در شهر
وزیر کشور: در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد
احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است.
وحیدی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقسیم کار شده است و کارها با شدت، پیرو دستورات مقام معظم رهبری و تاکید ریاست محترم جمهور انجام میشود. بحث آواربرداری، خطرزدایی و رسیدگی به خانوادههای داغدار در دستور کار است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، ادامه داد: کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، به هیچوقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند. وزیر کشور گفت: حتما باید سایر پروندههایی که در این حوزه و شهر هستند را رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایتهای موجود باید رسیدگی شوند. وی عنوان کرد: در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر میکنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کردهاند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بودهاند، رسیدگی محکمی خواهد کرد. وحیدی بیان کرد: بحث اول ما آواربرداری است و دوم نیز خطرزدایی است که الان در این مرحله هستیم و مراحل بعدی بنا به بررسیهای کارشناسان و متخصصان است. به هر حال فعلا در مرحله رفع خطر هستیم.
لزوم بازنگری در طراحی ساختمانها
رییس شورای عالی استانها از بررسی ابعاد سانحه ریزش ساختمان متروپل در شورای عالی استانها و بازنگری در طرحهای ساختمانسازی برای پیشگیری از حوادث مشابه خبر داد. پرویز سروری رییس شورای عالی استانها در گفتوگو با فارس، با اشاره به اهمیت و ابعاد پیچیده و دغدغهها و نگرانیهای موجود در پی سانحه ریزش متروپل آبادان، گفت: با توجه به اینکه این دغدغه برای دیگر کلانشهرها نیز وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که با بررسی ابعاد حادثه متروپل به بررسی و بازنگری در طراحی این دست ساختمانها بپردازیم. وی بررسی بحث مقررات ملی ساختمان را از وظایف کمیسیون حمل و نقل و کمیته عمران این شورا برشمرد و ابراز داشت: باید ابعاد این موضوع با دقت و روش کارشناسی بررسی کنیم. سروری با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی این مساله باید در صحن شورا مطرح شود، ابراز داشت: این مساله در کلانشهرها، به ویژه تهران از حساسیت ویژهای برخوردار است، چون در اثر بروز حادثه ابعاد گستردهتری را شامل میشود. رییس شورای عالی استانها وقوع این سانحه را یک هشدار برای اجرای طرحهای ساختمانسازی کشور برشمرد. وی وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران را مانند یکسونامی نگرانکننده برای این شهر دانست و گفت: هر کدام از این ساختمانها یک تهدید برای امنیت پایتخت است که در شورای ششم بارها درباره ان بحث شده است. به گفته سروری این مساله تنها با دخالت شهرداری و مدیریت شهری به نتیجه نمیرسد و باید همه دستگاهها برای حل آن با یک همگرایی و همافزایی اقدام کنند.
رونمایی از بسته پروژههای مشارکتی در تهران
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تهیه بسته پروژههای مشارکتی شهر تهران و بخش خصوصی خبر داد. شفیعی در گفتوگو با ایسنا، درباره لزوم اجرای پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان، گفت: این پروژه همچنان در دست مطالعه قرار دارد؛ ولی با توجه به قطع شبکه بزرگراهی در این منطقه، باید فکری برای اتصال این شبکه بزرگراهی کرد و این یک نیاز برای منطقه است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مدل پیشنهادی برای اجرای این پروژه بزرگ، اظهارکرد: مدل پیشنهادی از سوی معاونت عمرانی، استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی در این پروژه است و با توجه به اینکه یک مجموعه در بخش خصوصی، پیشنهاد احداث این پروژه و اجرای آن را در قالب یک مدل مالی با مشارکت شهرداری و شهروندان ارایه داده است و در این مدل، تامین مالی این پروژه به این شیوه دیده شده، به نظر میرسد در صورت تامین مالی، انجام این پروژه بهتر از انجام ندادن آن است. وی در پاسخ به اینکه آیا شهر تهران در بخش حمل و نقل عمومی اولویتهای بالاتری نسبت به بزرگراه شهید متوسلیان ندارد؟ گفت: برخی از پروژهها شاید پیشنهاد بخش خصوصی باشد که به هر دلیلی نسبت به اجرای این پروژهها تمایل دارند، لذا ما نیز هیچ ممنوعیتی برای مشارکت بخش خصوصی نداریم. شفیعی خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگیها و برنامهریزیهای انجام شده ما به زودی مجموعهای از پروژههایی که میتواند با مشارکت بخش خصوصی در شهر تهران انجام شود اعلام و اطلاعرسانی خواهیم کرد و این مشارکت از سطح خرد تا کلان را در بخشهای مختلف شهری اعم از شهرسازی، عمرانی، بافت فرسوده و ...، همچون مشارکت در پروژههای دوچرخه و موتورسیکلتهای اشتراکی یا ساخت مترو را شامل میشود و نکته قابل توجه و جذاب در این بخش، تنوع سبد پیشنهادی بسیار زیاد در پروژههای مشارکتی شهر تهران است. وی گفت: به عنوان مثال شرکت مپنا اخیرا اعلام کرده است که آمادگی دارد یک خط کامل را با سرمایهگذاری خودش در حوزه ساخت و تامین تجهیزات این خط مترو احداث کند.