در شهر
بازداشت سارق تاسیسات شهری در جنوب تهران
سرهنگ دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی شهرستان ری از بازداشت فردی که در پوشش لباس شهرداری اقدام به سرقت دریچههای فلزی فاضلاب و قطعات پلهای آهنی کرده بود، خبر داد. به گزارش ایسنا، سرهنگ جلیلیان در حاشیه دستگیری این فرد گفت: از چند روز پیش وقوع چند فقره سرقت دریچههای فاضلاب و پلهای آهنی شهرداری که منجر به ایجاد صدمه به شهروندان در محدوده شهرری شده بود، به پلیس اطلاع داده شد که درپی آن ماموران کلانتری ۱۳۱ شهر ری رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار دادند. وی با بیان اینکه ماموران پلیس برای شناسایی این فرد اقدام به پوششدهی نقاط جرمخیز کردند، گفت: در جریان همین اقدامات عوامل گشت انتظامی فردی را که لباس شهرداری بر تن داشت اما در حال باز کردن پیچهای پل یکی از خیابانها بود، مشاهده کردند و با توجه به اینکه رفتار این فرد مشکوک بود، برای بررسی بیشتر به او نزدیک شدند. جلیلیان با بیان اینکه متهم به محض مشاهده ماموران پا به فرار گذاشت، اظهارکرد: در همین راستا نیز تعقیب و گریزی میان این فرد و ماموران پلیس به شکل پیاده انجام شده که دقایقی بعد متهم از سوی ماموران دستگیر شد. این فرد پس از دستگیری سعی داشت خود را بیگناه نشان دهد و دلیل فرارش را نیز ترس ناگهانی از ماموران اعلام کرد اما با توجه به اظهارات ضد و نقیضی که بر زبان آورده بود به مقر انتظامی منتقل شد که در آنجا به جرم خود مبنی بر سرقت قطعات و اجرای پلهای آهنی و همچنین دریچههای فاضلاب اقرار کرد. وی با بیان اینکه متهم در جریان بازجوییهای انجام شده به چهار فقره سرقت دریچههای فاضلاب و پلهای آهنی در پوشش لباس شهرداری اعتراف کرد، گفت: برای این فرد پروندهای تشکیل شد و پس از آن برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد. همچنین تحقیقات تکمیلی در این خصوص ازسوی ماموران فرمانده انتظامی ویژه شهرری در حال انجام است.
خرید ۵ اتوبوس دست دوم با هزینه یک اتوبوس نو
پرویز سروری، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران به تشریح اهمیت خرید اتوبوسهای دست دوم در شرایط فعلی اقتصادی کشور و مدیریت شهری پرداخت و گفت: در حال حاضر مدیریت شهری با افزایش تقاضا و مشکل عرضه مواجه است که در این شرایط فقط واردات اتوبوسهای دست دوم راهگشای مشکل است. به گزارش ایسنا، سروری درباره چرایی اهمیت موضوع «خرید و واردات اتوبوسهای دست دوم»، اظهارکرد: اگر اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشود، جابهجایی شهروندان در شهر دچار مشکل خواهد شد. باتوجه به شرایط فعلی باید اقدامات نوسازی، بازسازی و استفاده از اتوبوسهای بخش خصوصی به ترتیب اولویت عملیاتی شود، اما بخش خصوصی اعلام کرده است که خرید هر دستگاه اتوبوس به مبلغ پنج میلیارد تومان و فعال کردن آن در خطوط اتوبوسرانی برایش سود و آوردهای ندارد. نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران از اتوبوسهای دست دوم مطابق با استانداردهای محیط زیستی استفاده خواهد کرد، افزود: اگر عمر مفید اتوبوسهای دست دوم خارجی ۱۰ سال باشد و در حال حاضر پنج سال سن داشته باشند، میتوان به جای خرید هر دستگاه اتوبوس نو به مبلغ پنج میلیارد تومان، پنج دستگاه اتوبوس به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری کرد.سروری توضیح داد: به معنایی دیگر به جای خرید یک دستگاه اتوبوس نو، میتوان پنج دستگاه اتوبوس دست دوم و مطابق با استانداردهای محیط زیستی کشور خریداری کرد و با همین عمل وضعیت ناوگان را بهبود بخشید. به گفته وی، در حال حاضر مدیریت شهری با افزایش تقاضا و مشکل عرضه مواجه است که در این شرایط فقط واردات اتوبوسهای دست دوم راهگشای مشکل است. نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به مخالفان واردات اتوبوسهای کارکرده گفت: برخی افراد حرفهای غیرکارشناسی در این باره میزنند که به نظرم مخالف منافع مردم سخن میگویند. سروری واردات اتوبوسهای دست دوم را به عنوان یک عامل کمکی در این شرایط عنوان کرد و افزود: باید به زمانی برسیم که درآمدهای شهرداری اجازه تکمیل ناوگان را بدهد و حداقل اتوبوسهای ناوگان را به تعداد چهار سال گذشته یعنی شش هزار دستگاه اتوبوس برسانیم. وی در ادامه تأکید کرد: مابهالتفاوت هزینه اتوبوس دست دوم با نو، امکانی را برای مدیریت شهری ایجاد میکند که بتواند حمل و نقل را ساماندهی و ناوگان را تقویت کند. سپس با منابع مالی جدید ایجاد شده، اتوبوسهای نو خریداری کند و اتوبوس دست دوم خارج شود. نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه درحال حاضر تا جایی که امکان دارد باید خرید اتوبوس با اولویت خرید از داخل انجام شود، گفت: سپس باید بازسازی اتوبوسهای غیرفعال انجام شود که شهرداری در حال بازسازی بخشی از اتوبوسهاست. همچنین باید اجازه داد تا از اتوبوسهای دست دوم به عنوان یک امر کمکی استفاده شود تا پس از ایجاد امکان مالی، اتوبوس نو خریداری شود. سروری یادآور شد: باید موضوع «خرید اتوبوسهای دست دوم» برای مردم و صاحبان اندیشه که در حوزه مدیریت شهری حساس هستند، خارج از چارچوبهای سیاسی و با نگاهی کارشناسانه بررسی شود.