مدارس تهران تاییدیه ایمنی ندارند
معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن تاکید بر نا ایمن بودن مدارس پایتخت گفت: بر اساس بررسی که انجام شد به ترتیب بدترین شرایط ایمنی مربوط به مدارس منطقه ۱۵، ۳، ۲۰ و منطقه ۴ است. کامران عبدولی در خصوص بازدیدهایی که سازمان آتشنشانی تهران قبل و پس از شیوع کرونا از مدارس انجام داده است اظهار کرد: سازمان آتشنشانی تهران نه فقط مدارس، بلکه به صورت مستمر از ساختمانهای ناایمن شهر تهران بازدید میکند.
شناسایی ۹۳۰ مدرسه نا ایمن در تهران
معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: متاسفانه میتوان گفت که مدارس تهران در شرایط ناایمنی قرار دارند. براساس آماری که از سازمان نوسازی مدارس شهر تهران دریافت کردهایم، تاکنون حدود ۲۰۰۰ مدرسه به ما معرفی شده البته تعداد مدارس بیش از این است و حدود ۲۵۰۰ مدرسه وجود دارد که مابقی آن ۵۰۰ مدرسه در وضعیت ناپایدار و تخریب هستند. چندین بار آمار و آدرس ۲۰۰۰ مدرسه را به صورت کامل درخواست کردیم اما هنوز برای ما ارسال نشده است؛ با این حال سازمان آتشنشانی به صورت خودجوش و میدانی در شهر حضور پیدا کرده و درقالب طرحهای متفاوت از جمله طرحهای نظام بازرسی و ایستگاه محوری حدود ۹۳۰ مدرسه ناایمن را شناسایی کرده است. برای تمامی این ۹۳۰ مدرسه دستورالعمل ایمنی و اخطارهای متعدد ارسال شده است.
آمار وحشتناک ناایمنی در مدارس تهران
وی با بیان اینکه عمده ۹۳۰ مدرسه شناسایی شده دولتی هستند، گفت: از این مدارس درخواست کردیم که به آتشنشانی مراجعه کنند و پرونده تشکیل بدهند اما متاسفانه از این تعداد فقط ۱۱ مدرسه برای تشکیل پرونده مراجعه کردهاند و سایر موارد مراجعهای نداشتهاند. ۱۱ مدرسهای هم که مراجعه کردند هیچ کدام به مرحله دریافت تاییدیه ایمنی نرسیدهاند یعنی میتوان گفت که متاسفانه هیچ کدام از مدارس تهران تاییدیه ایمنی و آتشنشانی ندارند. از نظر آتشنشانی ساختمانی که تاییدیه ایمنی ندارد، ناایمن محسوب میشود و این آمار واقعا وحشتناک است.
۷۹ درصد حوادث مدارس تهران به دلیل فرسودگی است
عبدولی با بیان اینکه طی دو سال گذشته شرایط بسیار خوبی فراهم بود که ضوابط ایمنی و آتشنشانی در مدارس اجرا شود اما این فرصت از دست رفت، اظهارکرد: براساس آمار واحد عملیات سازمان آتشنشانی تهران ۵۰ درصد حریق در مراکز آموزشی ناشی از ناایمنی در تاسیسات برقی و گازی است. در خصوص سایر حوادث نیز دلیل ۷۹ درصد از وقوع حوادث در مراکز آموزشی مربوط به عدم نگهداشت و فرسودگی ساختمان است. سقوط درخت، سقوط اجسام معلق، سقوط از پرتگاه، نشت گاز، آبگرفتگی، ریزش چاه، سقوط افراد در گودال از جمله دلایل حوادث بوده است همچنین طبق آمار سالهای گذشته ۵۰ درصد حوادث در مدارس ابتدایی (دوره اول) رخ داده است.
مدارس کدام منطقه شرایط ایمنی بدتری دارند؟
اوادامه داد: بر اساس بررسی که انجام شد به ترتیب بدترین شرایط از نظر ایمنی مربوط به مدارس منطقه ۱۵، ۳، ۲۰ و منطقه ۴ است. معاون حفاظت و پیشگیری حریق آتشنشانی تهران در ادامه اظهار کرد: مراکز آموزشی باید در مرحله ساخت از نظر ضوابط ایمنی و آتشنشانی کنترل میشدند که نشدهاند و فاقد حداقلهای ایمنی هستند. با توجه به این موضوع تا زمان ایمنسازی بهترین راهکار فراگیری مهارتهای چگونگی مقابله با حریق و حوادث به مربیان، معلمان، سرایدار و نگهبان این مدارس است. سازمان آتشنشانی آمادگی خود را جهت بازدید، صدور دستورالعمل متناسب با شرایط مدرسه و مشاوره لازم جهت اجرای ضوابط ایمنی را اعلام میکند. به گفته وی با توجه به تجمعی بودن و اینکه همتی برای ایمنسازی مراکز آموزشی وجود ندارد، این مراکز در دسته اماکن پرخطر طبقهبندی میشوند. او با بیان اینکه شاخص خطرپذیری یک ساختمان با تعداد افراد و توانایی افراد تعیین میشود، گفت: در خصوص مدارس، با توجه به تراکم جمعیت و اینکه بچهها قدرت تصمیمگیری در زمان حریق و حادثه را ندارند، ریسک حادثه بالاست پس لازم است که حتما اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حریق و حوادث در این نوع اساختمانها انجام شود.
عدم اجرای مقررات در خصوص استعلام ایمنی مدارس
او گفت: بر اساس پیوست یک نظامات اداری مبحث سه مقررات ملی ساختمان، ساختمانهای غیر مسکونی باید در مرحله صدور پروانه و پایان کار نیز از آتشنشانی استعلام شود اما واقعیت این است که در مورد مدارس مطابق ضوابط و مقررات عمل نمیشود و ما در این خصوص نگران هستیم.
عمدهترین ناایمنی در مدارس چیست؟
به گفته وی عمدهترین ناایمنیها در مدارس راههای خروج و مسیرهای فرار، ناایمنی برق، عدم اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق است همچنین سازه آنها در برابر حریق مقاومسازی نشده و منطقهبندی حریق برای جلوگیری از توسعه حریق و انتقال دود صورت نگرفته است . عبدولی با اشاره به فضاهای پرخطر موجود در مدارس گفت: در برخی از موارد مشاهده میشود که موتورخانه کنار یک کلاس درس قرار دارد یا مثلا آزمایشگاهی که دارای مواد شیمیایی است در مسیر خروج دانشآموزان واقع شده است. جانمایی این فضاها نیز باید به صورت دقیق بررسی و اصلاح شود. برخی از مدارس در معابر باریک واقع شدهاند که خودروهای آتشنشانی در زمان حریق و حوادث نمیتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.