در شهر
قطع 70 درخت در یک شهرک مسکونی
بیش از ۷۰ اصله درخت در یک شهرک مسکونی در حوالی میدان آزادی شهر تهران قطع شده است. طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، در یک مجتمع مسکونی به وسعت چندین هکتار در حوالی میدان آزادی که متعلق به یکی از نهادهای نظامی است، بیش از ۷۰ اصله درخت قطع شد.یکی از شاهدان عینی این ماجرا میگوید: قطع این درختان، شبانه و برای ساخت و ساز انجام شده است.وی اظهار داشت: قطعا این کار بدون مجوز شهرداری منطقه و به تصمیم افرادی برای ساخت و ساز در شهرک انجام شده است. خبرنگار ایرنا تلاش دارد که با شهردار منطقه پنج که این موضوع در حریم این منطقه است، گفتوگو و علت ماجرا را جویا شود که تا زمان انتشار خبر، موفق نشده است.
وعده ساخت 3 هزار آپارتمان برای اجارهداری در تهران
سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی پایتخت با اعلام تشکیل «سازمان اجاره داری حرفه ای» در شهرداری تهران از ساخت 2 تا 3 هزار واحد مسکونی برای اجارهداری خبر داد و گفت: ساخت این واحدهای مسکونی 3 سال طول میکشد. هدایت در گفتوگو با فارس اظهار کرد: ما یک کار ویژه انجام میدهیم و آن این است که سازمان اجارهداری حرفهای را ایجاد کردهایم. متأسفانه در بحث اجارهداری، مسوولان مربوطه نقش خود را به خوبی ایفا نکردهاند و دستورالعملهای دستوری هم کارایی نداشته است. مالک و مستأجر خودشان توافق میکنند و به دستورالعملها هم پایبند نیستند.او افزود: قرار است یک سری واحد تولید کنیم و دراختیار سازمان اجارهداری قرار دهیم تا آنها را دراختیار زوجهای جوان قرار دهند. این کار با بودجهای که شورای شهر تهران دراختیار ما قرار داده انجام میدهیم و ساخت این 2 تا 3 هزار واحد حدود دو تا سه سال طول میکشد. ما از ظرفیتهای موجود برای تولید این واحدها استفاده میکنیم و بعد دراختیار سازمان اجارهداری قرار گرفته و با سازوکارهایی به زوجهای جوان اجاره داده میشود. سازمان اجارهداری زیرمجموعه سازمان نوسازی است و این واحدهایی که ساخته میشوند در مناطق 18 و 19 و برخی دیگر از مناطق شهر تهران است. سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران همچنین اعلام کرد: از ظرفیتهای شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا) برای تحقق اهداف قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهرداری تهران استفاده خواهد شد.به گزارش مهر، هدایت در خصوص جلسه مشترکی که با حضور ابراهیم بازیان، مدیرعامل شستا و غفوری، عضو هیاتمدیره سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد، توضیح داد: در این نشست، مقرر شد ظرفیتهای شرکت شستا از جمله اراضی و املاک در اختیار این شرکت و ظرفیتهای کارخانه شستا برای تأمین مصالح مورد نیاز تولید مسکن در راستای تحقق اهداف قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهرداری تهران مورد استفاده قرار گیرد.هدایت با بیان اینکه پیش نویس تفاهم نامه میان شهرداری تهران و شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) تدوین شده و در حال ارزیابی و تکمیل است، از نهایی شدن و انعقاد تفاهم نامه مذکور طی روزهای آتی با حضور شهردار تهران خبر داد.
عوارض طرح ترافیک تغییر میکند
سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نحوه تغییرات در اجرای طرح ترافیک پایتخت، توضیحاتی را ارایه کرد.به گزارش ایلنا، شفیعی درباره «تغییر در اجرای طرح ترافیک شهر تهران»، توضیح داد: طرح ترافیکی که درحال اجراست نسبت به طرحهای قدیمی، پیشرفتهتر، عادلانهتر و هوشمندانهتر است؛ اما نواقصی دارد.معاون شهردار تهران با بیان اینکه نسلهای جدید اجرای طرح ترافیک و روشهای مدیریت ترافیک مدام درحال بهروزرسانی است و باید مدیریت شهری تهران هم به سمت آن حرکت کند، افزود: تیمی براساس نظر شورای ترافیک تهران از مجموعه همکاران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تشکیل شده است.شفیعی درباره وظیفه این تیم، بیان کرد: این تیم روی طرح جدید درحال بررسی و فعالیت است تا بتوانند این طرح جدید را به سمت عادلانهتر شدن نزدیک کنند. بهایی که از مردم بابت طرح ترافیک دریافت میشود، نوعی از عوارض شهری به شمار میرود. وی با تأکید بر اینکه مبلغ دریافتی باید متناسب با میزان عوارضی باشد که یک خودرو برای شهر ایجاد میکند، افزود: عوارض باید براساس زمان، مکان و ایجاد آلایندگی متغیر باشد و نباید یک عدد ثابت برای شهر تنظیم شود.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه یادآور شد: بنابراین تلاش میشود که این طرح به سمت پویاتر شدن عوارض حرکت کند. جریان ترافیکی در سطح شهر دایم درحال تغییر است. برای مثال باید عوارض در زمان و مکانهایی که ترافیک، وضعیت بحرانی دارد، تغییر کند تا مردم تشویق شوند که شبکه معابر را خلوت کنند. شفیعی با بیان اینکه باید مبلغ عوارض در معابر خلوت کاهش یابد، افزود: همچنین عوارض در روزهای آلودهتر هوا باید نسبت به روزهای عادی تغییر کند یا بالعکس. به هرحال یک تیم متخصص منتخب درحال کار کردن روی این موضوع است و امیدواریم تا پایان شهریور طرح اولیهای برای تصویب به شورای عالی ترافیک تهران ارایه شود. اگر این طرح تصویب شود، از سال آینده اجرا خواهد شد.