از تردد پورشه‌های گذرموقت تا انهدام خودروهای امریکایی

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۰۳:۰۲:۱۶
کد خبر: ۱۹۰۵۶۲
از تردد پورشه‌های گذرموقت تا انهدام خودروهای امریکایی

تعادل |

به تازگی در خیابان‌های پایتخت مشاهده شده که خودروهای پورشه با پلاک گذر موقت در حال تردد هستند؛ این در شرایطی است که طبق بخشنامه گمرک در سال ۱۳۹۶ ورود برخی برندها حتی به صورت گذر موقت، ممنوع است؛ از این رو، تردد این خودروها واکنش‌هایی را در پی داشت و این سوال مطرح شده که این مدل خودروها متعلق به چه کسانی است که توانسته‌اند از گمرک ایران «مجوز خاص گذرموقت» بگیرند؟! یک منبع آگاه پیشتر اعلام کرد که پورشه‌های در حال تردد در پایتخت، سه دستگاه هستند و مبدا ورود آنها از کشور اوکراین بوده است. پیگیری ما از گمرک برای صحت وسقم این موضوع نتیجه‌ای نداشت؛ اما روز گذشته گمرک ایران در رابطه با تردد پورشه‌های با پلاک گذر موقت در سطح شهر آن‌هم با وجود ممنوعیتی که برای آنها وجود دارد، این خبر را تاکید و اعلام کرده که مجوز را برای سه دستگاه که متعلق به هموطنان مقیم اوکراین بوده و در جریان جنگ به کشور برگشته‌اند، صادر کرده است. آن طور که وکیلی به «ایسنا» گفته، از طریق گمرک بازرگان مجوز ورود موقت صادر شده است. البته روز گذشته یک اتفاق دیگر هم رخ داد؛ آنهم منهدم کردن سه خودروی قاچاق امریکایی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از سوی سازمان اموال تملیکی بود که البته واکنش‌های زیادی به همراه داشت؛ برخی آن را یک اقدام اشتباه توصیف کردند. 

    حاشیه‌های سه پورشه در تهران

به تازگی فیلمی منتشر شده، که نشان می‌دهد، خودروی «پورش کاین» در خیابان‌های پایتخت در حال تردد است، این در حالی است که براساس بخشنامه گمرک ورود خودروهای لوکس به کشور ممنوع است. پس از انتشار این خبر، برخی منابع آگاه تعداد خودروهای پورش وارداتی را ۳ دستگاه عنوان کردند که گویا از کشور اوکراین وارد و از گمرک بازرگان ترخیص شدند. پیگیری ما از گمرک برای صحت وسقم این موضوع نتیجه‌ای نداشت! حال اما روز گذشته، وکیلی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران به «ایسنا» تایید کرده که این خودروها مربوط به هموطنان مقیم اوکراین بوده که با بروز جنگ در این کشور ناگزیر به ترک این کشور شده‌اند، از این‌رو با توجه به تاکیداتی که وزارت امور خارجه و مقامات کشور برای ایجاد تسهیلاتی برای آنها در شرایط اضطراری پیش آمده داشته‌اند، گمرک نیز اجازه ورود موقت خودرو را داده است.

آن طور که وکیلی گفته در مجموع برای سه دستگاه و صرفا از مبدا اوکراین و از طریق گمرک بازرگان مجوز ورود موقت صادر شده است.

این ممنوعیت تردد به بخشنامه‌ای که در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ از سوی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به گمرک‌های اجرایی ابلاغ شده است بر می‌گردد، طبق آن، ورود موقت خودروهای سواری با برندهای پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی، خودروهای تشریفاتی و خودروهای لوکس امکان‌پذیر نیست، از این‌رو نباید گمرک پروانه ورود موقت جهت این خودروها را صادر کند و حتی تمدید مدت تردد آنها و موافقت با ورود این خودروها تحت «صحابت کارنه دوپاساژ» (مجوز ورود) ممنوع خواهد بود.

این در حالی است که در سال۱۳۹۷ نیز، این ممنوعیت از سوی معاونت فنی گمرک تمدید و به استناد بخشنامه دی‌ماه سال ۱۳۹۶ مرکز واردات تحت عنوان «ممنوعیت ورود موقت خودروهای سواری لوکس» اعلام می‌شود که بر اساس اعلام مرکز واردات و همچنین با توجه به ممنوعیت ورود خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی (بخشنامه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران)، افزایش تردد خودروهای لوکس به صورت گذر موقت و افزایش تبعات مربوط به آن از جمله اجاره و واگذاری این خودروها و از سویی حساسیتی که از سوی مسوولان در ارتباط با تردد خودروهای لوکس وجود داشته، مجدد تاکید می‌شود که ورود موقت این خودروها ممنوع خواهد بود. یادآور می‌شود؛ ورود موقت خودروهای سواری به ایران طبق ضوابط مربوط به تردد این خودروها و براساس قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی این قانون انجام می‌شود و خودرو می‌تواند به مدت سه ماه وارد کشور و بعد از آن خارج شود، هرگونه ماندگاری بیش از این زمان نیز منوط به موافقت گمرک خواهد بود. در سال گذشته و با افزایش پرونده‌های قاچاق و تخلف و عدم انجام تعهدات از سوی صاحبان خودروهای ورود موقت، گمرک ایران اخذ تضامین سنگین‌تری را برای تردد این خودروها به ایران اعمال کرد. معاون پیشین گمرک، اعلام کرده بود: «سالانه حجم بالایی از خودروهای سواری همراه مسافر از طریق مبادی ورودی کشور تحت رویه‌ گذر موقت و براساس قانون امور گمرکی یا جواز عبور بین‌المللی وارد کشور می‌شوند که بررسی‌های صورت گرفته نشان داده سالانه تعداد قابل توجهی از این خودروها به دلایل متعدد پس از اتمام مهلت اعطایی از سوی گمرک از کشور خارج نمی‌شوند و تخلفاتی در حوزه واگذاری آنها در داخل ایران به افراد دیگر، گزارش شده است؛ به نحوی که در حال حاضر صدها پرونده قاچاق در مراجع ذیربط برای عدم اعاده این خودروها تشکیل و تحت رسیدگی است، از این رو به منظور جلوگیری از بروز تخلف در حوزه خودروهای خارجی که تحت رویه گذر موقت وارد کشور می‌شوند و همچنین در راستای افزایش اثربخشی و اطمینان در تضمین بازگشت و خروج این خودروها در مهلت قانونی تعیین شده و افزایش بازدارندگی در تخلف‌های احتمالی، گمرک‌های اجرایی مکلف به دریافت تضمین در مورد خودروهای سواری ورود موقت شده‌اند.»

    جزییات انهدام خودروهای امریکایی

در همین حال روز گذشته سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از امحای فنی خودروهای لوکس قاچاق در انبارهای این سازمان خبر داد. عبدالمجید اجتهادی-رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی- در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اقدام اخیر برای امحای چند خودرویی که از سال‌ها قبل جهت تعیین تکلیف در اختیار این سازمان قرار داشت، توضیحاتی ارایه کرد. او با بیان اینکه خودروهایی که جهت تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد، تحت شرایطی امحا می‌شود، گفت: وقتی خودرو امکان فروش در داخل کشور یا فروش به شرط صادرات را ندارد و در مجموع هیچ راهی برای استفاده نداشته باشند امحا خواهد شد، خودروهایی که اخیرا امحا شد امکان فروش داخل را نداشت چرا که امریکایی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود که واردات آن ممنوع بوده و قابلیت شماره‌گذاری ندارد، در عین حال این خودروها فاقد هر گونه نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ایران هستند. به گفته اجتهادی، در مواردی، خودروهایی که قابلیت شماره‌گذاری برای عموم را ندارد برای استفاده در برخی نهادهای امنیتی، انتظامی و نظامی، شماره امنیتی شده و به آنها واگذار می‌شود ولی برای این سه خودرو چنین امکانی هم وجود نداشت. او در ادامه با اشاره به اینکه برای این خودروها امکان فروش به شرط صادرات نیز وجود نداشت، توضیح داد: با وجود اینکه سازمان اموال تملیکی، این خودروها را برای فروش به شرط صادرات به مزایده گذاشت، خریدار نداشت که از جمله دلایل، این بود که این خودروها، حدود  ۱۰ سالی در انبارها مانده و به مرور زمان در شرایط آب و هوایی مختلف و آفتاب، کیفیت ظاهری خود را هم حتی از دست داده بود، در عین حال بخشی از قطعات‌ آنها در این سال‌ها جدا شده و متاسفانه به سرقت رفته یا در هنگام جابه‌جایی آسیب دیده بودند. از سویی دیگر اکنون در کشورهای دیگر مدل‌های بالاتری از این خودروها وجود دارد و دیگر خریدار ندارند که مشتری در ایران آن را برای صادرات، خریداری کند.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی افزود: بر این اساس با توجه به قاچاق بودن خودروهای مورد نظر و صدور رای قطعی از سوی مرجع قضایی و عدم امکان هر گونه استفاده از آنها، نسبت به امحای این خودروها جهت تعیین‌تکلیف اقدام شد؛ به‌طوری‌که به غیر از موتور و گیربکس، تمامی قطعات آن امحا و این دو بخش خودرو دراختیار دانشگاه‌های فنی، موسسات دانش بنیان یا هنرستان‌ها گذاشته می‌شود تا جهت آموزش فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد. او این را هم گفت که خودروهای از این دست که باید امحا شوند محدود به انبارهای تهران نیست و در انبارهای تملیکی سایر شهرها نیز وجود دارد که در صورت رای قطعی، تعیین تکلیف خواهد شد. این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر، حداقل ۷۳ دستگاه خودروی امریکایی و بیش از ۱۵۰ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی دیگر در گمرک بلاتکلیف مانده که باقی مانده همان ۱۲ هزار و ۲۶۱ یک دستگاهی است که قبل از ممنوعیت واردات خودرو (سال ۱۳۹۷) به گمرک رسیده ولی هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.