اینستاگرام برای حمایت از کاربران اوکراین دست به کار شد
اینستاگرام تلاش میکند پستهای تبلیغاتی رسانههای تحت کنترل دولت روسیه درباره حمله نظامی به اوکراین در معرض مشاهده کاربران این پلتفرم قرار نگیرد. به گزارش ایسنا به نقل از بیزنساینسایدر، اینستاگرام اعلام کرد این پستها را در فید کاربران و ابزار استوری در رنکینگ پایینتری قرار میدهد و اگر افراد بخواهند چنین محتوایی را مجددا اشتراکگذاری کنند، به آنها اطلاع میدهد که محتوای مذکور متعلق به رسانههای دولتی روسیه است و اگر کاربران همچنان این محتوا را به اشتراک بگذارند، آنها را در استوری در معرض دید کمتری قرار میدهد. بهعلاوه اینستاگرام توصیه پستهای متعلق به حسابهای رسانههای دولتی روسیه در قسمتهای اکسپلور (Explore) و ریلز (Reels) را متوقف کرده و پیدا کردن این حسابها در قسمت «جستوجو» را دشوارتر میکند. اینستاگرام همچنین اعلام کرد افرادی که حسابهای شخصی در کشورهای روسیه و اوکراین را دنبال میکنند، دیگر قادر نخواهند بود دنبالکنندگان و دنبالشوندگان این حسابها را ببینند. این حسابها در فهرست دنبالکنندگان و دنبال شوندگان و قابلیت «دنبال کردن متقابل »
(mutual follows) دیده نخواهند شد. این شبکه اجتماعی اشتراکگذاری عکس، ابزارهایی را برای حذف دسته جمعی تصاویر، ویدیوها، پسندها و نظرات برای حسابهای کاربران در روسیه یا اوکراین عرضه کرده است. تدابیر مذکور یکی از چند اقدام شرکتهای فناوری بزرگ در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین است. توییتر توییتهای حاوی لینکهای مربوط به وبسایتهای دولتی روسیه را برچسب میزند. مِتا که شرکت مادر اینستاگرام است، ماه میلادی گذشته نمایش تبلیغات و درآمدزایی از محتوا در فیسبوک را برای رسانههای دولتی روسیه ممنوع کرد. چند روز بعد فیسبوک اعلام کرد دسترسی به رسانههای دولتی آرتی و اسپوتنیک روسیه در اتحادیه اروپا را محدود میکند و سپس این محدودیتها را در سطح جهانی گسترش داد. این شرکت پس از آن همه تبلیغات از روسیه را متوقف کرد و حاضر نشد تبلیغات از سوی تبلیغاتکنندگان روسی را در جهان نمایش دهد. روسیه هم به نوبه خود دسترسی به فیس بوک را مسدود کرد. علاوه بر فیسبوک، یوتیوب و تیکتاک هم آرتی و اسپوتنیک را در اتحادیه اروپا ممنوع کردهاند. اپل اپلیکیشنهای این دو رسانه را از فروشگاه اپ استور در خارج از روسیه حذف کرده و فروش همه محصولاتش در روسیه را متوقف کرده است.