شوک رانندگان کامیون به بازار صیفی

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۸۰۱۱
شوک رانندگان کامیون به بازار صیفی

گروه راه وشهرسازی|

زخم سه ساله صنعت حمل و نقل «بار» دوباره سر باز کرده است. دوباره کامیون داران زیر بار جهش‌های تورمی دست از کار کشیده‌اند و به همین دلیل، به گفته رییس اتحادیه بارفروشان، قیمت گوجه فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی نجومی شده است.

به گزارش «تعادل»، در همین حال، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش پژوهشی خود از «وضعیت اسقاط وسایل نقلیه در کشور» از قرار داشتن «10 میلیون وسیله نقلیه» در مرز فرسودگی خبر داده است. از این تعداد، نزدیک به 190 هزار کامیون، نزدیک به 45 هزار کشنده و نزدیک به 16 هزار کامیونت (در مجموع حدود 250 هزار دستگاه فعال در صنعت حمل و نقل بار) فرسوده هستند. فرسودگی در ادبیات اقتصاد به معنی افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و از همه مهم‌تر، مصرف بالای سوخت و افزایش هزینه سوخت است. در چنین شرایطی است که مشکلات مربوط به سوخت کامیون داران بیشتر درک می‌شود.

    قیمت نجومی  گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی 

در شرایطی که دیروز احمد کریمی، دبیر انجمن صنفی کامیون داران، فراخوان رانندگان را «جعلی» خواند، رییس اتحادیه بارفروشان مشکلات ایجاد شده برای کامیون داران و اختلال در حمل و نقل را «علت» افزایش قیمت نجومی سه قلم صیفی در بازار تهران اعلام کرد.مصطفی دارایی نژاد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به ۲۵ هزار تومان، سیب‌زمینی به ۱۶ هزار تومان و پیاز به ۲۰ هزار تومان گفت: دلیل این اتفاق مشکلاتی است که برای کامیون داران به وجود آمده است به‌طوری که سه‌شنبه شب از ۱۰۰ درصد باری که باید وارد میدان مرکزی تهران می‌شد حدود ۱۰ درصد آن آمده است به عبارتی باید شب گذشته ۳۰ هزار تن انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات شامل ۶۶ قلم کالا وارد تهران می‌شد اما تنها حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن آمده است.وی با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده برای کامیون داران دلیل این امر است، افزود: کامیون داران اعلام کرده‌اند در صورتی که مشکلات این صنف حل نشود اقدام به حمل کالاها نخواهند کرد و در این صورت شاهد افزایش شدید قیمت انواع کالاها خواهیم بود بنابراین باید هر چه سریع‌تر مسوولان مشکلات این صنف را حل کنند. دارایی‌نژاد مشکلات کامیون داران را مربوط به مسائلی مانند بیمه، بیمه تکمیلی و عدم دسترسی به امکانات لازم دانست و گفت: برای صدور یک بارنامه معمولی که هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان است حدود ۳ میلیون تومان از کامیون‌داران گرفته می‌شود که این مساله نیز یکی دیگر از چالش‌های آنان است.

    مرور مشکلات سه ساله کامیون‌داران

احمد کریمی، دبیر انجمن صنفی کامیون داران اما گفت: فراخوان رانندگان جعلی است و از خارج کشور هدایت می‌شود؛ مشکل کمبود محصولات کشاورزی نیز برطرف شد.

کریمی درباره اعتراضات کامیون داران اظهار کرد: در سال ۹۷ که اعتراضات کامیون داران آغاز و قرار شد تا بخشی از مشکلات کمبود کرایه حمل از طریق روش تن-کیلومتر حل شود اما با یک بار این قضیه برطرف نمی‌شود بلکه باید رقم پایه تن - کیلومتر به‌روزرسانی شود و قرار نیست رانندگان با کرایه سال گذشته به عنوان رقم پایه، فعالیت کنند.

وی افزود: بر اساس قاعده تن- کیلومتر هر زمان که تورم یا کاهش قیمت داشتیم باید نرخ پایه به‌روزرسانی شود. مثلاً اگر توافقات بین‌المللی انجام شود، ممکن است کاهش قیمت داشته باشیم و برخی اقلام مانند لاستیک ارزان شود اما در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده و افزایش قیمت داشتیم. آخرین بار نرخ پایه تن – کیلومتر اردیبهشت سال گذشته به‌روزرسانی شد اما قیمت برخی از کالاها دو برابر شده است.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران با تأکید بر اینکه باید پروژه تن- کیلومتر به‌طور کامل اجرا شود، اظهار داشت: عوامل موثر در افزایش یا کاهش کرایه حمل کالا مانند گرمسیری یا سردسیری مبدأ و مقصد یا همچنین کم باری و پرباری فصل سال در ضرایب تن- کیلومتر لحاظ نشده است.

    بازار لاستیک در دست دلالان

کریمی تصریح کرد: در سال ۹۷ بعد از اعتراضات رانندگان کامیون، جلسات زیادی برگزار و قرار شد مشکلات حل شود که بخشی از آنها برطرف شد. مثلاً ارز یارانه‌ای به واردات لاستیک اختصاص یافت و شرایط خوبی داشتیم. سازمان راهداری براساس سامانه‌ای که راه‌اندازی کرده بود و نیز کارکرد خودروهای سنگین اقدام به توزیع لاستیک می‌کرد. حتی به جایی رسیدیم که لاستیک بود و متقاضی کم بود. اما پس از حذف یارانه ارز واردات لاستیک و انتقال توزیع به سامانه «کالا» ی وزارت صمت، لاستیک فروشان بلافاصله به این سامانه مراجعه و همه لاستیک‌ها را خریداری می‌کنند. سپس با قیمت آزاد به رانندگان می‌فروشند.

    فراخوان اخیر رانندگان جعلی است

وی افزود: فراخوان اخیر اعتراضات رانندگان جعلی است که به عنوان اتحادیه سراسری کامیون داران و رانندگان کشور منتشر شده است ولی چنین اتحادیه‌ای وجود خارجی ندارد. سه نفر در خارج از کشور پشت این قضیه هستند. آنچه واقعیت دارد کانون صنفی رانندگان است و ما هم اعلام کرده‌ایم که این فراخوان جعلی است ولی پیگیر مشکلات رانندگان هستیم.

    ناوگان پُرکار هر ماه با کمبود سوخت  مواجه می‌شود

این فعال صنفی حمل و نقل جاده‌ای درباره مشکل کمبود سوخت رانندگان کامیون گفت: بعد از حمله هکری به سامانه شرکت ملی پخش، مشکلات ما بیشتر شد اما پیش از آن هم رانندگان مشکلاتی در زمینه کمبود سوخت داشتند. به عنوان مثال ناوگان پرکار و پرتردد در میانه ماه با کمبود سوخت مواجه می‌شود. کامیونی که صدی ۴۰ لیتر مصرف دارد و از آن طرف ۲۵ هزار لیتر مصرف سوخت در ماه دارد تنها ۵ هزار لیتر گازوئیل به او می‌دهند.دبیر انجمن صنفی  کامیون داران یادآور شد: از سوی دیگر برای ناوگان کم کارکرد و تردد در مسافت‌های کوتاه نیز مشکلاتی وجود دارد. عدم اختصاص سهمیه سوخت مسافت طی شده برای رسیدن به پای بار به این معنا که بین ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر مسافت باید طی شود تا به مبدأ بار که ذوب آهن یا معدن یا هر چشمه بار دیگری باشد، طی می‌شود اما به این پیمایش سوختی اختصاص نمی‌یابد. چون اختصاص سوخت براساس میزان پیمایش مذکور در بارنامه است و مسافت پیموده شده تا پای بار مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. وی افزود: البته به بخشی از ترددهای یک سر خالی سوخت تعلق می‌گیرد. ما این موضوع را به شرکت پخش و شرکت راه انتقال دادیم. آنها هم پذیرفتند تا به‌طور متوسط ۷۵ کیلومتر در ماه به عنوان میزان پیمایش بدون کارکرد در کارت‌های سوخت لحاظ شود اما نهایتاً مورد پذیرش قرار نگرفت.

     حق بیمه رانندگان؛ یک میلیون  و ۸۰۰ هزار تومان 

کریمی مشکل دیگر رانندگان را حذف رانندگان  جدید الورود از مصوبه دولت قبلی در خصوص اختصاص یارانه به حق بیمه رانندگان عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی صرفاً رانندگان دارای سابقه را مشمول یارانه دولتی بیمه تأمین اجتماعی قرار داده است و رانندگان تازه وارد این امکان را ندارند. همچنین با توجه به افزایش دستمزد در سال جاری، حق بیمه رانندگان تازه وارد یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است که در توان رانندگان خصوصاً رانندگان «غیرخود مالک» نیست. در این چند روز کامیون‌های اتاق‌دار به خاطر بالا بودن حق بیمه اعتراض کرده‌اند.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر تعدادی از رانندگان کامیون فراخوان جعلی را باور کردند و ۱۵ فروردین در استان‌های فارس، کرمان و کرمانشاه دست از کار کشیدند که بر روی حمل محصولات کشاورزی اثر گذاشت و سبب افزایش قیمت کالاهای کشاورزی شد. اما از دیروز مجدداً فعالیت آنها شروع شده و با پیگیری‌های ما امروز همه بارهای مورد نیاز به میادین میوه و تره بار ارسال شده است.

    افزایش سرقت از کامیون‌ها  حتی در حال حرکت 

وی یکی دیگر از مشکلات رانندگان را ناامنی جاده‌ها، مزاحمت برای رانندگان و سرقت از کامیون‌ها در جاده‌ها دانست و گفت: برخی مزاحمان چادر کامیون‌ها را پاره کرده و بار کامیون را خالی می‌کنند. حتی بار کامیون‌های در حال حرکت را هم خالی کرده‌اند. ضمن اینکه سنگ‌پرانی و شکستن شیشه کامیون‌ها را نیز داشته‌ایم که فیلم آن را به فرمانده ناجا ارایه کردیم. فرمانده نیروی انتظامی به فرماندهان استان‌ها اعلام کرده تا به جد پیگیر حقوق رانندگان باشند.کریمی یادآور شد: ۲۳ فروردین ماه با وزیر راه و شهرسازی و ۲۷ فروردین با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جلساتی داریم. جلساتی در هفته‌های پیش رو با اعضای کمیسیون‌های عمران و اجتماعی مجلس برگزار خواهیم کرد تا مشکلات رانندگان به خصوص در حوزه بیمه تأمین اجتماعی را برطرف کنیم.

    مشکل کمبود سوخت به کامیون‌ها

وی در خصوص کمبود سوخت در برخی از جایگاه‌های تعدادی از استان‌های کشور اظهار داشت: مشکلی که در جایگاه‌ها وجود دارد به دلیل مشکلات کمبود سوخت ناوگان نفت کش و حمل سوخت است. با توجه به اینکه مسافت طی شده برای کامیون‌های سوخت کوتاه است و کارکرد مندرج در بارنامه آنها ۵ هزار کیلومتر است اما دو تا سه هزار کیلومتر آن در ماه خالی است تا به محل بارگیری برسد اما برای این مسافت به آنها سوختی نمی‌دهند که باید این مشکلات ساماندهی شود تا سوخت به موقع به جایگاه برسد.این فعال صنفی از دیگر مشکلات ناوگان سوخت رسان را پرداخت با تأخیر یک تا دو ماهه کرایه حمل دانست و اظهار داشت: شرکت ملی پخش پول سوخت خریداری شده از سوی جایگاه را چند روز زودتر از ارسال محموله دریافت می‌کند که بخشی از آن کرایه حمل است ولی هنگامی که می‌خواهد کرایه را به راننده بدهد با یک تا دو ماه تأخیر آن را به پیمانکار می‌دهد تا به راننده پرداخت شود در حالی که باید جایگاه‌دار کرایه را بلافاصله پس از رسیدن محموله به راننده تحویل دهد.

  معاون وزیر راه: دنبال حل مشکلات هستیم

داریوش امانی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اما با اشاره به گلایه رانندگان ناوگان برون شهری از برخی مشکلات گفت: برای تثبیت قیمت قطعات یدکی، لاستیک و روغن با وزارت صمت در حال گفت‌وگو هستیم.امانی در خصوص گلایه رانندگان در برخی از شهرها گفت: نرخ لاستیک، روغن و قطعات یدکی دچار نوسانات قیمت است و برای تثبیت قیمت با وزارت صمت گفت‌وگوهایی داشتیم و از طرفی رانندگان با کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌ها مواجه شدند که این دغدغه رانندگان نیز به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منعکس شده است.