ارایه سرویس اعتبارسنجی به کسب‌ وکارهای غیربانکی ادامه می‌یابد

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۰۱:۴۳:۱۶
کد خبر: ۱۸۹۱۰۰
ارایه سرویس اعتبارسنجی به کسب‌ وکارهای غیربانکی ادامه می‌یابد

 ابوالفضل جعفری

ارزش پیشنهادی value proposition صنعت اعتبارسنجی، ایجاد آگاهی و اعتماد است، ماهیت اعتماد و نقش این صنعت به عنوان اعتمادساز در حوزه اعتباری، بر کسی پوشیده نبوده و بانک مرکزی نیز بر همین اساس و بنا به وظیفه ذاتی خود اقدامات نظارتی و حمایتی را از زمان تأسیس شرکت صورت داده است. به عبارتی برندینگ و معرفی یک نهاد واحد به عنوان متولی صنعت اعتبارسنجی که تحت نظارت این بانک اقدام به ارایه خدمت به بخش‌های بانکی و غیربانکی می‌نماید، در راستای همین موضوع بوده است.بررسی بوم کسب‌وکار صنعت اعتبارسنجی نشان می‌دهد بخش مهمی از اقدامات و منابع مورد نیاز جهت خلق و ارایه ارزش پیشنهادی مرتبط، پرداختن به حوزه‌های تأمین اطلاعات، مدل‌سازی و زیرساخت‌های فنی است، در قسمت مربوط به کانال فروش نیز بهره‌مندی از شبکه مناسب و کارآمد از اهمیت بالایی برخوردار است. از این روی و با توجه به عدم وجود تجربه قبلی در کشور، لازم بود شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با تمرکز ویژه بر بخش‌های تأمین اطلاعات و مدل‌سازی، نسبت به توسعه آنها اقدام نماید. بخش فروش نیز نه به‌­عنوان اولویت اصلی بلکه با اولویتی پایین‌تر مورد اهتمام قرار گرفت. وی ادامه داد اگر بخش‌بندی مشتریان بانکی و غیربانکی را برای شرکت ترسیم نماییم، فروش و ارایه خدمت به حوزه بانکی به صورت مشخص و کامل توسط خود شرکت مدیریت و پیگیری شده و در بخش غیربانکی شاهد برون‌سپاری و جذب و همکاری با نمایندگان فروش بوده‌ایم.رشد و توسعه شرکت در حوزه‌های تأمین اطلاعات و مدل‌سازی، ظهور و فراگیری کسب‌وکارهای مالی مبتنی بر فناوری در کنار برخی تخلفات و مشکلاتی که به واسطه عدم نظارت و مدیریت کافی در شبکه فروش ایجاد شده بود، ضرورت نیاز به ایجاد واحد توسعه کسب‌وکار را بیش از گذشته نمایان ساخته و بر همین اساس در سال 1400، واحد توسعه کسب‌وکار شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، با ماموریت‌های مشخص در حوزه توسعه بازار و تأمین‌کنندگان اطلاعات ایجاد گردید. تمرکز بر تنوع‌بخشی به اطلاعات با جذب تأمین‌کنندگان جدید اطلاعات غیربانکی، همانند سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها و به خصوص شرکت‌های حوزه فین‌تک، از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در این بخش بوده است.موضوع دیگر قابل اشاره، لزوم و اهمیت ارایه خدمت به کسب‌وکارهای متوسط و خرد و به صورت کلی حوزه غیربانکی و مشتریان متعدد بخش خصوصی و دولتی است که در همین راستا کسب‌­وکارها و نهادهایی مانند تارا، اسنپ‌پی و صندوق کارآفرینی امید در سال گذشته به سبد مشتریان شرکت اضافه شدند و از خدمات این شرکت در فرآیند کسب‌وکار خود استفاده می‌نمایند. از این رو شاهد رویکردی هستیم که در عین ارایه خدمت به هر دو بخش بانکی و غیربانکی، اهمیت شناسایی و معرفی نهاد واحد را به عنوان متولی در دستور کار داشته است.همچنین در چند ماه اخیر، دولت محترم رویکرد حمایتی و توسعه­‌ای در خصوص اعتبارسنجی داشته و بخشنامه ­های مهمی در ارتباط با اعطای تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی توسط وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک­ها ابلاغ شده است. در نتیجه این موضوع ضرورت توجه به دو محور یاد شده یعنی شناسایی نهاد متولی حوزه اعتبارسنجی و توجه به مشتریان غیربانکی به عنوان کانون‌های غیربانکی شناسایی و انعکاس رفتار اعتباری اشخاص را بیش از پیش آشکار می‌سازد.بخش‌نامه ابلاغی اخیر بانک مرکزی به شرکت مشاوره رتبه­‌بندی اعتباری ایران مبنی بر پایان دادن به همکاری با نمایندگان فروش شرکت به معنای عدم ارایه سرویس به کسب‌وکارهای مختلف که به هر نحوی به سرویس اعتبارسنجی نیاز دارند نبوده بلکه با توجه به توضیحات اشاره شده، در راستای اصلاح ساختار فروش و در عین حال ارایه خدمات به استفاده‌کنندگان و پاسخگویی نیاز آنها به شکل صحیح بوده است. شرکت مشاوره رتبه‌­بندی اعتباری ایران نیز در همین راستا تمهیدات لازم را اندیشیده و کسب­‌وکارهای مختلف می­‌توانند از طریق انعقاد قرارداد مستقیم با این شرکت و عضویت در سامانه اعتبارسنجی ایران، بدون هیچ مشکلی سرویس اعتبارسنجی موردنیاز خود را دریافت کنند.