اخبار
افزایش شکاف دیجیتال و عزم دولتها برای مبارزه با غولهای فناوری
افزایش عمق شکاف دیجیتال، متخصصان و دولتهای جهان را بر آن داشته است که تمرکز بیشتری را بر مبارزه با انحصار شرکتهای بزرگ فناوری، معطوف کنند. به گزارش مهر به نقل از فایننشال تایمز؛ حدود ۲۱ سال از روزی که فایننشال تایمز، طی گزارشی، خبر از افتتاح موسسه اینترنت آکسفورد داد، میگذرد. این موسسه، برای تجزیه و تحلیل جایگزینها و چالشهای ناشی از توسعه وب، در آن زمان تأسیس شد. در آن دوره، مباحثی پیرامون مساله شکاف دیجیتال مطرح شد و بسیاری از متخصصان، بحث در مورد این موضوع را آغاز کردند. طی سالهای بعد، مشکلات به همان نسبتی که اینترنت در حال رشد بود، برجسته و بزرگ شدند. در سال ۲۰۰۱، ۵۰۰ هزار کاربر وب جهانی وجود داشت. این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد نفر رسید. حوزه دیجیتال، در حال حاضر، بخشی جدایی ناپذیر از کل کارهایی است که ما به صورت روزمره انجام میدهیم؛ از سیاست و برنامههای پولی گرفته تا کار، زندگی اجتماعی، آموزش و بسیاری از جزئیات دیگر زندگی ما، این روزها، در جهان دیجیتال، جریان دارد. این امر علاوه بر تسریع امور سبب ایجاد یک شکاف دیجیتال عمیق نیز شده است. متأسفانه، بسیاری از افراد جهان به دلیل سن، فقر یا عدم تحصیل، از دنیای دیجیتال، محروم میمانند. این در حالی است که شرکتهای بزرگ فناوری نیز، شکل نگران کنندهای از شکاف دیجیتال را از طریق بسط انحصار در فضای مجازی و بازار فناوری، ایجاد کردهاند. اتکای جهان امروز به تخصص دیجیتال سرنوشت کاربران را در دستان شرکتهای بزرگ فناوری امریکایی، قرار داده است. آنها از طریق بسط قدرت خود در این بازار، به سطح بسیار بالایی از قدرت اقتصادی و انحصار دست یافتهاند. علاوه بر این، آنها توانایی تأثیرگذاری بر زندگی روزمره کاربران را با روشهایی دارند. علاوه بر این، وقایعی چون همهگیری کووید ۱۹ و جنگ روسیه در اوکراین، بسترهای بزرگی برای نشر اطلاعات نادرست، محسوب میشوند. چنین شرایطی، ضرورت ارزیابی روشن و تحقیقات بی طرفانه در مورد این موضوع را برجسته کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از دلایل عمده گسترش و نشر افسار گسیخته اخبار جعلی در این دوران، عدم تمایل شرکتهای بزرگ فناوری برای مبارزه با این قبیل محتوا، بوده است. از سوی دیگر، رشد فناوریهایی چون جعل عمیق نیز، از سوی دیگر، بر اشاعه اخبار جعلی و تشویش اذهان عمومی، دامن میزند. نکته جالب توجه اینکه پلتفرمهای بزرگ اجتماعی، به واسطه وابستگیشان به انتشار مداوم محتوا، عموماً تمایل چندانی به مهار و کنترل موثر اطلاعات نادرست ندارند. به عقیده کارشناسان، تأثیرات وب متعدد و بسیار عمیق است. بنابراین، انحصارگران این حوزه، قدرت بی حد و حصری در زمینه ارایه دسترسی و کنترل شرایط جهان دیجیتال، دارند. به عبارت دیگر، شرکتهای بزرگ فناوری، عموماً، سازنده محصول، فروشنده و تأمین کننده محتوا هستند و از همین روی، در افزایش جهانی عمق شکاف دیجیتال، تأثیر شگرفی دارند. از سوی دیگر، اغلب سیاستگذاران، به دلیل جزئیات فراوان و پیچیدگی تخصص حوزه فناوری، زمان و توانایی لازم برای درک این شرایط را ندارند. این امر نیز سبب آزادی بیش از حد شرکتهای انحصارگر فناوری میشود و از همین روی، نقش متخصصان و نهادهای پژوهشی چون موسسه اینترنت آکسفورد، در تبیین وضعیت موجود، بیش از پیش، پررنگ میشود.
شکایت تازه از اپل به علت نقض حق اختراع
اپل هدف یک شکایت تازه به علت نقض حق اختراع قرار گرفته و شرکتی مدعی شده اپل بدون رعایت حقوق ثبت اختراع آن از فناوری اختصاصی این شرکت در تراشههای خود استفاده کرده است. به گزارش مهر به نقل از اپل اینسایدر، شرکت شاکی سنرای مموری نام دارد و به علت طرح شکایات متعدد علیه شرکتهای بزرگ فناوری با هدف محکوم کردن آنها در دادگاه و دریافت غرامت شهرت دارد. شکایت سونرای مموری علیه اپل در تاریخ ۱۵ ژوئیه در دادگاه منطقهای ایالات متحده در ناحیه غربی تگزاس ثبت شده و در آن اپل به نقض دو اختراع ثبت شده این شرکت متهم شده است. یکی از اختراعات با عنوان تراشه چندپردازنده با چندین سیستم عامل مربوط به سال ۲۰۰۵ است و دیگری با عنوان مدار پمپ شارژ متغیر با بار دینامیکی اولین بار در سال ۲۰۰۴ ثبت شده است. شرکت شاکی مدعی است از فناوریهای یادشده در طیف گستردهای از محصولات اپل استفاده شده که شامل فهرست بلندبالایی از محصولات اپل بوده و آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس، آیپد نسل پنجم، تمامی نسلهای آیپد پرو و مدلهای مختلف مکبوک ایر و مکبوک پرو را در بر میگیرد.