ایرانشهر
پشت پرده قطعی «سامانه کد رهگیری» معاملات ملکی
عبدالله اوتادی، عضو هیاتمدیره اتحادیه املاک با اشاره به اختلال در سامانه کد رهگیری معاملات مسکن، گفت: انتقال سامانه از وزارت صمت به وزارت راه دلیل این اختلال اعلام میشود. اوتادی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه سامانه کد رهگیری معاملات مسکن 3 روز است که قطع شده و مردم و مشاوران املاک را اسیر کرده، گفت: طی چند روز اخیر به دلیل قطع این سامانه، مشاوران املاک نمیتوانند قراردادها را ثبت کنند. وی افزود: از راهبر 8692 دلیل قطع شدن صدور کد رهگیری را پیگیری کردیم که میگویند سامانه در حال انتقال از وزارت صمت به وزارت راه است و همین مساله دلیل قطع شدن سامانه مذکور است. وی با طرح این پرسش که مگر قرار است سامانه بهصورت فیزیکی منتقل شود که قطع شده است، تصریح کرد: متاسفانه مردم مشاوران املاک را مقصر میدانند با آنها درگیر شدهاند، درحالی که بنگاهها هیچ دخالتی در این ماجرا ندارند و خود آنها نیز گرفتار شدهاند. عضو هیاتمدیره اتحادیه مشاوران املاک با یادآوری اینکه کد رهگیری را اتحادیه املاک راهاندازی کرد، گفت: این در حالی بود که به دلیل بهرهبرداری مالی، وزارت صمت این سامانه را از ما گرفت. اوتادی با بیان اینکه پیش از این «توکن» کد رهگیری را اتحادیه املاک تمدید میکرد، افزود: اتحادیه املاک توکن کد رهگیری را بهصورت رایگان صادر میکرد که متاسفانه صدور توکن را از ما گرفتند و به دفاتر پیشخوان و دفترخانهها دادند. مسالهای که باعث شد صدور توکن از حالت رایگان، پولی شود و هزینه 250 تا 400 هزار تومانی را به مشاوران املاک تحمیل کند. وی با تاکید بر اینکه با این کار مردم و مشاوران املاک ضربه خوردند، اظهار کرد: متولی کد رهگیری باید مشاوران املاک باشند نه دفاتر اسناد رسمی و دفاتر پیشخوان.
وضعیت پروازهای داخلی اول مسافر خارجی بعد ایرانی
اکبر غمخوار، عضو هیاتمدیره جامعه تورگردانان همزمان با اجرای طرح بلیت دلاری هواپیما برای مسافران غیرایرانی، خبر داد که بخشی از ظرفیت و سهمیه بلیت مسافر ایرانی در برخی مسیرهای هوایی از دسترس خارج شده است. غمخوار در گفتوگو با ایسنا با اعتقاد بر اینکه اقدام شرکتهای هواپیمایی برای دو نرخی کردن بلیت پروازهای داخلی از نداشتن تسلط مقامهای بالادستی وزارت راه و شهرسازی ناشی میشود، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به حدی بزرگ است که قطعا یک وزیر نمیتواند همه بخشهای آن را اداره کند. وزارتخانهای که سالی یک میلیون مسکن باید بسازد، زیرساخت راهآهن، ناوگان ریلی و جادهای را باید توسعه دهد، مسوولیت شرکتهای هواپیمایی را دارد و هزار کار دیگر باید انجام دهد، دیگر چگونه میتواند روی موضوعی مثل نرخ دلاری بلیت هواپیما برای مسافر غیرایرانی تسلط و کنترل داشته باشد!؟ او با اشاره به مشکلات دو نرخی شدن بلیت پروازهای داخلی، افزود: شرکتهای هواپیمایی اگر میخواهند نرخ بلیت را افزایش دهند و گران کنند، چرا مسافر غیرایرانی را بهانه میآورند و قیمتها را ارزی کردهاند. در کجای دنیا بلیت هواپیما دو نرخ متفاوت دارد و با نگاهی تبعیضآمیز عرضه میشود؟ غمخوار همچنین گفت: شرکتهای هواپیمایی به جای اینکه صندلیهای خود را به مسافر ایرانی بفروشند به خارجیها میفروشند، طوری که از زمان اجرای این طرح، بخشی از صندلیها و ظرفیت پرواز بعضی مسیرها از دسترس خارج شده و در اختیار اتباع غیرایرانی قرار گرفته است. حتی به چارترکنندهها اعلام شده است ۵۰ درصد ظرفیت خود را به اتباع غیرایرانیها بفروشند و به این صورت بخشی از ظرفیت را از دسترس خارج کردهاند. در واقع، برخلاف آنچه توجیه آوردهاند که با این کار قرار است بلیت هواپیما و صندلیها بیشتر در اختیار ایرانیها قرار گیرد، برعکس، سهمی از شهروند ایرانی گرفته شده و برای اتباع غیرایرانی کنار گذاشته شده است. او اضافه کرد: در اقدامی دیگر به آژانسها اعلام کردهاند مطابق صورت جلسه انجمن شرکتهای هواپیمایی در ۶ تیرماه ۱۴۰۱ فروش بلیت به اتباع غیرایرانی فقط از طریق دفاتر فروش یا از طریق سایت رسمی شرکت هواپیمایی امکان پذیر است و فروش از طریق آژانس هواپیمایی و مسافرتی ممنوع است. او افزود: چنین وضعیتی که در ناهماهنگی کامل با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پیش آمده است، نشان میدهد وزیر راه تسلط و کنترلی روی شرکتهای هواپیمایی ندارد. باید در این باره اقدام عاجلی صورت گیرد. ما از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز توقع داریم سریع و صریح اقدام کند و موانع توسعه ورود گردشگران خارجی به کشور را برطرف کند. انتظار داریم از صنف و صنعت گردشگری دفاع کند. متاسفانه از زمانی که این خبر منتشر شده است، هیچ حرکت دلگرمکنندهای را از طرف وزیر شاهد نبودیم. ورود گردشگران خارجی به ایران بعد از دو سه سال محدودیت، دوباره از سرگرفته شده بود، قطعا این اقدام شرکتهای هواپیمایی سرآغازی برای ارزی شدن نرخ سایر بخشها خواهد بود و عاقبت خوشی برای کشور و بهویژه پول ملی نخواهد داشت. او با اشاره به منع سفر شهروندان برخی کشورهای اروپایی و امریکایی به ایران، بیان کرد: اگر ما دنبال توسعه گردشگری از طریق کشورهای همسایه هستیم باید موانع رابرداریم، نه اینکه سنگهای بزرگتری در مسیر قرار دهیم. همین حالا بلیت یکطرفه تهران ـ مشهد به حدود سه میلیون تومان رسیده است، قطعا با این رویه مزیت رقابتپذیری ایران در منطقه از بین میرود و به مرور شاهد خواهیم بود اتباع کشورهای همسایه به جای ایران، ترکیه را جایگزین کنند، هم ارزانتر از ایران تمام میشود، هم آب و هوای بهتری دارند و هم میتوانند خانوادگی تفریح کنند.