دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۰۲:۰۱:۱۹
کد خبر: ۱۸۸۶۲۸

قرنطینه کرونا در چین به درآمد تراشه‌سازان آسیب زد

جنرال الکتریک، ۳M، تگزاس اینسترومنت و SK Hynix هشدار داده‌اند سختگیری‌ها برای کنترل شیوع کووید۱۹ در چین بیش از پیش زنجیره تامین ذخایر را مختل کرده و به درآمد آنها آسیب زده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، جنرال الکتریک و ۳M  همراه تگزاس اینسترومنت و SK Hynix (تولیدکنندگان تراشه) هشدار داده‌اند سختگیری‌های جدید برای کنترل شیوع کووید۱۹ در چین بیش از پیش زنجیره تامین ذخایر را مختل کرده و به درآمد آنها آسیب زده است. سیاست «کوویدصفر» چین برای مقابله با شیوع سویه اومیکرون به قرنطینه بسیاری از شهرها و اجبار کارخانه‌ها به تعطیلی منجر شده است. این روند زنجیره ذخایر جهانی را مختل کرده است. در حالی که شرکت‌ها سعی دارند با افزایش هزینه‌های تولید از نیروی کار گرفته تا مواد خام دست و پنجه نرم کنند، حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز به افزایش قیمت انرژی منجر شده است. لری کالپ مدیر ارشد اجرایی جنرال الکتریک در این باره می‌گوید: در کل تاثیر چالش‌های زنجیره ذخایر، جنگ روسیه و اوکراین و شیوع کووید۱۹ در چین تاثیر بدی بر درآمدهای ۳ ماهه داشته و به ۶ درصد کاهش آن منجر شده است. از سوی دیگر شرکت ۳M دیگر شرکت امریکایی اعلام کرد قرنطینه در چین و بحران روسیه و اوکراین به کاهش فروش محصولاتش در آوریل منجر شده است. این شرکت که هم‌اکنون با کمبود تراشه و هزینه بالای مواد خام دست و پنجه نرم می‌کند، قیمت محصولاتش را افزایش می‌دهد تا فشار زنجیره ذخایر و تورم را کاهش دهد، SK Hynix کره، دومین تراشه‌ساز بزرگ جهان اعلام کرد قرنطینه چین بزرگ‌ترین عامل ریسک است که به کاهش تقاضا برای تراشه در موبایل و رایانه منجر می‌شود. هرچند این شرکت پیش‌بینی می‌کند تقاضا در نیمه دوم سال همزمان با رونمایی از محصولات جدید رشد می‌کند.

جنگ اوکراین کسب‌وکار آلفابت را کساد کرد

آلفابت درآمد سه ماهه نخست۲۰۲۲ را اعلام کرد که ارقام آن کمتر از میزان پیش‌بینی‌های کارشناسان بود. به گزارش مهر به نقل از رویترز، طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و بسته شدن مغازه‌ها و آنلاین شدن مردم، به ثروتی عظیم دست یافت. اما در سال جاری جنگ روسیه و اوکراین، افزایش تورم و کمبود محصولات سبب شده تبلیغ‌کنندگان برنامه‌های بازاریابی خود را رها کنند و به همین دلیل دستیابی به درآمدی بالاتر از سال‌های قبل برای گوگل مشکل شده است. به گفته روث پورات مدیر اشد مالی آلفابت، هنوز برای پیش‌بینی درباره رشد دوباره تبلیغات پس از کاهش فروش آن به دلیل جنگ زود است. همچنین او هشدار داد قدرتمندتر شدن دلار در سه ماهه جاری میلادی بیش از پیش به فروش آسیب زده است. ارزش سهام آلفابت که طی دو سال گذشته حدود ۹۰ درصد رشد کرده بود، روز سه شنبه ۲.۵ درصد کاهش یافت. این شرکت اعلام کرد در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ میلادی فروش آن به ۶۸.۰۱ میلیارد دلار رسیده که ۲۳ درصد بالاتر از سال گذشته است. اما این رقم پایین‌تر از متوسط پیش بینی تحلیلگران مالی (۶۸.۱ میلیارد دلار) است. از سوی دیگر فروش تبلیغات یوتیوب نیز ۶.۹ میلیارد دلار اعلام شده که این رقم از پیش بینی ۷.۵ میلیارد دلاری تحلیل‌گران بازار کمتر بوده است.