ایرانشهر
فرصت یکماهه به متقاضیان مسکن مهر
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آخر خرداد امسال پایان زمان دریافت کارت تقسیط مسکن مهر استان تهران است.
به گزارش تسنیم، خلیل محبتخواه تصریح کرد: متقاضیان مسکن مهر باید نهایتاً تا پایان خرداد ماه سال جاری نسبت به دریافت کارت اقساط مسکن مهر (فروش اقساطی) با سود 4 و 7 درصدی اقدام کنند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: با توجه به ابلاغ بند 4 تبصره 11 قانون بودجه 1401 موضوع افزایش نرخ تسهیلات مسکن مهر بهنرخ 18 درصد توسط بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی، باید هرچه سریعتر به بانکها مراجعه کنند.
وی همچنین تأکید کرد: در صورت عدم مراجعه جهت انجام و پیگیری، عملیات اقساط تسهیلات مسکن مهر واگذارشده به متقاضیان تا پایان خردادماه 1401 مشمول افزایش نرخ تسهیلات بهمیزان 18 درصد خواهد بود. بر اساس این گزارش، 37 هزار متقاضی مسکن مهر هنوز کارت اقساط خود را در استان تهران دریافت نکردهاند.
یارانه 20 هزار میلیارد تومانی به سفرهای هوایی
سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت جت به جیب 3 تا 4 درصد از افراد پردرآمد جامعه میرود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده میکنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهرهای از این یارانه ندارند.
به گزارش فارس، هماکنون روزانه 4 تا 5 میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف میشود و امسال نیز قیمت سوخت هواپیما هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.طبق آمار، فقط 3 تا 4 درصد از حمل و نقل کشور از طریق ناوگان هوایی انجام میشود، معمولا متقاضیان ناوگان هوایی که از این مدل حمل و نقل برای سفر کاری یا گردشگری استفاده میکنند جزو دهکهای بالای جامعه هستند که از توانمندی مالی قابل توجهی برخوردارند یا کارمندان دولت برای اعزام به ماموریت هستند. حدود 90 درصد جابهجاییها در کشور ما از طریق حمل و نقل زمینی و 7 درصد از طریق حمل و نقل ریلی انجام میشود. اینکه به چه علت یارانه سنگین سوخت به 3-4 درصد از پردرآمدهای جامعه پرداخت میشود جای تأمل دارد و قطعا طبیعی است که با اصلاح قیمت سوخت جت، معیشت عمومِ مردم، آسیب چندانی نخواهد دید.
بر اساس این گزارش، بهطور میانگین روزانه حدود 4 تا 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم 1.65 میلیارد لیتر است. در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری 600 تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری 13400 تومان قیمتگذاری و صادر میشود. در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل 20 هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به 4 درصد از پردرآمدهای جامعه داده میشود.
نکته جالب توجه اینکه، قیمت سوخت هواپیما برای اقشار پردرآمد جامعه که از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند، لیتری 600 تومان است (22 برابر ارزانتر از قیمت واقعی) و قیمت سوخت برای مردم عادی که با خودروی شخصی مسافرت میکنند، لیتری 1500 تا 3000 تومان. یعنی دولت برای رفاه پردآمدها یارانه بیشتری پرداخت میکند تا عموم مردم!
با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی بخش عمدهای از سوخت مسیر برگشت را نیز از ایران با خود حمل میکنند، در نتیجه مسافران از مبادی فرودگاههای کوالالامپور، بانکوک، استانبول، دوبی، لندن، شانگهای و تفلیس نیز از یارانه سنگین 5 تا 10 میلیون تومانی برای سفر خود به مقصد ایران بهرهمند میشوند.
اعطای یارانه پنهان نجومی به شرکتهای هواپیمایی که در نهایت به جیب 4 درصدیها میرود بدین معناست که دهکهای بالای جامعه و تجار و افراد کثیرالسفر که از هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده میکنند، از این یارانه پنهان برخودار میشوند و دهکهای متوسط و پایین جامعه تقریبا از این یارانه 20 هزار میلیارد تومانی هیچ سهمی ندارند.
به اعتقاد کارشناسان پایین بودن قیمت این سوخت باعث شده است که شرکتهای هواپیمایی انگیزهای برای استفاده از ناوگان کممصرف، ارتقای بهرهوری و بهینهسازی مصرف سوخت نداشته باشند.