آینده تجاری ایران و عمان

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۱:۳۴:۳۲
کد خبر: ۱۸۹۳۴۳
آینده تجاری ایران و عمان
مهدی علیپور

سفر اخیر رییس‌جمهوری عمان می‌تواند برای آینده اقتصادی ما نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، هرچند تا زمانی که نتایج این مذاکرات به‌طور دقیق روشن نشود، نمی‌توان در رابطه با آن به‌طور دقیق اظهارنظر کرد.

ایران و عمان از سال‌های دور با یکدیگر روابط سیاسی خوبی دارند و اصولا عمانی‌ها برای ایران و کالاهای ایرانی احترام قائل‌اند اما در عمل با توجه به مشکلاتی که در مسیر حضور قدرتمند کالاهای ایرانی در عمان وجود داشته، امکان استفاده حداکثری از ظرفیت بازار این کشور وجود نداشته است. عمان بخش مهمی از نیازهای خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

این کالاها حتی از مقاصد دور نیز به عمان می‌آیند. مثلا بخشی از نیاز عمان به شیر خوراکی از انگلیس تامین می‌شود یا سس کچاپ از امریکا وارد می‌شود. به این ترتیب می‌بینیم که برای کالاهای ایرانی ظرفیت مناسبی وجود دارد که در این بازار فعالیت کنند اما به شرط اینکه کالاهای ایرانی کیفیت خود را بالا برده و در حوزه قیمتی نیز توان رقابت با سایر کالاها را داشته باشند.

هر چند هنوز جزییات دقیقی از برنامه‌های اقتصادی این سفر منتشر نشده اما این امید وجود دارد که دو طرف بتوانند در حوزه‌هایی مانند کاهش تعرفه‌های تجاری، افزایش همکاری‌های اقتصادی و فراهم کردن بستر افزایش صادرات ایران به عمان به جمع‌بندی‌های جدید برسند تا امکان افزایش صادرات فراهم شود. امارات متحده عربی در سال‌های  گذشته توانسته خود را به عنوان هاب تجاری منطقه تعریف کند و از این رو بسیاری از کالاهایی که از مبدا یا به مقصد کشورهای مختلف منطقه بارگیری می‌شوند، ابتدا در امارات متحده عربی تحویل شده و سپس به سمت مقاصد نهایی بارگیری می‌شوند. قطعا عمان چنین جایگاهی از نظر اقتصادی ندارد اما در عین حال ظرفیت‌های خاص خود را نیز خواهد داشت. اگر کالاهای ایرانی امکان صادرات به عمان را پیدا کنند یا امکان تولید مشترک آنها در عمان فراهم شود، می‌توان انتظار داشت که بستر مطلوبی برای صادرات به سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای آفریقایی فراهم شود و از این طریق مسیری جدید برای کالاهای ایرانی باز شود.