اخبار
معطلی ۷۵۰ کامیون در حوالی باشماق
طبق اعلام مسوولان گمرک ایران با وجود اقدامات صورت گرفته برای تسهیل شرایط در مرزهای تجاری برای تبادل کالا، همچنان به دلیل حجم سنگین بارش برف و سرمای شدید، تجارت در مرزهای غربی با کردستان عراق با اختلال مواجه و به حالت عادی برنگشته است؛ بهطوری که ۷۵۰ کامیون در شهر مریوان و مسیرهای قبل از مرز باشماق منتظر تخلیه بار یا عبور از مرز هستند.
در جریان بارشهای سنگین و سرمای ناشی از آن، تبادل کالا از مرزهای تجاری غرب و شمالغرب با مشکلاتی مواجه شد و کامیونها در برف مانده و چه از سمت ایران یا طرف مقابل در اقلیم کردستان عراق امکان عبور و مرور یا تخلیه بار وجود نداشت.
طی سه روز گذشته گمرکهای باشماق نیمه تعطیل، تمرچین و کیله سردشت تعطیل بوده و امکان تبادل کالا نداشتند. با این حال گمرک اعلام کرده بود که اقداماتی از سوی راهداری، نیروهای نظامی و حتی بومی منطقه در راستای برفروبی و پاکسازی مناطق برای به جریان افتادن تجارت در حال اقدام است. پیگیری آخرین وضعیت مرزها از گمرک ایران نشان داد که همچنان وضعیت تجارت به حالت عادی برنگشته اما در برخی مرزها تا حدودی امکان تبادل کالا فراهم شده است. طبق گفته لطیفی سخنگوی گمرک ایران به ایسنا، در مرز باشماق که وضعیت بارشها بسیار سنگین بود، حدود ۷۵۰ کامیون منتظر ورود یا تحویل کالا به عراق هستند که از این تعداد ۲۵۰ دستگاه کامیون ترانزیتی از ترکیه بوده و منتظرند تا راهها باز شده و تردد کنند، ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز از گمرکات اجرایی دیگر حامل محموله تجاری هستند که نزدیک به نیمی از آنها بومیهای این منطقه هستند که در مریوان قرار داشته و تعدادی از آنها نیز در تیرپارک یعنی محوطهای خارج از گمرک قرار دارند. بخشی نیز در مسیر بین مریوان و تیرپارک در جاده متوقف شدند که نیازمند اقدام سازمان راهداری برای ر سیدگی و عبور و مرور هستند. وی با بیان اینکه مسیر ایران به سمت مرز باشماق باز است و در مورد محصولاتی مثل میوه و تره بار و سبزیجات هماهنگیهایی با طرف عراقی صورت گرفت تا بتوانند این کالاها تخلیه و تحویل عراق شود، افزود: این در حالی است که در آن سوی مرز در اقلیم کردستان عراق در مسیر پنجوین و سلیمانیه یخزدگی وجود داشته و امکان تردد در حال حاضر نیست. در عین حال طی روزهای گذشته از سمت ایران نیز محمولههای نمک و ماسه در اختیار طرف مقابل قرار گرفته تا ۱۵ کامیون ایرانی که در این مسیر مانده بودند، بتوانند حرکت کنند و تحویل ماسه و نمک امروز نیز در دستور کار سازمانهای مستقر در مرز قرار گرفت. اما در رابطه با سایر مرزها نیز در سیران بند کردستان گمرک تعطیل نیست و روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون تبادل کالا دارند اما به معنی برگشت شرایط به حالت عادی نیست. در شوشمی کرمانشاه هم روال همینطور است. مرز شیخ صله از سمت ایران باز است اما در طرف عراق تردد کامیون امکان نداشته و کالاهای صادراتی ایران در مرز تخلیه میشوند تا با ورود کامیونهای عراقی این محمولهها برای ادامه مسیر بارگیری شوند. مسیر کیله سردشت هم به دلیل بارش بیش از دو متری برف فعلا تعطیل بوده و امکان تبادل کالا ندارد. لطیفی در این باره تاکید کرد: از گمرکات اجرایی خواسته شده تا بهبود شرایط از ارسال محمولههای صادراتی یا ترانزیتی به مرزهای تمرچین در آذربایجان غربی و باشماق در کردستان خودداری کنند.
تسهیلگری در فرآیند رسیدگی استعلامها
الزام مودیان دارای ثبت نام مالیاتی تا مرحله ۴۴ به «تکمیل مراحل ۴۴ و ۴۵ در فرآیند صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم» فاقد وجاهت قانونی است. اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای اعلام کرد: به موجب پیگیریهای اتاق اصناف ایران و بخشنامه معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، توقف فرآیند صدور گواهی یا اعلام عدم امکان صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم برای مودیان دارای ثبت نام مالیاتی تا مرحله ۴۴، به دلیل عدم صحت سنجی میدانی اطلاعات ثبت نام یا عدم پرداخت حق تمبر توسط مودی، فاقد وجاهت قانونی است. بر اساس این بخشنامه، مدیران کل امور مالیاتی موظف شدهاند تا با نظارت دقیق بر اجرای این مقرره از بروز هر گونه تاخیر در صدور گواهی مالیاتی برای مودیان قانونمند و خوش حساب جلوگیری کنند.
ابهامات کلنگزنی گمرک آپرین
مراسم کلنگزنی گمرک آپرین در ۶۰ کیلومتری تهران در حالی برگزار میشود که به موجب قانون ۵ ساله توسعه، ایجاد گمرکات جدید مجاز نبوده و گمرکات موجود نیز باید تا ۳۰ درصد تعطیل شوند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امروز مراسم کلنگ زنی گمرک آپرین در 60 کیلومتری اطراف تهران نزدیک ساوه برگزار میشود. این در حالی است که به موجب قانون 5 ساله توسعه، ایجاد گمرکات جدید مجاز نبوده و گمرکات موجود نیز باید تا 30 درصد تعطیل شوند، با توجه به این قانون چه ضرورتی به ایجاد گمرک آن هم در نقطهای که امکانات اولیه را نیز ندارد وجود دارد؟ ایجاد گمرک جدید آن هم در چنین منطقهای چه هزینه برای دولت دارد؟ ضمن اینکه ایجاد گمرک جدید نیازمند مجوز دولت و موافقت قبلی وزارت کشور است و این سوال وجود دارد که آیا گمرک این مجوزها را اخذ کرده است؟