پیشرفت هوش مصنوعی در گرو دادههای باکیفیت است
فعالان حوزه هوش مصنوعی پیشرفت هوش مصنوعی را در گرو جمعآوری دادههای با کیفیت و تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت میدانند. آنها معتقدند هوش مصنوعی به یکباره رشد نمیکند و پیشرفت آن وابسته به زمان و دقت در جمعآوری دادههاست. به گزارش پیوست، رویداد «تجربهمحور هوش مصنوعی در صنعت» با حضور فعالان بخش صنعت، دانشجویان و اساتید دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد و آنها به ارایه تجربیات خود در زمینه استفاده از هوش مصنوعی پرداختند. علی زارعزاده، گفت: برای هوشمند کردن بررسی کیفیت جوابگویی مرکز تماس، بایدصداها را به متن تبدیل میکردیم تا بررسی آنها آسانتر شود. دستیار صوتی گوگل این امکان را فراهم کرده و استفاده از آن میتوانست برای ما یک مزیت باشد اما تبدیل گفتار به متن توسط گوگل به ما نشان داد که این ابزار با درصد خطای ۸۰ درصد، ابزار مطمئنی به حساب نمیآید. او ادامه داد: باید خودمان دست به کار میشدیم و برای این کار تقریبا ۶ ماه زمان را برآورد کردیم. در این فرآیند بارها دست به اصلاح قانونهایی که خودمان طراحی کرده بودیم زدیم و در آخر به مدل مخصوص خودمان رسیدیم. درصد خطا را از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده و تعداد خطاها در یک صوت مشخص از ۸۴ خطای موجود در دستیار صوتی گوگل را به چهار خطا در دستیار صوتی مفید رساندیم.
رویداد تجربهمحور هوش مصنوعی در صنعت
عباس حسینی، روی استفاده از مدلهای ساده و قابل توضیح در هوش مصنوعی تاکید داشت او در این زمینه گفت: باید دادههای موجود را درک کرد و به جای استفاده از مدلهای پیچیده روی مدلهای ساده متمرکز شد. او همچنین به اتلاف سرمایه و انرژی در تبلیغات سنتی اشاره کرد و گفت: اصلیترین چالش در تبلیغات سنتی هدررفت سرمایه و منابع است، در واقع بررسی به صرفه بودن مسیر انتخاب شده، تقریبا در تبلیغات سنتی غیر ممکن است. او همچنین در مورد تجربه بهرهگیری از هوش مصنوعی توضیح داد: «ما با استفاده از هوش مصنوعی به راهکارهایی برای حل چالشهای موجود در تبلیغات دست پیدا کردیم. مدل اول و مهمترین آن «راهحل ساده» نام دارد. در این روش هوش مصنوعی حافظهمحور عمل میکند و ما از روی دادههای باکیفیت، هوش مصنوعی موجود در تپسل را رشد داده و بهروزرسانی کردهایم.