اخبار
تصویب پیشنویس اصلاح موادی از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
همزمان با بیست و پنجمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش نویس اصلاح موادی از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی و تصویب شد. به گزارش ایرنا، بیست و پنجمین جلسه کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روز یکشنبه- ۲۵ اردیبهشت ماه - با حضور و ریاست محمد مهدی اسماعیلی به عنوان رییس کمیسیون و محمدرضا عطاردی معاون سازمان استخدامی کشور، حجتالاسلام مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، رضا طلایی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. در این جلسه گزارشی از وضعیت پاسخگویی به درخواستهای اطلاعات مردم و عملکرد دستگاهها و سازمانهای مشمول و فعال در سامانه متمرکز دسترسی آزاد به اطلاعات، توسط دبیر کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات ارایه شد.حسین انتظامی گفت: از مجموع دو هزار و ۸۹۵ دستگاه شناسایی شده در کشور تنها ۶۰ درصد در سامانه iranfoia فعال شدهاند. رضا طلایی نیک معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با تاکید به اجرای قانون فعلی به عنوان مرجع نظارت و دسترسی مردم به اطلاعات موسسات عمومی، اظهار کرد: موانع اجرایی این قانون و اصلاح و
به روزرسانی برخی مقررات آن باید شناسایی و رفع شود. در این نشست پیش نویس اصلاح موادی از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی و تصویب شد.
قانون انتشار و دسترسی آزاد
به اطلاعات در یک نگاه
به گزارش ایرنا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در۶ فصل ۲۳ مادهای، سه آیین نامه اجرایی و ۹ شیوه نامه موضوعی شرایط را برای پاسخگویی و دسترسی به اطلاعات موسسات مشمول فراهم کرده است. اخیراً آیین نامه اجرایی ماده ۸ این قانون به روزرسانی و برای تصویب به هیات وزیران ارایه گردید. در این سامانه گزارش وضعیت پاسخگویی، برترین موسسات، گزارش جامع درخواستهای مردمی، قانون، آیین نامههای اجرایی، شیوه نامههای موضوعی، گزارشات عملکرد دستگاه عمومی و... برای عموم مردم در صفحه اصلی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قابل دسترسی است. به استناد آییننامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی میتواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبتنام در سامانه و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاعرسانی موسسه درخواستشونده، تسلیم کند.
موافقت با صدور بارنامه الکترونیکی توسط پست
شرکت ملی پست از موافقت معاون علمی و فناوری رییسجمهور با صدور بارنامه الکترونیکی توسط پست خبر داد. به گزارش ایرنا، در دیدار «سورنا ستاری» با «محمود لیایی معاون» وزیر ارتباطات به منظور مدیریت و هماهنگی حمل و نقل بار و لجستیک هوشمند در کشور با صدور بارنامه الکترونیکی توسط پست موافقت شد. بنا براین گزارش، شرکت ملی پست به عنوان اولین شرکت طرف سوم حمل و نقل (3PL) نسبت به ایجاد زیرساختهای لجستیکی، سخت افزاری، نرم افزاری و داده مورد نیاز با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در قالب پست لجستیک اقدام خواهد کرد. به این منظور درگاه صدور بارنامه الکترونیکی و سایر تسهیلگرهای لازم در اختیار شرکت ملی پست قرار میگیرد و بر اساس کدپستی فرستنده (مبدأ) وگیرنده (مقصد) از طریق بازارگاههای برخط نسبت به انتخاب حملکنندههای مجاز جادهای یا مستقیماً ازطریق سایر اپراتورهای حملونقل ریلی هوایی یا دریایی اقدام میشود. گفتنی است اولویت در این خصوص با بارهای محدوده ۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم است.