انتقاد از خرید تخلف ساختمانی با پرداخت جریمه
بیش از یک ماه از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان گذشت و به نظر میرسد که این حادثه نیز مانند حوادث قبلی درحال فراموشی است. در همین رابطه، علی بیتالهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی معتقد است که اگر از متروپل درس نگیریم شاهد تکرار حوادث دیگری خواهیم بود. او همچنین از رویه پرداخت جریمه برای جبران تخلفات در ساخت و ساز بهشدت انتقاد کرد. بیتالهی در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت توجه ایمنی ساختمانها در قوانین و مقررات گفت: ما قوانین و مقررات خوبی در زمینه ایمنی ساختمان داریم و مساله اصلی ما عدم رعایت کامل این مقررات است. البته ممکن است برخی از مقررات هم نیاز به اصلاح و به روز شدن داشته باشد، اما نکته مهم اجرای درست قوانین و مقررات است. دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: به عنوان مثال همه شهرها طرح تفصیلی دارند که بر اساس آن کاربریهای زمین، ساخت و ساز، معابر و ... در شهرها مشخص شده و در واقع توسعه شهری بر مبنای آن صورت میگیرد. در واقع این طرحها برنامههای ساخت و توسعه شهرها محسوب میشوند که ایمنی هم یکی از مولفههای آن است.
نقص ایمنی ساختمان
با جریمه جبران نمیشود
بیت الهی با اشاره به مشکلی دیگر در ایمنی ساخت و ساز گفت: متاسفانه در مواردی مشاهده شده که برخی از تخلفات ساختمانسازی در شهرداریها با اخذ جریمه برطرف میشود. مثلا گاهی روی یک ساختمانی که باید پنج طبقه باشد دو طبقه یا یک طبقه اضافه ساخته میشود، این تخلف گاهی با اخذ جریمه نادیده گرفته شده و به ساختمان پایان کار داده میشود، در حالی که این امر ممکن است مشخصات ایمنی ساختمانها را تحتالشعاع خود قرار دهد. این نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. لازم است که در واقع اصل تخلف که میتواند ایمنی را هم دچار اخلال کند، برطرف شود و جریمه برطرفکننده اصل تخلف نیست. وی ادامه داد: به عبارت صریحتر نکتهای که از دیدگاه فنی به آن تاکید دارم این است که این جریمه، نقص فنی و ایمنی را برطرف نمیکند، اما متاسفانه سالهاست که در برخی موارد این پدیده رایج است. میتوان گفت که برخی از ناایمنیهای ساختمانها از این دسته هستند که تخلف در ساخت و ساز وجود داشته اما اخذ پایان کار با پرداخت جریمه انجام شده است. دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی درباره اینکه توجه به مقررات چه تاثیری بر افزایش ایمنی ساختمانها و کاهش وقوع حوادثی نظیر آنچه که در متروپل آبادان رخ داد، دارد، گفت: هر کجا که عدول از ضوابط و مقررات وجود داشته باشد در همانجا ضربه خوردیم و خسارت دیدهایم که این یا به صورت مالی بوده یا همزمان به صورت جانی و مالی بوده است. ابعاد حادثه با وجود اینکه گاه محدود به یک ساختمان است اما وضعیت آنچنان بحرانی میشود که توجه کل کشور به آن جلب میشود که یک نمونه آن ساختمان پلاسکو بود.
از پلاسکو درس نگرفتیم که حادثه متروپل رخ داد
بیتالهی ادامه داد: در پلاسکو شرایط ایمنی ساختمان مساعد نبود و تجیهزات اطفا حریق هم در ساختمان وجود نداشت. به گفته مسوول وقت آتشنشانی تهران برای این ساختمان بارها تذکر ایمنی صادر شده بود و در نهایت هم یک حادثه آتشسوزی منجر به ریزش ساختمان شد و آن حادثه تلخ رخ داد. در متروپل هم به همین شکل بود و تخلف و عدم توجه به مقررات مشکلاتی را ایجاد کرد. ما از پلاسکو درس نگرفتیم که حادثه متروپل آبادان رخ داد. وی ادامه داد: در متروپل حتی اگر بر اساس ضوابط و مقررات موجود ساخت و ساز صورت گرفته بود، اولا که احتمال حادثهای رخ نمیداد، اما اگر هم حادثهای رخ میداد، قطعا ابعاد حادثه تا این حد نبود. دو مثال پلاسکو و متروپل نشان میدهد که اگر ضوابط شهرسازی، طرحهای تفصیلی، آییننامههای ساخت و ساز و آن چیزی که مصوب است در عمل نیز انجام شود، اولا از حادثه جلوگیری شده و ثانیا اگر حادثهای هم رخ دهد تلفات جانی و خسارات مالی آن بسیار کمتر خواهد بود. به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی این تلفات ممکن است ناشی از حوادثی مثل زلزله، آتش سوزی و... باشد و حتی ممکن است حادثه به دلیل عدم اجرای الزامات اداری و سازوکارهای مقرراتی احداث یک ساختمان رخ دهد.
کمبود قانون نداریم دور زدن قانون داریم
بیتالهی با بیان اینکه اگر قوانین الزامآور باشد قطعا حوادث و خسارات ناشی از آن کاهش پیدا میکند گفت: ما در این خصوص کمبود قانون نداریم و گرچه ممکن است برخی از قوانین به بازنگری هم احتیاج داشته باشد، اما نکته مهم جلوگیری از راههایی است که میشود با آن قانون را دور زد. نباید اجازه داد که در برابر مقررات تخلف صورت بگیرد و بعد با پرداخت جریمه آن تخلف توجیه شود و در نهایت مجوز و پایان کار صادر شود. وی افزود: به عنوان مثال پیامد ساختوسازهای بلند در معابر تنگی که امکان رفت و آمد در آن نیست، ناایمنیهای متعددی است که میتواند بحرانزا شود. آیا میشود در هنگام بحران گفت که چون این ساختمان جریمه تخلفش را پرداخت کرده، پس بحران رخ ندهد؟ پس باید ضوابط و مقررات برابر آنچه که وجود دارد انجام شود و اگر تخلفی هم رخ داد، اصل تخلف رفع شود. این متخصص ایمنی با بیان اینکه اخیرا در یکی دو مورد برخوردهای خوبی با رفع اثر تخلفات صورت گرفته است، گفت: در بسیاری از موارد کشور ما دارای قوانین بسیار خوب و پیشرفتهای است، اما در اجرا و رعایت قوانین ضعف داریم و یک قانون یا مقرره هر چقدر هم که خوب باشد، اما اجرا نشود، طبیعتا به درد نمیخورد و ما را دچار مشکل میکند و سبب بروز حوادثی نظیر متروپل میشود. به گفته بیتالهی نظارت ضعیف، سهلانگاریها، عدم توجه به قوانین و مقررات، عدم بهکارگیری تکنسینهای فنی و کارگران ماهر و... از مواردی است که دست به دست یکدیگر میدهند تا حادثهای رخ دهد. باید توجه کنیم که جوشکاری ضعیف گاهی میتواند منجر به ریزش یک ساختمان شود. خب این جوشکاری را چه کسی انجام میدهد؟ چه کسی بر آن نظارت دارد؟ در مورد جنس و کیفیت مصالح هم همینطور. یک تکنسین حرفهای و کارگر ماهر این موارد را میداند و رعایت میکند، اما گاهی این اقدامات از سوی کارگرانی انجام میشود که فاقد تجربه کافی هستند و نتیجه آن هم با ریزش ساختمان و حوادثی دیگر رخ میدهد. پس باید در ساخت و ساز به کوچکترین نکات هم توجه شود. او به خسارات ناشی از زلزله در سرپل ذهاب و... اشاره کرد و افزود: زمانی که از خسارات زلزله کرمانشاه بازدید داشتیم، دیدم در ساختمانهایی که حتی درصدی از مقررات و ضوابط هم رعایت شده بود تخریبها آنچنان نبود و افرادی که داخل ساختمانها بودند نجات یافته بودند.