شکست طرح پیاده‌راه 17 شهریور

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۳:۰۶:۵۵
کد خبر: ۱۹۰۷۲۸

مهدی بابایی، نایب‌رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهروندان از وضعیت پیاده‌روی ۱۷ شهریور ناراضی هستند، گفت: کسبه در پیاده‌روی ۱۷شهریور ورشکست شده و دچار تبعات اجتماعی شدند.  بابایی در هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، درباره پیاده راه ۱۷شهریور گفت: مجریان طرح یک روز، این مسیر را پیاده بروند و با مردم و اصناف خیابان صحبت کنند. وی با بیان اینکه شهروندان و کسبه از وضعیتی که ایجاد شده شکایت دارند، گفت: مردم چند سال به شهرداری می‌آمدند از وضعیت خیابان ۱۷شهریور شکایت می‌کردند اما هیچ گوش شنوایی نبود؛ مردم اکنون هم ناراحت هستند. بابایی با بیان اینکه تعداد زیادی از شهروندان و کسبه در خیابان ۱۷ شهریور ورشکست شدند، افزود: ۸۰ درصد کسبه خیابان، فروشنده‌های خودرو بودند که ورشکست شده و دچار تبعات اجتماعی و اقتصادی شدند. وی از کار شهرداری منطقه ۱۲ و باز کردن این معبر تشکر کرد و ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۲ کار بسیار صحیحی انجام داده چرا که اصلاً امکان تردد ایمن در این خیابان وجود نداشت.پیرو تخریب گسترده معبر مردم برای تردد دچار مشکل می‌شدند و شهرداری منطقه ۱۲ شجاعت به خرج داد. این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از کسی به مقامات قضایی شکایت کنیم، باید متخلفانی را به مقامات قضایی معرفی کنیم که این پروژه شکست خورده را اجرا کرده و مردم را معذب کردند. سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اما با اشاره اقدام عجیب و سوال برانگیز تخریب پیاده‌راه ١٧ شهریور از سوی شهرداری منطقه ١٢، تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران به فوریت و قاطعانه در خصوص توقف هرگونه عملیات عمرانی، تا زمان بررسی دقیق توسط کمیسیون‌های مربوطه، ارزیابی ضرر و زیان شهرداری مربوطه به سرمایه‌های شهری و تعیین و تکلیف خاطیان و در صورت لزوم ارجاع پرونده تخلف صورت گرفته به مقام قضایی اقدام کند. تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور خود به رویکردی نو به زیست شهری اشاره کرد و گفت: سیر تحولات شهری در دنیا متناسب با توسعه فناوری‌ها و توسعه زندگی شهری و متناسب با صنعتی شدن تغییرات چشم‌گیری داشته به همین منظور برای ادامه حیات در شهرهایی که هر روز در حال تغییر هستند نیازمند تغییر رویکرد و نگرش هستیم. وی با بیان اینکه نوع نگاهی که در گذشته و حتی حال در شهرها وجود داشته یا دارد این است که با توسعه امکانات برای خودروها می‌شود بر مشکلات شهری غلبه پیدا کرد و همواره به دنبال توسعه خیابان، بزرگراه و پارکینگ و.... هستیم و غفلت کردیم از اینکه هرچقدر ما به این مساله بها دهیم میل به تقاضای خودرو بیشتر می‌شود اظهار داشت: با آغاز قرن بیست و یکم به پدیده جدیدی توجه شد که بر اساس آن به حمل ونقل انسان محور، زدودن خودرو محوری در شهرها و جایگزین کردن زندگی مبتنی بر حمل ونقل انسان محور و توجه به توسعه پایدار شهرها مد نظر قرار گرفت. تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت جهادی شهری، علاوه حدود ٨.٥ کیلومتر مسیر 

پیاده راهی که احداث شد، خیابان ١٧ شهریور در مسیر میدان امام حسین تا میدان شهدا به عنوان یک پیاده‌راه آیینی و مفرح برای مردم ایجاد شد. تصریح کرد: تمامی این اتفاقات براساس اسناد بالادستی صورت گرفت، به استناد طرح جامع تهران گسترش پیاده‌راه، دوچرخه و عرصه‌های عمومی مورد توجه قرار گرفته است. تشکری هاشمی به عملیات تخریب خیابان ١٧ شهریور اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد بودیم بدون کسب مجوز از شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون ماده ٥ که مسوولیت تغییر کاربری را داشته، در یک اقدام عجیب و سوال برانگیز از سوی شهرداری منطقه ١٢ با جداسازی کفپوش‌های سنگی اقدام به تخریب این خیابان شده و مسیر برای خودروها باز شده است. رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: مشخص نیست شهردار محترم منطقه ١٢ با کدام تشخیص، مطالعات و کار کارشناسی و البته با کسب اجازه از کدام تشکیلات مسوول در شهرداری تهران، بر خلاف مصوبات موجود و در عین حال مخالفت صریح معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدام به تخریب این خیابان کرده است. تشکری هاشمی یادآور شد: تصمیمات خلق الساعه غیرقانونی و غیر کارشناسی، منجر به تخریب سرمایه‌های شهر و توهین به مصوبات شورای شهر و اسناد بالادستی شده است و حتما در خصوص تضییع حق مردم و تاراج سرمایه‌های شهر مماشات نمی‌کنیم. وى ادامه داد: تخلف از برنامه ٥ ساله سوم شهرداری، نقض کمیسیون ماده ٥، اقدام به تخریب بر خلاف مطالعات پشتیبان، نادیده گرفتن نظر تخصصی معاونت حمل ونقل و حوزه زیباسازی و وارد آمدن خسارات گسترده به تاسیسات و سرمایه‌هاى شهری به عنوان تخلف از سوی شهرداری منطقه ١٢ محرز و آشکار است. او با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران به فوریت و قاطعانه نسبت به توقف هرگونه عملیات عمرانی، تا زمان بررسی دقیق توسط کمیسیون‌های مربوطه، ارزیابی ضرر و زیان شهرداری مربوطه به سرمایه‌های شهری و تعیین و تکلیف خاطیان اقدام نماید، خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی به منظور حفظ و صیانت از دارایی‌ها و سرمایه هاى شهر و در صورت لزوم ارجاع پرونده تخلف صورت گرفته به مقام قضایی شد. وی اظهار داشت: با همیاری اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، از اقدامات خودسرانه، خلاف مصوبات، خلاف عقل جهانی و اقدامات خلق‌الساعه جلوگیری خواهیم کرد.