وضعیت قیمتهای جدید لوازم خانگی
سخنگوی وزارت صمت از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داد و گفت که قیمتهای جدید از اول تیر ماه اجرایی میشود. امید قالیباف در گفتوگو با ایسنا، درباره افزایش قیمت شویندهها گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، از هشتم خرداد ماه، افزایش قیمت شویندهها نسبت به قیمت قبلی مصوب سال ۱۴۰۰، تا سقف ۲۵ درصد مجاز شد.البته به گفته وی، کالاهایی که در سطح عرضه هستند، باید با قیمت درج شده قبلی عرضه شوند. موضوع افزایش قیمت شویندهها از اوایل اردیبهشت مطرح و ابتدا با مخالفت وزارت صمت مواجه شد. حتی در مقطعی در شبکههای اجتماعی برگهای با عنوان صورتجلسه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران مبنی بر افزایش قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی انواع شوینده منتشر شد، اما در نهایت ستاد تنظیم بازار سقف افزایش قیمت این محصولات را ۲۵ درصد اعلام کرد.قالیباف همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف قیمت لوازم خانگی در سال جاری، اظهار کرد: در حوزه لوازم خانگی، افزایش ۱۵ درصد برای تلویزیون و ۱۰ درصد برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی تایید شده و از اول تیر ماه اجرا میشود.چند روز پیش هم دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت خبر داده و گفته بود که بازار کشش افزایش قیمت ندارد و تولیدکنندگان هم از افزایش قیمت استقبال نمیکنند، اما باید توان ادامه فعالیت هم داشته باشند.
هنوز ابلاغ نشده !
درهمین راستا، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تغییر قیمت لوازم خانگی ابلاغ نشده است، گفت: به صورت شفاهی در مورد تعدیل قیمت صحبت کردیم اما هنوز روی عددی توافق نکردهایم. عباس هاشمی در گفتوگو با «خبرگزاری مهر» در مورد تغییر قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهادههای تولید، دستمزد و هزینههای جانبی دیگر، تعدیل قیمت لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است. البته تولیدکنندگان راضی به افزایش قیمت نیستند اما در حال حاضر تولید به مرحله ضرر رسیده است بنابراین چارهای جز تعدیل قیمت نداریم. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی، افزود: به صورت شفاهی صحبتهایی در این مورد با ما شده اما هنوز هیچ توافقی نکردهایم و هیچ چیزی به صورت رسمی ابلاغ نشده است. وی تصریح کرد: تولیدکنندگان بر اساس مستندات و مدارک تعدیل قیمتها را دنبال میکنند و معتقدند بهتر است در دو مرحله افزایش قیمت صورت گیرد تا شوکی به بازار وارد نشود.هاشمی گفت: مسوولان ذیربط از وزارت صمت تا ستاد تنظیم بازار باید بر اساس کار کارشناسی، تصمیم بگیرند. قیمت لوازم خانگی کالا به کالا فرق میکند، بنابراین بدون کار کارشناسی و به صورت دستوری نمیتوان بازار را اداره کرد.