ایرانشهر
وجود ۲.۶میلیون بنای لرزان و ناپایدار در کشور
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود ۲.۶میلیون بنای ناپایدار و لرزان در کشور از تدوین بسته «تشویقی شهرسازانه» خبر داد و گفت: این بسته که بزودی به تصویب میرسد شامل مشوقهای شهرسازی است و پیشبینی میکنیم با استقبال سازندگان روبرو شود، به عنوان نمونه به سازندگان درب اضافه میدهیم که باعث میشود پارکینگ مزاحم نداشته باشیم. بسته تشویقی سرعت خوبی به احیای بافتهای فرسوده خواهد داد. به گزارش تسنیم، محمد آیینی ادامه داد: حدود 210 هزار بنای ناپایدار تاکنون احیا شده است و در این بناها 670 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.
اعتراض به افزایش تعرفه حمل بار داخلی
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی طی نامهای به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت این بخش خواستار ابطال ابلاغیه راهآهن برای افزایش تعرفه بهرهبرداری حمل بار داخلی شدند.به گزارش تسنیم، در بخشی از این نامه آمده است: «بررسی آمارهای عمده و اخبار مهم بخش باری در سال 1400 و سه ماه نخست امسال و مقایسه آنها با عملکرد مدت مشابه سالهای گذشته نشان میدهد در این بازه زمانی، افت هشداردهندهای در عملکرد این بخش رخ داده است.این در حالی است که متاسفانه با وجود مهیا بودن شرایط برای افزایش سهم کریدورهای ریلی ایران از مبادلات تجاری بینالمللی روند رو به رشد ترانزیت ریلی در بهار امسال نیز کند و تقریبا متوقف شده است. از جمله علل این افت میتوان به پا برجای مانده از برخی کمکاریها و سوءتدبیرها در دوره گذشته در کنار برخی رویکردها، رفتارها و تصمیمات اشتباه در دوره جاری اشاره کرد.فارغ از تحلیل علل و عوامل این روند نزولی جدید که در جای خود قابل بررسی و تحلیل کارشناسی است، برای گذر از این شرایط بحرانی لازم است در شرایط کنونی مجموعه وزارت راه و شهرسازی و ارکان اجرایی حوزه حملونقل ریلی از جمله شرکت راهآهن و مجموعه بخش خصوصی فعال در این حوزه در بالاترین سطح ممکن با یکدیگر تعامل سازندهای داشته باشند اما در عمل شاهد چنین رویکردی از جانب راهآهن نیستیم.در حالی افزایش هزینهها، کمبود لکوموتیو آماده بهکار در شبکه ریلی کشور، مطالبات وصول نشده چندین ماهه شرکتهای مالک لکوموتیو، شرکتهای تعمیرات لکوموتیو، خطوط و...، مدیریت سنتی و همچنین پایین بودن سرعت بازرگانی واگنهای باری جذابیت سرمایهگذاری در بخش حملونقل ریلی را به حداقل رسانده است با ابلاغ تعرفه حق بهرهبرداری راهآهن برای حمل داخلی ریلی سال جاری در تاریخ 8 تیرماه 1401 بدون هرگونه تبادل نظر با جامعه اصلی ذینفعان و با رویکرد یکسوگرانه در جهت منافع کوتاهمدت و بنگاهی شرکت راهآهن و حداقل کردن جذابیتهای ادامه کار و سرمایهگذاری در این زیربخش استراتژیک حملونقل کشور موجب دلسردی و ناامیدی دوچندان بخش خصوصی از رویکردهای مدیریت کسب و کار حملونقل ریلی کشور و توقف یا کند شدن سرمایهگذاریهای اندک در جریان انجام در این حوزه و کاهش سهم حملونقلی از مجموع حملونقل زمینی کشور شده است .»
گزارش تقریب همجواری دو هواپیمای پاکستانی به ایکائو
مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار و ارسال گزارش نهایی بررسی حادثه همجواری دو پرواز شرکت هواپیمایی پاکستانی به ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان خبر داد.به گزارش ایسنا، یکشنبه دوم مرداد ماه دو فروند هواپیمای مسافربری پاکستانی در آسمان ایران در آستانه برخورد با یکدیگر قرار داشتند. پاکستان، علت این حادثه را «خطای انسانی» مسوولان کنترل هوایی ایران اعلام کرد. بهگفته مقامهای پاکستان، این هواپیما که به مقصد پیشاور در آسمان ایران در حال حرکت بود، بههنگام کم کردن ارتفاع، در نزدیکی هواپیمای پاکستانی دیگری قرار گرفت که همان زمان به مقصد دوبی حرکت میکرد. آنها ادعا میکنند این حادثه زمانی رخ داد که مسوولان کنترل ترافیک هوایی ایران، بهطور ناگهانی کریدور هوایی یکی از هواپیماهای پاکستانی را تغییر دادند و ارتفاع آن را کم کردند.حسن رضایی فر در این باره اظهارکرد: حادثه جدی ما بین دو پرواز عبوری شرکت هواپیمایی پاکستانی به شماره ۲۱۱ در مسیر پنجاب پاکستان به شهر دوبی امارات و پرواز شماره ۲۸۶ این شرکت در مسیر دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت
۰۵: ۲۳ به وقت محلی روز یکشنبه ۰۲/۰۵/۱۴۰۱ در فضای ایران نزدیکی شهر بندرعباس به وقوع پیوسته است.وی افزود: پس از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همچنین گزارش خلبانان پرواز، بررسیهای لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره ۲۱۱ در ارتفاع ۳۶ هزار پایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است.رضایی فر ادامه داد: کنترلر به ایشان اعلام کرده که آماده کاهش ارتفاع برای ۲۰ هزارپایی در موقعیت ۲۰ مایلی قبل از نقطه خاص PATAT باشد تا مجوز کاهش ارتفاع صادر شود که این موضوع توسط خلبان به اشتباه فهمیده شده و خلبان بدون اطلاع کنترلر و دریافت مجوز، شروع به کاهش ارتفاع میکند.مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی به شماره ۲۸۶ که در ارتفاع ۳۵ هزارپایی در حال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام و نسبت به کاهش ارتفاع (دستور دستگاه هشداردهنده) به منظور جلوگیری از برخورد اقدام و دو پرواز به سلامت از روی همدیگر عبور میکنند.