ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ - ۰۱:۳۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۲۲۵۵

ادعای صفر شدن زمین‌خواری در کشور

علیرضا فخاری، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه ۷۰۰۰ هکتار زمین برای ساخت ۱.۷ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شده است، گفت: بعد از تشکیل یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، زمین خواری تقریبا به صفر رسیده است. به گزارش ایسنا، فخاری در یک نشست خبری اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۷۰۰۰ هکتار زمین در کل کشور شناسایی کرده‌ایم که یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را شامل می‌شود. در استان تهران تعداد قابل توجه نیست و تاکنون ۲۷ هکتار زمین شناسایی شده اما در نظر داریم در شهرهای شرق استان تهران زمین‌های جدیدی را به این طرح اضافه کنیم. فخاری با بیان اینکه پس از تشکیل یگان حفاظت از اراضی، زمین خواری به صفر رسیده است گفت: ممکن است برخی افراد اقداماتی را انجام دهند اما با اقدامات به هنگام خلع ید شده‌اند و اراضی به دولت عودت داده شده است. آمار میزان اراضی که تاکنون رفع تصرف شده به‌طور کامل وجود دارد. مدیرعامل سازمان ملی مسکن اظهار کرد: در بعضی مناطق مثل استان تهران (ایوانکی)، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و بخش‌هایی از کرمان برای تامین زمین مشکلی نداریم. ولی در بعضی نقاط مثل غرب کشور و منطقه کردستان مشکل وجود دارد. در گیلان و مازندران نیز به دلیل مرغوبیت زمین‌ها و اینکه اراضی از نوع کشاورزی است برای تامین زمین مشکل داریم.

اختلاف بر سر مجوزهای طلایی مجتمع‌های بین راهی

رییس سازمان راهداری به اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص کم‌کاری‌های این سازمان نسبت به صدور مجوز مجتمع‌های رفاهی بین راهی پاسخ داد. به گزارش مهر، سید احسان خاندوزی ۳۱ مردادماه در پایان نشست هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، یکی از دستگاه‌هایی که در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و واگذاری فرآیندهای صدور مجوزها به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، 

کم کاری کرده‌اند را سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص صدور مجوز مجتمع‌های بین راهی عنوان کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجوز مجتمع‌های رفاهی بین راهی با قیمت‌های چند میلیاردی در حال خرید و فروش در بازار است که اگر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به تسهیل صدور این مجوزها اقدام کند، بازار سیاهی که در حال حاضر شکل گرفته، از بین خواهد رفت. برخی وبسایت‌های تبلیغاتی، قیمت مجوز مجتمع‌های خدماتی بین راهی را در صورت داشتن مجوز جایگاه سوخت ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان و در صورت نبود جایگاه سوخت، ۵ تا ۷ میلیارد تومان به فروش می‌رسانند. در همین ارتباط داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با مهر درباره پاسخ سازمان راهداری به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم صدور مجوز مجتمع‌های بین راهی از سوی این سازمان تصریح کرد: این موضوع را از آقای خاندوزی باید بپرسید. وی ادامه داد: آقای خاندوزی باید پاسخ بدهد که چرا قانون را به هیات مقررات زدایی برده و آن را ملغی کرده است؛ حتی مجلس بابت این اقدام، به وزیر اقتصاد تذکر داده است؛ سازمان بازرسی هم در این زمینه نامه به وزیر اقتصاد ارسال کرده است. معاون وزیر راه گفت: قانون، مسوول صدور مجوز مجتمع‌های رفاهی بین راهی را سازمان راهداری می‌داند نه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری. وی افزود: ما موضوع درخواست و صدور مجوز راه‌اندازی مجتمع‌های بین راهی را به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار منتقل کرده‌ایم و مشکلی در این خصوص نیست. همچنین برخی کارشناسان در خصوص خرید و فروش میلیاردی مجوز شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی که سازمان راهداری مسوول صدور آنهاست، هشدار داده‌اند. در همین ارتباط رییس سازمان راهداری درباره خرید و فروش میلیاردی مجوز شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر صدور مجوز شرکت‌های حمل و نقل را تسهیل کرده‌ایم و برای درخواست راه‌اندازی شرکت حمل و نقل داخلی، هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

 

ارسال نظر