رویداد
سود سنواتی ۳۹ شرکت بورسی با سجام واریز شد
دانشجو| تازهترین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت سپردهگذاری مرکزی نشان میدهد که در ادامه واریز سود سنواتی سهام ناشران با استفاده از سامانه سجام، در سه هفته ابتدایی تیر ماه امسال ۳۹ شرکت حاضر در بازار سهام، سود سنواتی سهامداران خود را از طریق این سامانه واریز کردهاند. اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است در ماه ابتدایی فصل تابستان سال جاری و تا پایان روز ۲۲ تیر ماه سود سنواتی سهام ۳۹ شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان کیش، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایهگذاری اعتبار ایران، خاک چینی ایران، سرمایهگذاری سبحان، شیشهسازی مینا، زامیاد، سیمان صوفیان، فولاد کاوه جنوب کیش، سرمایهگذاری وثوق امین، سرمایهگذاری جامی، سیمان خزر، پتروشیمی اصفهان، خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر، تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک، مدیریت انرژی امید تابان هور، کارخانجات تولیدی شهید قندی، بانک تجارت، پتروشیمی فنآوران، بانک خاورمیانه، لوله و ماشینسازی ایران، پرداخت الکترونیک سامان کیش، هتل بینالمللی پارسیان کوثر اصفهان، گروه مدیریت سرمایهگذاری امید، گروه بهمن، کشت و صنعت جوی، بیمه البرز، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، سیمان شرق، صنایع تروشیمی دهدشت، سرمایهگذاری پارس آریان، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی خراسان، بانک پارسیان، قند اصفهان، کاشی الوند، کویر تایر و سیمان بجنورد» با سامانه سجام به حساب سهامداران این شرکتها واریز شده است. از ابتدای سال جاری نیز سود سنواتی سهام ۴۴ شرکت «لیزینگ رایان سایپا، بیمه زندگی خاورمیانه، لیزینگ ایران وشرق، گروه سایر اشخاص بورس کالا، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی نوری، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، فروسیلیس ایران، صنعتی آما، فولاد مبارکه اصفهان، غلتکسازان سپاهان، گروه توسعه هنر ایران، بانک سینا، سرمایهگذاری ساختمان نوین، سرمایهگذاری شفا دارو، تولید نیروی برق دماوند، مجتمع پترو صنعت گامرون، گروه دارویی برکت، سرمایهگذاری البرز، بهنوش ایران، بانک دی، پالایش نفت تهران، بانک ملت، سرمایهگذاری توسعه ملی، سرمایهگذاری صنعت بیمه، جنرال مکانیک، تامین سرمایه بانک ملت، سرمایهگذاری پتروشیمی، پست بانک ایران، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، کشتیرانی دریای خزر، سرمایهگذاری بوعلی، سرمایهگذاری توسعه گوهران امید، فولاد آلیاژی ایران، بانک کارآفرین، داروسازی فارابی، سیمان درود، بورس انرژی، سرمایهگذاری خوارزمی، بیمه حکمت صبا، بیمه نوین، سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایهگذاری پردیس و حق تقدم سرمایهگذاری پردیس» با استفاده از اطلاعات سامانه جامع سهامداران (سجام) نیز به حساب سهامداران این ناشران واریز شد.
ابهاماتی که خصوصیسازی خودروسازان را ناممکن میکند
اقتصادآنلاین| مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو گفت: پس از اینکه در سال ۷۱ نماد خودرو در بورس ثبت شد و حدود ۱۷ درصد از سهام ایران خودرو توسط بورس واگذار شد تا به امروز تنها ۵.۷ درصد از سهام ایران خودرو در دست دولت باقی مانده است. از نظر شجاعی دیدگاه واگذاری اندک سهام دولت در خودروسازی و قطع دخالت دولت در تصمیمات این شرکتها سطحی و سادهلوحانه است و شکوفایی صنعت خودروسازی در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی به نظر امکانپذیر نیست.وی گفت: اگر ما میخواهیم چنین تصمیمی بگیریم دو سیاست راهبردی را باید در پیش بگیریم. اول اینکه هر آنچه که خصوصیسازی در صنعت خودرو در این دو دهه تجربه کرده است را در نظر بگیریم و نکته دوم اینکه باید پیش نیازهای واگذاری مدیریت خودروسازان را هم فراهم کنیم.وی ادامه داد: خصوصیسازی خودروسازان در این شرایط همچون فروش ساختمانی است که سالیان سال است که به دست مستاجر است و در صورت تصمیمگیری برای فروش، این ساختمان قطعا به بازسازی نیاز دارد.خصوصیسازی این دو خودروساز در شرایطی مطرح میشود که زیانهای سنگین صدهزار میلیارد تومانی، ساختارهای پیچیده سهام داری و مداخلات شدید سیاسی همچنان رفع نشده است. شرکتها و هلدینگهای اقتصادی و غیرمرتبط با تولید این خودروسازان از مشکلات اساسی است که خصوصیسازی با آنها مواجه است. حتی در زمینه سهامداران ما با بانکهایی مواجه هستیم که به ناچار در ازای بدهی خودروسازان سهامدار آنها شدهاند. به عنوان مثال ۳ بانک در سال ۹۹ حدود ۸ درصد از سهام خودروسازان را در ازای بدهی آنها از دولت دریافت کرده است و دولت اسم این واگذاری را خصوصیسازی میگذارند.نکته جالبتر این است که عبدالملکی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی در دو نامه به وزرای صمت و اقتصاد گفته بود که 8 درصد سهامی که در اختیار این وزارتخانه هست را به دلیل زیانده بودن نمیخواهد و درخواست عرضه این سهام را در راستای خصوصیسازی کرد.نکته عجیب بعدی این است که زیر مجموعههای شرکتهای خودروسازی جزو سهامداران خودروسازان هستند. به عنوان مثال شرکت گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو، 10.59 درصد از سهام این خودروساز را در اختیار دارد.حالا در این شرایط به نظر نمیرسد بخش خصوصی با در نظر گرفتن وجود چنین مشکلاتی در ساختار سهامداری و البته زیانده بودن این شرکتها، تمایلی به سرمایهگذاری در این بخش داشته باشد.