چرا روادید سفر به قزاقستان لغو شد؟

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۳:۲۲:۲۹
کد خبر: ۱۹۰۲۳۰

باشگاه خبرنگاران|

 امیر عابدی رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان به پرسش‌ها پاسخ داد. روند تجاری ایران در سال ۱۴۰۰ به چه صورتی بوده است؟ تجارت کالایی با قزاقستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد ۳۴.۳ درصدی داشته، همچنین صادرات ایران به این کشور نسبت به سال ۹۹ دارای رشد ۱۰ درصدی بوده است. طبق آمار‌های اعلامی گمرک، پارسال ۲۶ میلیون دلار تجارت کالایی بین دو کشور انجام شده و در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که با این وجود تجارت کالا و خدمات ایران با قزاقستان به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار رسید. عمده کالاهای صادراتی ایران به قزاقستان شامل چه اقلامی است؟ از مهم‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به قزاقستان می‌توان به پسته، خرما، سیب تازه، محصولات گلخانه‌ای، مصالح ساختمانی، رنگ، سیمان، مواد شیمیایی، نساجی و خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های معدنی، راه و ساختمان و کشاورزی اشاره کرد. برخی از کالاهای ایرانی مزیت صادراتی دارند اما مقدار اندکی صادر شدند یا اصلا در بازار این کشور وارد نشده‌اند. کالاهایی شامل، ادوات کشاورزی، فرش و کف‌پوش‌ها، شیرآلات، لوستر، تجهیزات پزشکی و... از جمله این موارد هستند. مشکلات تجار ایرانی در تجارت با قزاقستان چیست؟ روادید از جمله مشکلاتی بود که باعث عدم همخوانی سطح روابط اقتصادی-تجاری با سطح روابط سیاسی بین دو کشور می‌شد که با پیگیری دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه، اتاق مشترک و سفر جدید رییس‌جمهور قزاقستان به ایران این مانع برطرف و قرار شد در آینده‌ای نزدیک برای سفر‌های زیر ۱۴ روز روادید لغو شود که در واقع یکی از بزرگ‌ترین موانع در مسیر توسعه تجارت برداشته شد. یکی دیگر از موانع تجارت با این کشور، حمل و نقل دریایی است که باید در این حوزه پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور تعریف شود یا دولت به جهت سودآور نبودن برخی پروژه‌ها با توجه به وظیفه ذاتی خودش، ورود کند تا با اجرای این پروژه‌ها از طریق دریا به مسیر‌های جاده‌ای قزاقستان دسترسی پیدا کنیم.

یکی از این پروژه‌ها تامین کشتی‌های رو-رو۱ است. هم‌اکنون به دلیل فقدان کشتی رو-رو انتقال محموله‌ها با روش‌های جایگزین و به سختی و با هزینه‌های بالا صورت می‌گیرد.در حوزه ریلی نیز به دلیل کمبود واگن با کاستی‌هایی مواجهیم. از سوی دیگر بالا بودن تعرفه‌های کشور‌های عبوری به عنوان مانعی برای تجارت است که در مذاکرات با مقامات قزاقی به توافقاتی رسیدیم. مسیر جاده‌ای ترکمنستان در دو سال گذشته، به دلیل پاندومی کرونا مسدود بود و ایران محدودیت‌هایی در مبادی ورودی جاده‌ای به کشور آذربایجان برای دسترسی به کشور‌های اوراسیا مخصوصا روسیه و قزاقستان دارد، این مسیر با ایجاد کریدور بنادر شمالی مخصوصا امیرآباد و انزلی به بندر آکتاو با فراهم کردن کشتی رو-رو فرصتی برای رساندن کالا‌های ایرانی به قزاقستان است. همچنین ترکمنستان اعلام کرده کامیون‌های خارجی با ایجاد دستورالعمل‌های خاصی ترانزیت شوند و از مرز عبور کنند، که عبور از چند مرز برای رسیدن به قزاقستان مشکلاتی مانند؛ ویزا برای رانندگان را ایجاد می‌کند که لازم است دستگاه دیپلماسی در این باره پیگیری‌های لازم را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهد. از دیگر مشکلات تجارت با قزاقستان حمل و نقل هوایی بود که پارسال خط هوایی گرگان به «آکتاو» و تهران به «آلماتی» راه‌اندازی شد که هم‌اکنون دو پرواز در ماه صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود طی ۷ روز آینده به یک پرواز در هفته برسد و به زودی هفته‌ای یک پرواز از مشهد به آلماتی نیز اجرایی خواهد شد. شناخت تجار ایرانی از بازارهای قزاقستان چقدر است؟ مشکل دیگر در تجارت با قزاقستان، عدم شناخت کافی تجار از بازار این کشور است؛ انتظار می‌رو با ایجاد دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی توسط بخش خصوصی و برگزاری نمایشگاه، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شود. در این ارتباط اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان از ۱۱ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۱ بزرگ‌ترین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را با حضور بیش از ۶۵ شرکت و یک‌ صد فعال اقتصادی در قزاقستان- آلماتی برگزار می‌کند. نقل و انتقال مالی (پول) از جمله موانع تجاری است.  امیدواریم روسای بانک مرکزی دو کشور در نشستی مشترک راهکاری برای این چالش بیابند البته یکی از راه‌حل‌ها ایجاد شعبه‌ای از بانک ایرانی در کشور قزاقستان است. به نظرتان میزان تجارت ایران با قزاقستان به چه عددی می‌رسد؟ رسیدن تجارت بین دو کشور به ۳ میلیارد دلار طی سه سال امکان‌پذیر است و امسال با لغو روادید امیدواریم این میزان به یک میلیارد دلار برسد. رییس‌جمهور قزاقستان در سفری رسمی و در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی روز یکشنبه وارد تهران شد؛ که در این سفر ۹ سند همکاری و تفاهم‌نامه میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.