ایرانشهر
توافق ایران و قطر برای ایجاد خطوط منظم کشتیرانی
رستم قاسم، وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با همتای قطری خود در سفر به این کشور برای راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و همچنین توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران خبر داد. به گزارش ایلنا، قاسمی در جریان سفر به قطر از مذاکره با همتای قطری خود در سفر به این کشور برای راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و همچنین توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران خبر داد. قاسمی پیش از سفر به قطر با اشاره به اینکه سفر به این کشور و مذاکره با همتای قطری از مدتها قبل، پیش بینی شده بود، گفت: در سفر به این کشور راههای توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم این سفر زمینه ساز دیدارها و مذاکرات بازرگانان دو کشور در آینده نزدیک و با هدف گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور باشد.
شناسایی ۵۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور
رضا اکب ی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد که دستورالعمل جدید برای شناسایی و اولویتبندی نقاط حادثه خیز تصویب شده است که پیشبینی میشود، حدود ۵۰۰ نقطه حادثهخیز بر اساس آن شناسایی شود. اکبری در گفتوگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: درباره نقاط حادثهخیز صحبتها، اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده که از ۵۰۰۰ نقطه تا ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار نقطه حادثه خیز متفاوت است اما در همین زمینه و برای تعیین شاخصها مبانی و معیارهای درست در سال ۱۳۹۴ دستورالعملی را پیاده کردیم و در سال ۱۳۹۵ توانستیم بر اساس آن معیارها و بررسی و ارزیابی آمار تصادفات سه سال قبل از آن ۱۵۸۰ نقطه حادثه خیز در کشور را شناسایی کنیم. وی افزود: در این راستا تصمیم گرفتیم تا این نقاط را که عمدتاً از نوع تقاطعها بود، ایمنسازی کنیم. چرا که بر اساس آمار مذکور بیش از ۷۰ درصد نقاط حادثهخیز به تداخلات ترافیکی و تداخلات خودروها در محورها برمیگشت. بر همین اساس توانستیم تا امروز حدود ۵۰۰ نقطه حادثهخیز را ایمن کنیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به صورت میانگین چقدر اعتبار برای اصلاح و ایمنسازی نقاط حادثهخیز در جادههای کشور لازم است، اظهار کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته اصلاح و ایمنسازی نقاط حادثهخیز که اکثراً از تقاطعها و تداخلات ترافیکی است، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد اما اگر بخواهیم همه نقاط حادثهخیز و آمارهای مربوط به هزینه مورد نیاز برای اصلاح آنها را در نظر بگیریم حدوداً هر نقطه حادثه خیز به صورت متوسط پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته بخشی از این اعتبار به صورت بودجه در قانون آمده است. بخشی از آن از اعتبارات متفرقه و بخشهای دیگر از طریق مصوبات سفرهای استانی ریاستجمهوری و درآمدهای سازمان راهداری تامین میشود و میتوان گفت که سالانه از پس ایمنسازی ۵۰۰ نقطه حادثهخیز برمیآییم و میتوانیم منابع مالی مورد نیاز آن را تامین کنیم.