اخبار
ضبط دولت یا ترخیص خودروهای دپو شده؟
طبق اعلام مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، طی بازدید اخیر رییس قوه قضاییه از بندر بوشهر، دستور تعیین تکلیف فوری خودروهای دپو شده صادر شده است و احتمالا به زودی وضعیت آنها مشخص خواهد شد؛ این خودروها بنا به شرایطی که دارند ممکن است به ضبط دولت درآمده یا ترخیص و به صاحبان کالا تحویل داده شود. عبدالمجید اجتهادی -مدیرعامل سازمان اموال تملیکی- در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با اینکه در جریان سفر اخیر رییس قوه قضاییه به بوشهر، درباره خودروهای وارداتی که از سالها پیش در گمرک مانده و تعیینتکلیف نشده چه مسائلی مطرح و مورد توجه قرار گرفت، توضیح داد. وی گفت: یکی از مسائلی که مورد انتقاد رییس قوه قضاییه قرار گرفت این بود که حدود پنج سال از توقیف و نگهداری این خودروها گذشته ولی همچنان در شرایط آب و هوایی نامناسبی قرار دارد و بخشی از ارزش خود را از دست داده و تعیین تکلیف نشده است، از این رو دستور بررسی فوری وضعیت خودروها صادر شد.این مقام مسوول در سازمان اموال تملیکی در مورد وضعیت خودروهای دپو شده نیز گفت: بخشی از این خودروها دارای پرونده قضایی است که امیدواریم که به زودی به سرانجام برسد و با صدور رای، تعیینتکلیف شود. ممکن است با رای صادره، خودرو به ضبط دولت درآید یا اینکه رای برائت صادر و به صاحب خودرو استرداد شود معاون وزیر اقتصاد این را هم گفت که بخشی از این خودروها فاقد ثبتسفارش هستند که امکان ترخیص نداشتهاند، با این حال با دستور اخیر رییس قوه قضاییه، احتمالا به زودی نیز تعیین تکلیف شوند. به گزارش ایسنا، این اولینبار نیست که مقام مسوولی از وضعیت خودروهای دپو شده بازدید و دستور تعیین تکلیف آنها را صادر کرده است ولی برای این حدود ۲۲۴۹ دستگاه باقی مانده در نهایت به نتیجه مشخصی نرسیده و همچنان در گمرک خاک میخورند. از سالها پیش و قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۲ هزار خودرو وارد و در گمرک دپو شده که با اعمال ممنوعیت فرصت ترخیص پیدا نکرد و در نهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی حدود ۲۲۴۹ دستگاه به دلایل مختلف، ترخیص نشده و مدتهاست در گمرک مانده است. بخشی از خودروها دارای پرونده قضایی است که طبق مصوبه قبلی هیات دولت برای تعیین تکلیف این خودروها، برای آنهایی که دارای پرونده قضایی هستند، قید زمانی مطرح نیست و هر زمان که رای مرجع قضایی صادر شود امکان برگشت به صاحب کالا را خواهند داشت. حدود ۱۰۰۰ دستگاه فاقد ثبتسفارش هستند که حتی اگر مهلتی برای تعیینتکلیف آنها مشخص شود ولی سامانه ثبت سفارش را وزارت صمت باز نکند، امکان ترخیص ندارند. همچنین بخشی از این خودروها، امریکایی یا ساخت امریکا است که امکان ورود به کشور را نداشته و باید مرجوع یا امحاء شود.
چرا خرید و فروش برنج متوقف شده؟
رییس اتحادیه برنجفروشان بابل گفت: خرید و فروش برنج متوقف شده است و حتی فروشگاههای زنجیرهای نیز برای خرید و دپو محصول ورود نکردند چراکه این باور شکل گرفته است که قیمتها بالاست، باید ریزش کند و به زیر کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد. حسن تقیزاده در گفتوگو با «ایلنا»، با بیان اینکه برنج خارجی را با نام برنج ایرانی در بازار عرضه میکنند، افزود: قیمت برنج خارجی کیلویی ۳۰ هزار تومان و برنج طارم نیز ۱۱۰ هزار تومان است این فروشندگان بعد از مخلوط کردن برنج داخلی و خارجی و ریختن برنج خارجی در گونی طارم آنها را باقیمتی مابین این دو نرخ به عنوان مثال کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش میرسانند. رییس اتحادیه برنجفروشان بابل با اشاره به نرخ انواع برنج در بنکداری شهرهای شمالی، اذعان کرد: طارم و هاشمی کیلویی ۹۷ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۵۵ هزار تومان، ندا کیلویی ۵۰ هزار تومان و فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان بهفروش میرسد. این نرخها در بنکداری شهرهای شمالی است و بنکداری تهران میتواند بر این قیمتها ۳ درصد سود در نظر بگیرد. وی با بیان اینکه بازار برنج در شرایط رکود قرار گرفته است، ادامه داد: خرید و فروش برنج متوقف شده است و حتی فروشگاههای زنجیرهای نیز برای خرید و دپو محصول ورود نکردند چراکه این باور شکل گرفته است که قیمتها بالاست، باید ریزش کند و به زیر کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد. تقیزاده کیفیت و کمیت برنج در سال زراعی ۱۴۰۱ را قابل توجه عنوان کرد و افزود: دولت قیمت دستوری برای برنج اعلام نکرد اما بهطور ضمنی به فروشگاهها اعلام کرد که برنج بالاتر از کیلویی ۸۵ هزار تومان نباید عرضه شود از اینرو فروشگاهها رغبتی برای خرید برنج سال زراعی جدید از خود نشان ندادهاند. به نظر میرسد اگر در ۲ هفته آینده اقدام به خرید برنج نکنند قیمت این محصول در شهرهای شمالی افت کند.وی تاکید کرد: برنجها در کارخانه دپو شده و در دست کشاورزان است و هیچ واسطهگر و دلالی برای خرید برنج ورود نکرده است.