یوتیوب برای تسخیر بازار تیکتاک خیز برمیدارد
یوتیوب، پلتفرم متعلق به شرکت آلفابت، بزرگترین منبع محتوای ویدئویی در فضای آنلاین، مدتی است به عرصه رقابت در حوزه ویدئوهای کوتاه وارد شده است. این شرکت سال گذشته (۲۰۲۱) برای اولینبار قابلیت شورتس (Shorts) را به پلتفرم خود اضافه کرد و در رقابت مستقیم با تیکتاک قرار گرفت. به گزارش پیوست، به نقل از فستکامپانی، بخش ویدئوهای کوتاه یوتیوب با پشتوانه یک بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری، برای طیفی از سازندگان محتوا، که ۴۰ درصدشان برای اولینبار با یوتیوب همکاری میکنند، درآمدزا بوده است. این پلتفرم که فعلاً درآمد سازندگان محتوا را از مکان بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری تامین کرده، در حال آزمایش بخش تبلیغات ویدئوهای کوتاه است که در صورت موفقیت میتوان مجرای درآمدی جدیدی برای فعالان این حوزه باشد. بخش ویدئوهای کوتاه یوتیوب روزانه بهطور میانگین ۳۰ میلیون بار دیده میشود. این پلتفرم در تلاش است با همکاری تولیدکنندگان محتوا به روند رشد خود ادامه دهد. یوتیوب سال گذشته قابلیت جدیدی به نام ویدئوی کوتاه (Shorts) را به عنوان پاسخی به افزایش میل کاربران به محتوای کوتاه ارایه کرد. حرکت یوتیوب، اولین مرجع مشهور محتوای ویدئویی، به سمت مسیری که اینستاگرام با قابلیت ریلز (Reels) و اسنپ با اسپاتلایت (Spotlight) در پیش گرفته بود اجتنابناپذیر به نظر میرسید. تمامی این شرکتها با قابلیتهای جدیدی تلاش میکنند همپای تیکتاک در این بازار در حال رشد حرکت کنند. اما عرضه محصولاتی که با تقلید از پلتفرمهای دیگر ساخته میشوند گاهی به بنبست میخورد. به نظر میرسد شورتس به هدفش رسیده است. یوتیوب به تازگی اعلام کرد بخش ویدئوی کوتاه حالا با بیش از ۳۰ میلیارد بازدید روزانه بیش از چهار برابر نسبت به سال گذشته رشد کرده است. کوین فرگوسن، مسوول همکاریهای خلاق بخش ویدئوی کوتاه، میگوید: «همچنان که به توسعه محصول ادامه میدهیم، این فرصت را داریم تا به رهبر واقعی این فضا تبدیل شویم و به این دلیل بر این موضوع باور دارم که ما نیازها و بازخورد تولیدکنندگان محتوا را در اولویت قرار دادهایم.» البته که یکی از نیازهای اصلی تولیدکنندگان محتوا، درآمدزایی است. بخش ویدئوی کوتاه در ابتدا با یک بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری برای تولیدکنندگان محتوا آغاز به کار کرد. از بین محتواسازان این بخش، ۴۰ درصد برای اولینبار دریافت پول از یوتیوب را تجربه میکردند. فرگوسن میگوید: «از نظر ما این واقعاً هیجانانگیز است و ما داریم به نسل بعدی تولیدکنندگان محتوا پول میدهیم.» به گفته او، بودجهای که در ابتدا برای بخش ویدئوی کوتاه در نظر گرفته شد، پلی است به سوی یک جریان پایدار درآمدی مثل توسعه کسبوکار تبلیغاتی این بخش که یوتیوب فعلاً در حال آزمایش آن است.» هنوز برنامهای برای وارد کردن بخش ویدئوی کوتاه به طرح همکاری یوتیوب (YouTube Partner Program) نداریم. این طرح دروازهای است که سازندگان محتوا برای درآمدزایی از کانال خود باید از آن عبور کنند. محتواسازان برای کسب تاییدیه این طرح باید حداقل یک هزار مشترک و چهار هزار ساعت زمان تماشا داشته باشند. اما در حال حاضر، زمان تماشای ویدئوی کوتاه شمارش نمیشود. یوتیوب قابلیت ویدئوی کوتاه را به عنوان ابزار دیگری در کنار VOD و پخش زنده براس دسترسی به مخاطبان وفادار در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار داده است. دور از تصور نیست که از این پس شاهد دستهای از سازندگان محتوا باشیم که منحصراً بر بخش ویدئوی کوتاه این پلتفرم تمرکز دارند. بنابراین ایده خوبی است که یوتیوب پیشنیازهای درآمدزایی خاصی را برای بخش ویدئوی کوتاه در نظر بگیرد، به ویژه زمانی که تیکتاک هم در حال ارایه راهحلهای جدیدی است تا جدا از بودجه این شرکت، راهی برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا بسازد. به گفته فرگوسن، هنوز چیز خاصی در این رابطه معرفی نشده اما «ما در حال بررسی مجدد هستیم تا ببینیم بهطور کلی بهترین راه درآمدزایی پایدار در این پلتفرم چیست.» فرگوسن در کنار فعالیتهایی که در زمینه درآمدزایی بخش ویدئوی کوتاه دارد در حال همکاری با سازندگان محتواست تا به ساخت قابلیتهایی برای این بخش بپردازد. فرگوسن مسوول گروه بخش ویدئوی کوتاه یوتیوب است. این گروه در تدارک موضوعاتی مثل مراسمها، ورکشاپها و دسترسی زودهنگام به قابلیتهای جدیدی برای منتخب تولیدکنندگان محتوا برمیآید و راه ارتباطی مستقیمی برای ارایه و گرفتن بازخورد از مدیران داخلی محسوب میشود. فرگوسن میگوید: «گاهی میشنویم که فلان پلتفرم این قابلیت را دارد و دوست داریم آن را به بخش ویدئوی کوتاه اضافه کنید. اما جالب اینجاست که به دلیل ماهیت چندفرمتی یوتیوب، بعضی درخواستها و ایدههایی که دریافت میکنیم تنها در یوتیوب قابل اجرا هستند.» برای مثال، قابلیت رمیکس (Remix) که به تولیدکنندگان محتوا اجازه میدهد یک تا پنج ثانیه از ویدئوهای یوتیوب را ببُرند و در ویدئوهای کوتاه خود قرار دهند یکی از این قابلیتهاست. رمیکس شبیه به قابلیت دوخت ویدئو یا استیچینگ (Stitchking) تیکتاک است اما تجربه سادهای را فراهم کرده و کاربران علاوه بر این ابزار، به حجم عظیم ویدئوهای یوتیوب هم دسترسی دارند. فرگوسن میگوید: «حجم محتوایی که این نوع داستانسرایی به وجود میآورد بینظیر است. میبینیم که تولیدکنندگان محتوا، به ویدئویی که مثلاً پنج سال پیش برایشان هیجانانگیز بوده بار دیگر در بخش ویدئوی کوتاه جان دوباره میدهند.» تیکتاک بدون شک پادشاه بیچونوچرای ویدئوی کوتاه در فضای فعلی محسوب میشود اما فرگوسن از رقابت استقبال میکند و همچنان به آینده روشن بخش ویدئوی کوتاه یوتیوب باور دارد. او میگوید: «یک اکوسیستم نیرومند با فعالیت چندین بازیگر در فضای محتوای کوتاه چیز خوبی برای تولیدکنندگان محتواست و باعث پویایی ما میشود، به نظر من بسیاری از اوقات مردم محتوای کوتاه ویدئویی را مترادف با محتوای تیکتاکی تلقی میکنند. ما هنوز در ابتدای راه هستیم. ما این فرصت را داریم تا شکل و شمایل این فرمت را مثلاً با همکاری سازندگان محتوا و کاربران بهبود ببخشیم.»