در شهر
پلیس معاینه فنی کدام خودروها را ابطال میکند؟
مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره آمار مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی پایتخت در نخستین ماه قرن جدید، صدور گواهی معاینه فنی، پذیرش اینترنتی و طرح رایگان معاینه فنی تاکسیرانان، توضیحاتی ارایه کرد. به گزارش ایسنا، حسین مقدم ضمن اشاره به مراجعه ۱۸۶ هزار دستگاه خودرو در نخستین ماه امسال، گفت: این آمار در مقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است. از آمار اعلامی، ۱۴۶ هزار دستگاه خودرو برای مراجعات اول بوده است. وی ادامه داد: طی این یک ماه، تعداد نقص فنی مربوط به آلایندگی ۱۸ هزار، همراستایی ۱۱ هزار، کمک فنر ۵ هزار، تست ترمز ۱۳ هزار و وضعیت ظاهری ۱۹ هزار دستگاه خودرو شناسایی شده است. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه البته نقص فنیهای اعلامی توسط راکبان برای دریافت معاینه فنی رفع شده است، افزود: در مجموع ۲۸ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدهاند. البته تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص فنی بودهاند. به گفته مقدم؛ حدود ۱۳۹ هزار گواهی معاینه فنی در فروردین ۱۴۰۱ صادر شده که از این تعداد، حدود ۲۸ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود ۲۰ درصد از خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند. وی درباره زمان اعتبار معاینه فنی خودروها، توضیح داد: مطابق قانون گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود، نباشد. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران هشدار داد: افرادی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد یا لامپهای زنون و هدلایت اقدام میکنند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آنها ابطال میشود. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره انجام معاینه فنی برتر در مراکز پایتخت هم گفت: معاینه فنی برتر در ۹ مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر هستند. خودروها میتوانند به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و طرح ترافیک استفاده کنند. تفاوت معاینه فنی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.
راهاندازی اولین سامانه بومی پیشبینی کیفیت هوا در کشور
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از راهاندازی اولین سامانه بومی پیشبینی کیفیت هوا در کشور خبر داد. به گزارش فارس، سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: اولین سامانه بومی پیشبینی کیفیت هوا در این شرکت راهاندازی شده که با استفاده از این سامانه، همه روزه وضعیت کیفیت هوا و پارامترهای هواشناسی موثر در شرایط کیفی هوا برای 72 ساعت آینده پیشبینی شده و نتایج پیشبینیها در اختیار شهروندان، مدیران و تصمیمگیران شهری قرار میگیرد. هدف از توسعه سامانه پیشبینی آلودگی هوای تهران، علاوه بر تولید ابزار مورد نیاز مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا، ایجاد نمونهای برای کل کشور بوده تا سایر کلانشهرها نیز بتوانند با استفاده از این الگو، چنین سامانهای را پیاده کنند. به گفته میرزایی قمی، علاوه بر آن، با استفاده از این ابزار، مطالعات گستردهای در زمینه شناخت و کاهش آلودگی هوا قابل انجام است که امکان بررسی میزان اثربخشی راهکارهای مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا پیش از اجرا، از آن جمله است. راهکارهای اجرایی در زمینه کاهش آلودگی هوا هزینههای سنگینی را تحمیل میکنند و اطمینان از میزان اثرگذاری آنها پیش از اقدام برای اجرایی شدن آنها از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است. این مدیر شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر، همه روزه نقشههای توزیع شاخص کیفیت هوا بر روی شهر تهران که با استفاده از مدلسازی ریاضی محاسبه میشود، روی وبسایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر میشود. این نتایج بخشی از اطلاعاتی است که به صورت روزانه توسط سامانه پیشبینی آلودگی هوای تهران تولید شده و پیوسته با غلظتهای اندازهگیری شده در ایستگاههای سنجش کیفیت هوای تهران، مقایسه میشود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: سیستم پیشبینی کیفیت هوای تهران در حال حاضر قادر است غلظت آلایندههای جوی ناشی از صرفاً منابع آلاینده انسانساز را محاسبه کند. سامانه پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران، غلظت آلایندهها را در شبکههایی با ابعاد ۳ کیلومتر در ۳ کیلومتر محاسبه میکند، در نتیجه نمیتوان مقدار شاخص کیفیت هوا را در مقیاس محلات شهر یا در فواصل چندین متری به صورت جزیی استخراج کرد و در مجموع، این نقشهها کمک میکنند تا تصویر مناسبی از میزان افزایش یا کاهش غلظت آلایندهها، ناشی از منابع انسانساز، بین روز جاری و روز آینده به دستآید. وی بیان داشت: سیستمهای مدلسازی و پیشبینی کیفیت هوا از جمله ابزارهای اصلی در زمینه مدیریت، شناخت و کاهش آلودگی هوا هستند. هدف از مدلسازی و پیشبینی آلودگی هوا، آگاهی از روند تغییرات در پراکنش غلظت آلایندههای مختلف در روزهای آینده به منظور اتخاذ تصمیمات اضطراری در زمینه کنترل شرایط بحرانی آلودگی هواست، به نحوی که کمترین تأثیر را بر سلامت شهروندان داشته باشد.