اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی میرود
پروژه «خودروهای متصل» میوه حاصل از توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته است که اکنون توانسته پشتیبان هوشمند تصمیمات مدیریتی باشد و به مصاف نرخ بالای ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت برود؛ ایران نیز به همت اپراتور تلفن همراه خود وارد این گعده رقابتی با بزرگان دنیا نظیر تسلا، بیامدابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، فولکس واگن، لکسوس و... شده که نویدبخش آیندهای روشن برای ایرانیان است. به گزارش ایلنا، «IOT» یا Internet of things عبارتی است که در سالهای اخیر زیاد شنیده میشود. این عبارت دو کلمهای ساده که به فارسی «اینترنت اشیاء» ترجمه شده، در دل خود جهانی به وسعت همه ابعاد زندگی انسان را جای داده است. در دنیای اینترنت اشیاء، همهچیزها هوشمند، متصل به شبکه و در تعامل با یکدیگر هستند؛ هدف از این تعاملات نیز سادهتر، کارآمدتر و بهطور کلی خوشایندتر کردن فرآیندهای زندگی است. «اینترنت» اکنون به کانون تحولات تبدیل شده است و دایهدار پیادهسازی مفاهیم جدید بسیاری مانند خانههای هوشمند، خودروسازی هوشمند، کشاورزی دادهمحور و پزشکی از راه دور است. هر چند پیشرفت تکنولوژی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به نقطه کنونی برسد اما حاصلی جز افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی، افزایش سطح رضایت از زندگی، تعاملات هوشمندانه انسانی و مواردی که مستقیما با کیفیت سطح زندگی بشر در ارتباط است را نداشته است. از نشستن در خانه و کنترل آب و برق و گاز از طریق تلفن همراه، رفتن به باشگاههای ورزشی از دریچه موبایل، مانیتور شدن برلحظه سنجههای سلامت جسم مانند ضربان قلب، الگوهای فعالیتی در طول شبانه روز، میزان کالری دریافتی روزانه و تولید برنامه بهینهسازی روند سلامت که تماما توسط اپهای موبایلی و اکسسوریهای دیجیتال در اختیارمان قرار دارد بگذریم، وارد دنیای بزرگتر و جدیتری از زندگی هوشمند میرسیم. در این دنیای جدید که اکنون برخی کشورها در حال لمس آن هستند، صنعت خودروسازی تحت تأثیر عوامل هوشمند متحول شده و «خودروهای متصل» پدید آمدهاند. در حالی که مردم همان معدود کشورهای توسعه یافته مدنظر پشت فرمان اتومبیل خود نشستهاند و همان کاری را انجام میدهند که ما در زمان رانندگی انجام میدهیم، اما خودروهایشان به یکدیگر و جاده متصل است و مثل موجودات فضایی، هنگام رانندگی از یکدیگر سیگنال دریافت میکنند. به عبارت دیگر هنگام رانندگی، آگاهی بیشتری در مواجهه با رویدادها و پدیدههای پیشرو دارند یا به قول قدیمیها در مواجهه با آنها انگشت حیرت به دهان میدوزیم و میگوییم به حق چیزهای ندیده و نشنیده، اینها علم غیب دارند... در طول تاریخ با افزایش جذابیت زندگی شهری، روند مهاجرت به کلانشهرها از روستاها شکل گرفته است؛ همین موضوع فرآیند کنترل حملونقل را پیچیدهتر و سختتر از گذشته کرده است و مغز بشر با درک این موضوع و چالشهای گستردهای که در ادامه میتواند به دنبال داشته باشد، به سمت ارایه راهحلهایی رفته و در طول مسیر، همپا با توسعه تکنولوژی به سمت خلق مدل «خودروی متصل» رفته است. خودرو متصل (Connected vehicles)، خودرویی است که میتواند از طریق شبکه بیسیم به ابزارهای دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشینهای دیگر، جاده و مرکز اصلی انتقال دیتا متصل شود. الگوی توسعه این خودروها با هدف تاثیرگذاری در دو سطح خرد و کلان شکل گرفته است. اهداف سطح کلان، دولتها و حاکمیتها را شامل میشود؛ به مواردی از قبیل کاهش حجم ترافیک و تعداد تصادفات در پی اتصال خودروها اشاره دارد و البته از بعدی دیگر منجر به کاهش مصرف سوخت و آلایندهها مخصوصا در کلانشهرهای آلوده میشود. این خودروها برای استفادهکنندگان (سطح خرد) خود نیز مزایا و اهدافی مثل صرفهجویی در هزینههای مصرف خودرو، صرفهجویی در هزینههای بیمه و تعمیر و نگهداری، فراهم شدن امکان امدادرسانیهای فوری در مواقع اضطراری، ردیابی لحظهای و پرداخت خودکار عوارض و جریمهها را دارد. جوامع توسعه یافته و پیشرو در حوزه تکنولوژی، معتقدند که خودروهای متصل و خودمختار منجر به برقراری و متعادل کردن «اخلاق و مقررات» میشوند زیرا حضور عامل انسانی با احتمال ارتکاب خطا را از بین میبرد. از جهت دیگر مقوله «اینترنت اشیاء» که حضور آن در تمامی ورتیکالهای صنعتی رو به رشد است، ابزاری در جهت توسعه پایدار برای کشورها تلقی میشود که ترکیب این دو مقوله تکنیکال، نهایتا ورتیکال حملونقل را ضمن هوشمندی به توسعه همهجانبه میرساند. همانطور که گفته شد، اینترنت اشیاء (IoT) نسل جدیدی از فناوریها است که نه تنها کارایی و بهرهوری را بهبود میبخشد بلکه توسعه را در صنایع مختلف تقویت میکند. با توجه به رشد سریع جمعیت و اثرات منفی آن بر جوامع و محیط زیست، استفاده از فناوریهای اینترنت اشیاء ممکن است به عنوان فرصتی برای کاهش این اثرات منفی و افزایش پایداری در نظر گرفته شود. به عنوان مثال خودروهای متصل با دادههای عظیمی که فراهم میآورند، دست مدیران اجرایی کشورها را در حوزه سیاستگذاری باز میگذارند (به نوعی پشتیبان تصمیمگیریها هستند) تا بتوانند با آگاهی از نقاط حساس و بحرانی، نسخههایی در جهت بهبود سیستمهای پشتیبانی بپیچند و اهدافی نظیر کاهش تلفات جادهای و تصادفات را پیگیری کنند.