مواجه هست و به تازگی، در مورد همین طرح مبارزه با معتادان متجاهر، مسوولان ارشد شهرداری اذعان کردند که اگر چه خود را موظف به رفع این پدیده میدانند اما در عین حال، این به معنی این نیست که انجام این کار وظیفه شهرداری است یا سایر دستگاههای مسوول در این زمینه وظیفهای ندارند. در چنین شرایطی است که میثم امرودی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری دیروز در پارلمان شهری پایتخت گفت: ما بودجه برای کار جدید نداریم مثلا دو سال قبل اعلام کردیم که میخواهیم فیلمی برای حاج قاسم سلیمانی بسازیم اما به دلیل شرایط این امر محقق نشد و عملا از سال ۱۳۹۳ لقب هنری سازمان مورد بیتوجهی قرار گرفت. اگرچه نبود بودجه و اعتبار به پاشنه آشیل مدیریت شهری پایتخت تبدیل شده است و نه تنها بسیاری از پروژههای فرهنگی و مذهبی که بسیاری از ملزومات توسعه حمل و نقل عمومی و مترو نیز روی زمین مانده است. چه آنکه درآمدهای حاصل از تراکم فروشی به دلیل افت سرمایهگذاری و کاهش ساخت و ساز در تهران بهشدت تضعیف شده است. درآمدهایی که به گفته احمد صادقی، عضو شورای شهر حدود 42 درصد از مجموع درآمدهای شهرداری را شکل میدهد. در عین حال، صادقی با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی ۴۲ درصد از درآمدهای شهرداری را تامین میکند، این حوزه را مستعدترین بخش شهرداری برای وقوع فساد برشمرد. این عضو شورای شهر تهران دیروز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی مستعدترین بخش شهرداری برای وقوع فساد است، اظهار کرد: ۴۲ درصد از درآمدهای شهرداری از این معاونت تامین میشود که شامل پروانهها، تخریب و نوسازی و پایان کار میشود و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است و مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات میتواند زمینه فساد و سوءاستفاده را فراهم بیاورد و پرسنل و مراجعان را در مواجه با خطر روابط فساد آلود قرار دهد. وی افزود: آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر میشود و تنها راهحل این مساله ایجاد ارتباط قاعده مند مبتنی بر سیستمهای هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین شهرداری و مردم است. صادقی درخصوص طرح اختیارات شهرداری تهران در کمیسیونهای داخلی مناطق گفت: باتوجه به موارد صریح این مصوبه که به صراحت به ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاههای شهروندی و ارایه فرمول مناسب محاسبه شهروندی به صورت شفاف و اعلام ضرایب پایه و ضرایب متغیر هر مکلف باید رعایت شود اما در حال حاضر به صورت دستی و توسط کاربر صورت گرفته و به صورت سیستمی هوشمند بدون دخالت کارمند و از طریق محاسبه انجام نمیشود. وی افزود: این موضوع خارج از نرخهای مصوب شورای شهر و به صورت روش غیرشفاف و بدون درج ریز مبالغ مبنا و در یک فرآیند بسیار نامشخص فرآیند آن دیده میشود و از این رو جهت جلوگیری شهروندان و درآمد غیرقانونی شهرداری باید به صورت سیستمی آن را عملیاتی کند.
بسته محرک اقتصادی چه شد؟
عضو شورای شهرتهران با اشاره به اینکه شهرداری موظف بوده است بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و شرایط کرونا را ظرف 6 ماه لازم الاجرا کند، ابراز داشت: نسبت به تکمیل و تجهیز خدمات شهروندان در به روز رسانی و کاهش خدمات اما پیش از گذشت یک سال اقدام مناسبی صورت نگرفته و مراجعات شهروندان بیش از پیش بوده است. وی بازگشت به روشهای سنتی را امری ناپسند داست.
تذکر درباره رانتهای تبلیغاتی
مهدی اقراریان، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز درخصوص مصوبه ۱۸۹۸ شورای شهر با هدف وحدت رویه و تمرکز بر توزیع عادلانه امتیازات عمومی و واگذاری امتیاز بهرهبرداری از ابزارهای تبلیغاتی در مالکیت شهرداری تذکر داد و گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک تفاهمنامهای داشت که به مدت یک سال از سال ۹۸ بوده و یک سال آن تمام شده و شاهد هستیم فضاهای تبلیغاتی ایستگاههای اتوبوس و دوچرخههای بیدود را بدون هماهنگی با سازمان زیباسازی اجاره میدهد. او ادامه داد: اگر این مساله باب شود و تمرکز مدیریت را در حوزه فضای تبلیغاتی شهر از دست دهیم و هر مجموعه مستقلاً فضایی را بخواهد اجاره دهد دچار آشفتگی میشویم. الان زمزمههایی به گوش میرسد که روزنامه همشهری هم فضای تبلیغی درخواست کرده است. فلسفه وجودی سازمان زیباسازی این بود که تمرکزی در حوزه تبلیغات محیطی انجام شود. این موضوع را به شهردار تهران تذکر میدهم که یک ناهماهنگی بین مجموعه زیباسازی و سازمان حمل و نقل ترافیک وجود دارد و برای آن تدبیر عاجل کنند.
انتخاب غیرقانونی سرپرست اتوبوسرانی
محمد آخوندی نیز در تذکر خود با اشاره به انتصاب سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: ماده ۱۵ اساسنامه شرکت واحد مقرر میدارد مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی، انجمن شهر یا شورای شهر است. انتخاب هیاتمدیره نیز از وظایف مجمع عمومی است. براساس صورتجلسه مجمع عمومی در تاریخ 16 دی 1399 تا پایان دوره پنجم موارد به شهردار تهران تفویض شده و با توجه به اتمام دوره شهردار موظف است، موارد مذکور را در شورای شهر مطرح و پس از تصویب و تأیید نسبت به انتخاب سرپرست اقدام نماید. با توجه بهعدم تشکیل مجمع انتخاب سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی براساس روال قانونی انجام نشده است. مهدی چمران در واکنش به تذکر آخوندی گفت: این موضوع مطرح شد و تذکر کتبی هم داده شد. دیروز نیز از طرف شهردار نامهای آمد و درخواست برگزاری جلسه در شورای شهر برای بررسی این موضوع مطرح و برای سه شنبه هفته آینده آن را تشکیل میدهیم. هیاتمدیره میتواند مدیرعامل انتخاب کند ما درخواست کردیم حکم بیاید تا ببینیم شهردار آن را انتخاب کرده یا هیاتمدیره.
اعتراض به توقف بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت
در تحولی دیگر، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نسبت به توقف بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت اعتراض کرد. به گفته امانی، به شهرداری تاکید شده که سامانه شفافیت را فعال کنند و نسبت به دوره قبل گسترش دهند و امکان دسترسی راحتتر برای مردم، رسانهها و فعالان مدیریت شهری را فراهم کنند. امانی در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره توقف بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت اظهار کرد: من هم به این مساله معترض هستم. به شهرداری تاکید کردیم و از آنها درخواست کردیم که سامانه شفافیت را فعال کنند و نسبت به دوره قبل گسترش دهند و امکان دسترسی راحتتر برای مردم، رسانهها و فعالان مدیریت شهری را فراهم کنند. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ظاهرا دوستان میگویند، بحثی در زمینه شفافیت و هوشمندی داریم و باید به صورت یکپارچه این کار انجام شود و هنوز این طرح کامل نشده است و پس از تکمیل این مشکل غیرفعال بودن شفافیت برطرف میشود. او ادامه داد: ظاهرا میخواهند ساختار واحدی برای حوزههای هوشمندسازی و شفافیت مشخص کنند که از یک اتاق راهبری شود.بنابراین منتظریم طرح را ارایه دهند و به موقع پیگیری خواهیم کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به اینکه در دوران گذار مدیریت شهری بسیاری از فرآیندها در شهر متوقف میشود، اظهار کرد: اولین طرحی که تصویب کردیم طرح تحویل و تحول در شهرداری بود و به همین دلیل نیز آن را مصوب کردیم که شهرداری وضعیت فعلی و گذشته را روشن کند و کارها را شروع کند، اما متاسفانه این مصوبه هنوز اجرایی نشده و بعد از گذشت دو ماه از تاریخ انقضای آن هنوز به شورای شهر ارسال نشده است.
قیمتگذاری بهای بلیـت موزههای شهرداری
دیروز اما در صحن علنی شورای شهر، لایحه شهرداری تهران درخصـوص سیاستگذاری و قیمتگذاری بهای بلیـت همه موزههای شهرداری بررسی و تصویب شد. بررسی لایحه شهرداری تهران درخصـوص سیاستگذاری و قیمتگذاری بهـای بلیـت همه موزههای شهرداری تهران مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت و اعضای شورا نظرات مختلفی در این زمینه مطرح کردند. سرانجام این لایحه با همه پیشنهادات مربوطه با 20 رای موافق به تصویب رسید.