ایجاد قرارگاه «عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» در آموزش و پرورش

۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۰۱:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۸۸۶۷۱
ایجاد قرارگاه «عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» در آموزش و پرورش

معاون آموزش دوره متوسطه با ارایه توضیحاتی درباره طرح تجمیع رشته‌هایی با قرابت محتوایی از ایجاد قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در آموزش و پرورش خبر داد. محمدمهدی کاظمی گفت: این طرح فعلا در دست بررسی است. موضوع بحث این است که با توجه به قرابت محتوایی دروس رشته ریاضی و تجربی به خصوص در پایه دهم که اختلاف چندانی در پایه درسی این دو رشته نداریم، می‌توان این دو رشته را تجمیع کرد و شاید به کاهش تب کنکور هم کمک کند. او ادامه داد: در برخی رشته‌های دیگر همچنین امکانی وجود دارد، اما به‌طور کل رشته‌هایی مدنظر است که قرابت محتوایی زیادی با هم داشته باشند و در اینجا بیشتر رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک مدنظر ماست. بعد از بررسی یا این دو رشته تبدیل به یک رشته می‌شوند یا به رشته‌ای با پایه‌های مشترک می‌رسیم. این موضوع پیشنهاد ماست و باید سه رکن در مورد آن تصمیم بگیرند. این موضوع باید توسط معاونت آموزش متوسطه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

    اقدامات حمایتی  مانع مهاجرت دانش‌آموزان می‌شود

کاظمی در ادامه در مورد برنامه‌ها و دغدغه‌های معاونت متوسطه آموزش و پرورش در ایجاد انگیزه به دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل و اشتغال در کشور و جلوگیری از مهاجرت آنها گفت: ما آماری در مورد میزان دانش‌آموزانی که در این دوره مهاجرت می‌کنند، نداریم و بیشتر مهاجرت بعد از پایان دوره متوسطه و قبولی در دانشگاه اتفاق می‌افتد. دانش‌آموزان به این دلیل که شاید در رشته مورد علاقه خود در کنکور قبول نشده باشند، تصمیم بگیرند برای تحصیل در رشته مورد نظرشان به خارج از کشور بروند. برخی از موارد مهاجرتی هم که صورت می‌گیرد برای تحصیل است و خیلی از آنها بعد از پایان تحصیلات به کشور برمی‌گردند. معاون آموزش دوره متوسطه افزود: در هرحال توانمندسازی دانش‌آموزان و در اختیار قرار دادن فرصت‌های آموزشی مطلوب که در پی آن دانش‌آموز بتواند همین‌جا دانشی کسب کند و اطمینان داشته باشد که می‌تواند از طریق آن، فرصت کسب و کار و کارآفرینی هم به دست آورد، موجب انگیزه‌مندی او می‌شود. وقتی بحث کسب وکار برای دانش‌آموزان می‌شود، طبیعتا با ایجاد رشته‌های فنی و حرفه‌ای وکاردانش این فرصت برایشان فراهم می‌شود و انگیزه مهاجرت کمتر می‌شود. ما دانش‌آموزان بسیار خلاقی داریم که توانسته‌اند اثرهای مختلفی از خود به جا بگذارند و گاها کارهای خارق‌العاده‌ای هم انجام داده‌اند و فرصت کسب و کاری به دست آورده‌اند. کاظمی تاکید کرد: هیچ جایی مثل کشور ما فرصت کسب و کار وجود ندارد به خصوص که فرصت کسب و کار در ایران بسیار بکر است. 

    تضمین آموزش با کیفیت  برای همه دانش‌آموزان

معاون آموزش دوره متوسطه در مورد تحقق عدالت آموزشی در مناطق با توجه به برنامه‌های دانش بنیان در مدارس توضیح داد: یکی از شعارهای دولت سیزدهم، شعار عدالت اجتماعی بود و عدالت تربیتی یکی از وجوه عدالت اجتماعی است. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را ایجاد کرد. امیدواریم با استفاده از ظرفیتی که ایجاد شده و مشارکت همه بخش‌های مختلف دراین راستا، بتوانیم فرصتی را برای توسعه عدالت آموزشی در همه مناطق، علی الخصوص مناطق محروم، مرزی و حاشیه‌ای داشته باشیم. تفاهم نامه‌هایی که در این راستا با بخش‌های مختلف و نهادهای دولتی و غیردولتی منعقد شده همچنین تفاهم نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور در خصوص توسعه 2020 محله  کم برخوردار امضا شد، همه با هدف برقراری عدالت آموزشی بوده است. 

    افزایش یک ماه تحصیلی  فقط یک پیشنهاد است

او در مورداحتمال اضافه شدن یک ماه تحصیلی اضافه برای جبران عقب ماندگی‌ها و افت احتمالی دانش‌آموزان در برخی دروس خاطرنشان کرد: افزایش یک ماه تحصیلی فقط یک پیشنهاد است و با توجه به استقبال خوب دانش‌آموزان فعلا ضرورتی برای یک ماه تحصیلی اضافه دیده نمی‌شود. اگر بر اساس سنجش‌هایی که صورت می‌گیرد احساس نیاز شد، در تابستان برای دانش‌آموزانی که نیازمند جبران یادگیری هستند و در درس‌هایی که ضعف دارند، برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.

    مقام عالی وزارت، شبانه‌روزی  موضوع معیشت معلمان را دنبال می‌کند

 کاظمی ضمن تشکر از معلمان به مناسب هفته معلم گفت: معلمان در این دو سال گذشته واقعا شبانه روزی زحمت کشیدند و من این حرف را به عنوان شعار نمی‌گویم. از آنجایی که خودم فرزند دارم، واقعا دیدم که معلم او که در مدرسه دولتی هم تدریس می‌کند، چقدر زحمت می‌کشد. حداقل وظیفه ما در وزارت آموزش و پرورش این است که برای رفاه، خواسته‌ها و نیازهایشان تلاش کنیم و انتظاراتشان را برآورده کنیم. مقام عالی وزارت شبانه روزی موضوع معیشت معلمان و رتبه‌بندی را به صورت جدی دنبال می‌کند. رتبه‌بندی صرفا به بحث معیشت معلمان ارتباط ندارد و یکی از خواسته‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همین مساله است.