پیشنهاد پذیرش ۲ برابری دانشجو معلمان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهاجرت و رشد جمعیت دلیل تراکم کلاسهای درس در برخی مناطق بوده است، اظهار کرد: درخلال یک دهه گذشته سه میلیون نفر به جمعیت دانشآموزی کشور اضافه شده است. یوسف نوری اظهار کرد: رتبهبندی در سند تحول مصوب سال۱۳۹۰آمده بود و در سال ۱۳۹۲آییننامه آن نوشته شده بود که در آن موقع لایحه آن رد شد و از آن موقع به بعد تقریباً این موضوع مسکوت مانده بود و در دولت سیزدهم این آییننامه مجدداً در دستور کار قرار گرفت. منابع پایداری در دولت قبل برای رتبهبندی منظورنشده بود، اما در دولت سیزدهم این منابع برای رتبهبندی لحاظ شدهاند.آییننامه اجرایی رتبهبندی اولین آییننامهای است که از سوی وزارت آموزش و پرورش به اشتراک گذاشته شده تا معلمان نظرات خود را مطرح کنند و همین امرباعث شده است تا برخی نقصهای آن رفع شود. او ادامه داد: رتبهبندی در زمان مقرر انجام خواهد شد و پیش از نوبت خود در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است که این کار به دلیل دستور رییسجمهور صورت گرفته و اجرای آن از اول مهرماه ۱۴۰۰خواهد بود. اعتبار رتبهبندی معلمان ۳۸هزار میلیارد تومان برای850 هزار فرهنگی و برای ۱۸ماه خواهد بود.
970 هزار فرهنگی شاغل
نوری در مورد کمبود منابع انسانی آموزش و پرورش و کمبود معلم اظهار کرد: در حال حاضر970 هزار فرهنگی شاغل و۹۷۰هزار فرهنگی بازنشسته داریم و به این ارقام باید معلمان مدارس غیردولتی و آموزشگاههای آزاد و کارکنان سازمان تعلیم و تربیت کودک که تربیت هفت میلیون نونهال را برعهده دارند، اضافه کرد. او ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، رشد جمعیت یکی از این عناصر مهم است که در حال حاضر۴۰۰هزار نفر به جمعیت دانشآموزی برخی مناطق اضافه میشود و به همین علت برخی مدارس و مناطق دارای تراکم جمعیتی هستند. در حال حاضر صدهزار کلاس بالای ۳۱نفر داریم و در مناطق حاشیه کرج و زاهدان تراکم جمعیتی بالایی در کلاسهای درس مشاهده میشود. بنابراین باید روند رشد جمعیت و مهاجرت از قبل پیش بینی شود. همچنین برخی استانهای ما روند رشد جمعیت بیشتری نسبت به متوسط کشوری دارند. عضوکابینه دولت با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی کافی و فضای مناسبی ندارد، اظهارکرد: در جلسه شورای سنجش مطرح شد تا پذیرش دانشجو معلمان دو برابر شود و به۵۰هزار نفر ارتقا پیدا کند. با تمهیدات پیش بینی شده بیست هزار نفر به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزودهایم. همچنین درخواست عضو هیات علمی برای دانشگاه فرهنگیان ارایه دادهایم که از طرق مختلف اعضای هیات علمی جذب خواهند شد.
معلمان نیروی اصلی آموزش و پرورش
وزیرآموزش و پرورش در مورد چشماندازی که تربیت معلم در دانشگاههای آموزش و پرورش با نیاز هرساله معلم مواجه خواهد شد، اظهار کرد: معلمان به عنوان نیروی اصلی آموزش و پرورش در کلاسهای درس هستند و نیروهای کیفیت بخشی برای مدارس مانند مربیان پرورشی و تربیتبدنی و بهداشت در مدارس نیاز داریم. تا سال ۱۴۰۵افزایش جمعیت دانشآموزی داریم و از آن سال به بعد با کاهش جمعیت دانشآموزی مواجه خواهیم بود لذا باید در برنامهریزی نیروی انسانی به گونهای عمل کنیم که در سالهای آینده با مازاد نیرو مواجه نشویم و طی دو سال آینده با افزایش استخدامها که انجام خواهیم داد، میتوانیم از چالشی که با آن مواجه هستیم عبور کنیم.
افزایش جمعیت 3 میلیونی دانشآموزی طی یک دهه
وزیر آموزش و پرورش گفت: معماری مدارس باید متناسب با بوم باشد و عناصر فرهنگی آن جامعه در مدارس وجود داشته باشد و این عناصر فرهنگی دانش بنیان شوند بهطوری که در یزد کاهگل قدیمی با عناصر نانو به کاهگل ضد آب تبدیل میشوند. کمبودمدارس به دلایل متعددی اتفاق افتاده است که یکی از دلایل آن افزایش 3 میلیونی جمعیت دانشآموزی در دهه گذشته بوده است که به تنهایی نمیتوانیم این مشکل را رفع کنیم و در حوزه مدرسهسازی خیرین کمک جدید به ما کردهاند. باید برای تکمیل بناهای نیمه اعتبار مناسب گذاشته شود و مدارس نیمه کاره سریعتر تکمیل شوندکه در همین مسیربه بیش از۱۰۰هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی نیاز داریم. هشت هزار مدرسه کانکسی و سنگ خشک چین داریم که خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام تعهد کردهاند که ظرف سه سال این مدارس را برچینند، اما برخی مدارس مانند مدارس عشایری به دلیل تغییر محل سکونت آنها نمیتوانند ثابت باشند. بنا بر اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نوری با اشاره به اجرای سند تحول در آموزش و پرورش گفت: در دورههای گذشته زیرنظامهای سند تحول با تأخیر و نقشه راهی برای سند نوشته شده است که این نقشه راه به مدرسه نمیرسید و همچنین به دنبال آن بودند که بخشهای مختلفی از سند را اجرایی کنند. در حال حاضر برنامه اجرایی سند به صورت شاخصمند و قابل سنجش در حال آماده شدن است و قرارگاهی برای اجرایی شدن سند تحول در حال راهاندازی است که با این اتفاقات اجرایی شدن سند تحول اتفاق خواهد افتاد و باید شتاب رسیدن سند تحول به مدرسه را افزایش دهیم.