وزارت بازرگانی باید احیا شود
رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: واقعیت این است که مساله بازرگانی هم در داخل کشور و هم در حوزه بینالمللی و منطقهای و هم توسعهای کشور دچار آسیب میشود و هر حوزهای را که بررسی میکنیم، میبینیم این عدم تفکیک باعث آشفتگی آن شده است و دود آن هم به چشم مردم، دولت و هم روابط خارجی ما میرود. همچنین بسیاری از اهداف کشور در سایه این سیاست نادرست، ضربه دیده و میبیند. یحیی آلاسحاق در گفتوگو با ایلنا درباره لزوم تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صمت اظهار داشت: معتقدم بهطور قطع باید این تفکیک صورت بگیرد چراکه هرچه به سمت جلو پیش میرویم، ضرورت این اقدام بیشتر میشود و خسارتهای عدم تفکیک حوزه بازرگانی از این وزارتخانه را دولت و مردم میبینند و آشفتگی تجارت کشور هر روز بیشتر میشود. وی افزود: واقعیت این است که مساله بازرگانی هم در داخل کشور و هم در حوزه بینالمللی و منطقهای و هم توسعهای کشور دچار آسیب میشود و هر حوزهای را که بررسی میکنیم، میبینیم این عدم تفکیک باعث آشفتگی آن شده است و دود آن هم به چشم مردم، دولت و هم روابط خارجی ما میرود. همچنین بسیاری از اهداف کشور در سایه این سیاست نادرست، ضربه دیده و میبیند. وزیر اسبق وزارت بازرگانی با اشاره به مشکلات عدم تفکیک حوزه بازرگانی در نظام توزیع و تجارت داخلی تاکید کرد: در حوزه داخلی شاهد آن هستیم که به دلیل نبودِ وزارت معین و مشخص بازرگانی، مشکلات نظام توزیع کالا، تامین، نظارت، پیگیری، نظم امور توزیع و... سامان ندارد و کشور خسارتهای عظیمی میبیند، بهطوری که دولت در سال گذشته 18 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در بدترین شرایط ارزی اختصاص داده اما به دلیل اشکالات نظام توزیع، این کالا به دست مردم نرسید. آلاسحاق با بیان اینکه در بحث مراودات داخلی اشکال نظام توزیع، خسارتهای قابل توجهی به مردم وارد کرده است، گفت: چرا باید در بحث خودرو چنین فشاری به مردم وارد شود؟ یک بار اعلام کردم که قیمت تمام شده پراید 50 میلیون تومان است اما در بازار تا 150 میلیون تومان هم به فروش میرسد. پس از آن یکی از مدیران عامل خودروسازی پیامی به من فرستاد مبنی بر اینکه چرا بیانصافی کردهاید، قیمت تمام شده خودروی پراید در حال حاضر 38 میلیون و 400 هزار تومان است اما در بازار تا 140 میلیون تومان هم به فروش میرسد و مقصر این شرایط، نظام توزیع است. وی افزود: سوال من این است که مگر پراید یا خودروهای داخلی را مستکبران مصرف میکنند که چنین شرایطی برای توزیع آن ایجاد شده است؟ مگر این نیست که پراید را دهکهای کمدرآمد خریداری میکنند تا در برخی از موارد صرف درآمد خانوار کنند؟ این فعال اقتصادی تاکید کرد: در لوازم خانگی هم شرایط همینطور است و اتفاقا این گلایه را تولیدکنندهها هم دارند چرا که قیمت تمام شده مواد اولیه با قیمتی که به دست تولیدکننده میرسد فاصله دارد. آلاسحاق بیان کرد: 10 هزار قلم کالا در نظام توزیع وجود دارد که نهادی باید نظم و نظارت به این کالاها را بر عهده داشته باشد و امروز میبینیم با این شرایط تمام زنجیره تامین، ذخیرهسازی، قیمتگذاری، کنترل و نظارت به کجا رسیده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر 3 میلیون صنف رسمی داریم و 120 هزار تشکل و اتحادیه فعال هستند اما تمام این مجموعهها به دلیل وضعیت حوزه بازرگانی و شرایط وزارت صمت روی هوا و بلاتکلیف ماندهاند و تمام مسوولیتهای نظارت بر این حوزه به یکچهارم یک وزارتخانه که آن هم در بخشهای تولید و معدن مشکلات بسیاری دارد اختصاص پیدا کرده و تمام این حوزهها با یک وزیر و چند معاون مدیریت میشوند. رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اثرگذاری عدم تفکیک وزارت بازرگانی در تجارت خارجی اظهار داشت: مگر در چند سال گذشته همواره اعلام نمیشود که دنیا در حال جنگ اقتصادی است؟ جنگ اقتصادی مربوط به حوزههای تجاری است و تمام تحریمها از جمله تحریمهای اجازه ورود و خروج کالا، حمل و نقل، ارتباط بانکی مربوط به تجارت میشود و حال اینکه در ایران مدیران روابط این جنگ تجاری با یک وزیری که هزاران مسوولیت دارد، شدنی نیست.