اخبار
قیمت جدید ۵ محصول لبنی اعلام شد
قیمت مصوب ۵ محصول لبنی شامل ماست با اوزان ۲,۵ کیلوگرم و ۲ کیلوگرم با قیمتهای ۳۹ هزار و ۹۰۰ و ۴۹ هزار و ۸۰۰، پنیرUF ۴۰۰ گرمی با قیمت ۳۷ هزار تومان، شیر بطری یک لیتر کم چرب با قیمت ۱۸ هزار تومان و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب با قیمت ۱۵ هزار تومان در جلسهای با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مورد توافق انجمن صنایع لبنی و اتاق اصناف قرار گرفت. بر این اساس رییس اتاق اصناف ایران با ارسال نامهای به روسای اتاقهای اصناف کشور تاکید کرد که عرضه محصولات لبنی مشمول طرح مردمیسازی یارانهها با قیمت مصوب انجام شود. در این نامه تاکید شده است: «با توجه به سیاست دولت مبنی بر تامین و عرضه اقلام اساسی و ضروری اقشار مختلف جامعه با قیمت مناسب پیرو مباحث مطروحه در جلسه روز یکشنبه مورخ ۲۶ تیر با حضور نمانیدگان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نمایندگانی از اتاق اصناف ایران و نیز انجمن صنایع فراوردههای لبنی ایران مبنی بر عرضه به میزان مکفی محصولات لبنی مشمول طرح مردمیسازی یارانهها با قیمت تعیین شده توسط کارگروه تنظیم بازار کشور، نرخها بشرح ذیل توافق گردیده و مورد انتظار است کلیه اجزای شبکه تامین و توزیع نسبت به رعایت آن اقدام کنند.»
راههای جایگزین ایران برای دور زدن سوییفت
رییس سازمان توسعه تجارت میگوید برخلاف این تصور که با وجود تحریمها، امکان توسعه تجارت خارجی کشور وجود ندارد، در ماههای گذشته گامهای مهمی در این مسیر برداشته شده است. علیرضا پیمان پاک در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: یکی از رسالتهای سازمان توسعه تجارت، توسعه صادرات و به نوعی ایجاد یک تراز تجاری مثبت است. وظیفه دیگر نیز مدیریت واردات است. افزون بر این، طبق اساسنامه سازمان توسعه تجارت، انتظاری که از آن میرود، ایجاد فرماندهی واحد در حوزه تجارت خارجی است. بنابه اظهارات این مقام مسوول، رویکرد بعدی سازمان توسعه تجارت،
مانع زدایی است. سیاستهای ارزی باید متوزان و هماهنگ با سیاستهای تجاری باشد. در حوزه ارزی، تجار در خصوص بازگشت ارز صادراتی مشکل داشتند. ارز صادراتی باید به کشور برگردد، اما روشهای آن باید متنوع باشد و تسهیل شود؛ مخصوصاً در شرایطی که تحریم هستیم. به این موضوع ورود کردیم و با همکاری بانک مرکزی این سیاستها اصلاح شده است. وی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت منطقه نسبت به ظرفیتها بسیار پایین است، بیان کرد: سهم ایران از بازارهای تجارت جهانی بسیار کم است. در بازار ۱۲۵۰ میلیارد دلاری کشورهای هدف، سهم ما ۲۵ میلیارد دلار است. در بازارهای هدف تنها یک تا دو درصد نقش داریم. ما صادرات محور نبودهایم. اگر بودیم، دچار تعارض تنظیم بازار نمیشدیم. اولین گام تسهیل قوانین بوده است. باید به سمتی برویم که تجار و بخش خصوصی احساس کنند تحت حمایت هستند. پیمان پاک افزود: اصلیترین مسالهای که در سازمان توسعه تجارت داشتیم، استفاده از دانش و تجربه بخش خصوصی در برنامهریزیها و مانع زداییها بوده است. ما تقابل اتاقها با دولت را به قرابت تبدیل کردیم. منافع اتاقها باید طوری باشد که به کل تجار برسد و نباید تنها یک عده خاص از حمایتها برخوردار باشند. کشورها را به اتاقهای استانی وصل کردهایم. باید به جایی برسیم که دولت فقط تنظیمگر باشد و بازیگر اصلی، بخش خصوصی باشد. رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ارتباط بسیار نزدیکی بین سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برقرار است و برنامهریزیهای مشترک و هماهنگی بین سازمانی داریم، توضیح داد: سفارتخانهها به ما کمک میکنند، رایزنان بازرگانی ما عموماً در سفارتخانهها مستقر هستند. در فضای تجارت ممکن است برخی فعالان تمایل نداشته باشند به دلایل تحریمی به سفارتخانهها نزدیک شوند. ما با هماهنگی وزارت خارجه، مراکز تجاری ایجاد کردهایم. وی افزود: این تصور بود که با قطع سوئیفت دیگر کاری نمیتوان کرد. در صورتی که این اصلاً مطرح نیست. بحث تهاتر، رمزارزها، بلاکچین و استفاده از ظرفیت بیمهها مثل صندوقهای ضمانت صادرات در اولویت سازمان توسعه تجارت قرار گرفت. در گذشته هم تهاتر را داشتیم، اما مختص به معدن بود.