رویداد
زمان واریز سود جاماندگان سهام عدالت اعلام شد
فارس| محمود حسنلو، معاون شرکت سپردهگذاری مرکزی گفت: سود سهام عدالت سهامدارانی که قبلاً دریافت نکرده و شماره حساب جدید در سجام اعلام کردهاند، از روز شنبه واریز میشود. محمود حسنلو در مورد سود سهام عدالت برای کسانی که در نوبت قبلی دریافت نکردهاند، گفت: تاکنون ۱.۹ میلیون نفر از سهامداران عدالت شماره شبای صحیح در سامانه سجام اعلام نکرده بودند، در نتیجه سودی بابت سهام عدالت که در اسفندماه سال گذشته واریز شد دریافت نکرده بودند. وی افزود: برای دریافت سود سهام عدالت مهلتی مقرر کردیم که قرار شد تا پایان تیرماه شماره شبای حساب بانکی این افراد از طریق سامانه اطلاعات جامع مشتریان، سجام اعلام شود که تعدادی از سهامداران عدالت شماره شبای خود را اعلام کردند. معاون عملیات شرکت سپردهگذاری مرکزی گفت: کسانی که شماره شبای خود را اعلام کردند به تدریج از اول مرداد سود جامانده آنها به حسابشان واریز میشود. وی گفت: برخی افراد یا اصلاً شماره شبا اعلام نکرده بودند یا اینکه شماره حساب آنها مشترک بوده یا دارای حسابهای بلندمدت یا ناقص بوده است، بنابراین امکان واریز سود سهام عدالت در نوبت قبلی فراهم نبود. حسنلو این را هم گفت: هنوز تعداد زیادی از سهامداران عدالت شماره شبای خود را در سامانه سجام اعلام نکردهاند. به گفته وی، طبق قانون بودجه سال جاری، سود همه شرکتهای بورسی و فرابورسی از جمله سود سهام عدالت به صورت متمرکز و از طریق شماره حسابهای اعلامی در سامانه سجام به حساب ذینفعان واریز میشود. وی این را هم گفت: در سال جاری هم تعداد زیادی از شرکتها سود سهام خود را از طریق سجام برای سهامداران اعلام کردهاند. همچنین سودهای رسوبی از سالهای گذشته در شرکتهای بورسی و فرابورسی به تعداد ۳۹ شرکت امسال از طریق سجام به حساب ذینفعان واریز شد. معاون شرکت سمات همچنین گفت: سود کسانی که شماره حساب آنها ایراد داشته باشد، در شرکت سپردهگذاری محفوظ است و هر موقع که شماره شبا در سامانه سجام اعلام کنند، در نوبتهای بعدی واریز سود، سود آنها نیز واریز خواهد شد.
خروج تدریجی خودروسازان از زیاندهی
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور با اشاره به جلسه اخیر قطعهسازان با وزیر صمت، افزود: آنطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، قیمتگذاری سهام شرکتهای ایرانخودرو و سایپا و داراییهایشان از سوی تیمهای مختلف کارشناسی با سرعت در حال انجام بوده و در مراحل پایانی خود است.به گفته این مقام صنفی، طی روزهای آینده ارزشگذاری سهام خودروسازان و شرکتهای وابسته آنها انجام میشود.وی ادامهداد: با این حال، اینکه واگذاریها به چه شکل انجام شده، سهام شرکتهای اقماری خودروسازان کمکم یا یکجا واگذار شود، بحث اهلیت سهامداران، در نظر داشتن قوانین ضد انحصار، رفع تعارض منافع در کنار برنامه تعهدات متقابل بین خریدار و دولت و...، همه و همه مسائلی است که در وزارت صمت در حال نهایی شدن است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور پیشبینی کرد که طی یکی دو هفته آینده شاهد قیمتگذاری سهام خودروسازان و اعلام آن به بورس باشیم و واگذاری سهام مطابق برنامه وزارت صنعت تا مهر ماه امسال اجرایی شود. وی خاطرنشانکرد: در صورت تحقق این مهم، با عرضه خودروها در بورس و قیمتگذاری آنها، ایرانخودرو و سایپا از زیان خارج شده و بهتدریج به سود دهی میرسند. محبینژاد تصریحکرد: با واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی، تصدیگری دولتی حذف شده و تقریبا کار به بخش خصوصی سپرده میشود. وی ادامهداد: همچنین نقدینگی خوبی به سمت این خودروسازان سرازیر شده و نقدینگی مورد نیاز تولید نیز میتواند تا حد زیادی از این طریق فراهم شود. پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: در صنعت خودرو ۲ مافیا وجود دارد که با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا بخش عمدهای از مافیا حل و فصل میشود. سیدرضا فاطمی امین افزود: سال ۱۴۰۱ این سهام به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد شد که گام بلندی در این راستا است و وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص خواهد شد. وی بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم تا ۲۵ درصد سهام ایران خودرو و ۴۰ درصد سهام سایپا که در حقیقت خودسهامداری است واگذار و همانطوری که رییسجمهوری اعلام کرد واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا انجام شود. وزیر صمت خاطرنشانکرد: هر کسی که بتواند ۲ صندلی از ایران خودرو یا سایپا را در اختیار بگیرد مدیرعامل این شرکتها را تعیین خواهد کرد، امروز نیازی نیست که ۱۷ درصد باقیمانده سهام سایپا یا ۶.۷ درصد باقیمانده سهام ایرانخودرو را واگذار کنیم، بلکه با حل و فصل مساله خودسهامداری در این شرکتها پول وارد آنها شده و ساختار سهامداری اصلاح خواهد شد. این مقام مسوول یادآور شد: امروز ۴۰ درصد سهام سایپا برای خود این شرکت است و اگر پول آن آزاد شود و نقدینگی به شرکتهای زیرمجموعه برود بین ۶ تا 7 هزار میلیارد تومان کمتر به تسهیلات نیاز خواهد داشت و قیمت تمام شده تولید خودرو کاهش خواهد یافت.