ظن قاچاق درباره خودروهای پشت گمرک
در روزهای اخیر فلیمها و تصاویری در شبکههای اجتماعی دست به دست شد که نشان از دپو انواع خودرو خارجی در گمرک بوشهر داشت. خودروهایی که ارزش آنها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تخمین زده میشود. رییس قوه قضاییه نیز در سفر به این استان پیگیر آزادسازی خودروهای خاکخورده شد. اما نکته جالب در این تصاویر این بود که برخی خودروهای دپوشده دارای پلاک ملی ایران بودند. از اواخر سال ۹۶ که واردات خودرو ممنوع شد، تعدادی خودرو طبق روال گذشته وارد کشور شدند. اما به دلیل تصمیم یک شبه دولتِ وقت این خودروها نتوانستند از گمرک عبور کنند. توجیه این تصمیم ناگهانی سیاستی بود که امریکا در قبال ایران اخذ و تحریم ارزی، بانکی و انتقال پول را وضع کرد. در مقابله با تصمیم امریکا ورود کالاهای ارزبر و لوکس به ایران ممنوع شد که شامل خودرو نیز میشد.تصمیم دولت ایران زمانی اخذ شد که بسیاری از این کالاها در مسیر رسیدن به ایران بودند. اما هنوز تشریفات واردات را انجام نداده بودند. البته برخی واردکنندگان هم به هر دلیلی میخواستند دیرتر ثبت سفارش کنند. دولت وقت چهار دوره مهلت داد تا این خودروها تشریفات واردات را طی کنند و در نهایت حدود ۱۰ هزار خودرو از ۱۲ هزار خودرو ترخیص شدند. حالا با انقضای قانون ممنوعیت خودرو در بهار ۱۴۰۱، این امید وجود دارد که واردکنندگان بتوانند اموال خود را ترخیص کنند.روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک، د در خصوص ترخیص این خودروها به « تجارت نیوز» گفت: حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این خودروها دارای پرونده قضایی هستند. بسیاری از این خودروها شاکی خصوصی دارند یا ظن قاچاق در مورد آنها وجود دارد. هر وقت این خودروها رای برائت بگیرند، ترخیص میشوند. درباره آنها محدودیت زمانی وجود ندارد.او در ادامه بیان کرد: اما تعدادی از این خودروها ثبت سفارش ندارند. تنها در بوشهر ۸۸۰ خودرو فاقد ثبت سفارش هستند. صاحبان این کالاها میتوانند خودرو خود را مرجوع یا صبر کنند تا امکان ثبت سفارش برای آنها ایجاد شود. در این صورت باید تا آزاد شدن واردات خودرو صبور باشند. لطیفی اشاره کرد: از آنجایی که این خودروها تولیدات سال ۲۰۱۷ به قبل هستند، مالکان از مرجوع کردن آنها زیان بسیاری میبینند. بنابراین ما هم امیدواریم این خودروها به بازار خود ایران وارد شوند.سخنگوی گمرک در اظهاراتی دیگری عنوان کرده که بخشی از خودروها اظهارنامه متروکه صادر شده است. در حال حاضر نیز جزو اموال تملیکی هستند. اما از آنجا که سازمان اموال تملیکی انبارهای کمی دارد، این اموال را در مبادی ورودی نگاه داشتهاند. این خودروها بر اساس قوانین سازمان اموال تملیکی سازماندهی خواهند شد. در واقع به گمرک ارتباطی ندارد. همچنین تصمیمگیری در مورد آن ۹۰۰ دستگاه که ثبت سفارش ندارند، با وزارت صمت و دولت است. ما با دستور آنها یا با دستور مقام قضایی میتوانیم آنها را ترخیص کنیم. بنابه اظهارات وی، خودروهای بالا ۲۵۰۰ سی.سی یا خودروهای ساخت کشور امریکا از قبل هم اجازه ورود به کشور نداشتند که شامل چندین خودرو در این اموال میشود. راجعبه آنها سایر دستگاهها تصمیم میگیرند. لطیفی افزود: تمام این خودروها در مبادی ورودی و انبارهای آن هستند. ما در گمرک انبار نداریم. این سوءتفاهم پیش نیاید که گمرگ این اموال را نگهداری میکند. او درباره ماشینآلات راهسازی نیز یادآور شد: حدود ۳۰۱ دستگاه ماشین راهسازی وجود دارد. ۲۰۱ دستگاه جز دارایی سازمان اموال تملیکی است. ۱۶ دستگاه شرح قبض انباری سالم ندارند. ۴۴ دستگاه از مرجع تحویلگیرنده به گمرک اعلام نشدهاند. به محض اعلام این دستگاهها ترخیص میشوند.